הבתים שנפגעו בשדרות: צפו
(צילום: הרצל יוסף, תיעוד מבצעי מד"א, עמית בן ישראל)

אחרי ירי הרקטות לצפון, הירי נמשך לעבר יישובי עוטף עזה - אולם סוגיית הפסקת האש מול חמאס מתחדדת: אזעקות נשמעו הערב (יום ד') בנתיבות, אופקים, אשקלון, שדרות וביישובי עוטף עזה, בשעה שצה"ל ממשיך לתקוף ברצועת עזה ביומו העשירי למבצע "שומר החומות". בשדרות נרשמה פגיעה ישירה בבית וגבר נפצע באורח בינוני מהדף. במקביל, בנתיבות נפלה רקטה בחצר בית וככל הנראה לא התפוצצה. בכיר חמאס מעריך: "ייתכן שהפסקת אש תושג ביומיים הבאים".
בן בוחבוט, תושב שדרות, סיפר: "היינו עם הילדה בשגרה של ארוחת ערב לפני השינה ורצנו מהבית שאנחנו גרים בו. אין לנו ממ"ד, אז רצנו לבית הסמוך של אבא שלי. איך שסגרתי את הדלת של הממ"ד היא נסגרה מההדף. נפלנו קצת אני והילדה, אבל ברוך השם הכול בסדר. היה לנו הרבה מזל, אפשר להגיד השגחה פרטית".
על-רקע הקריאות לרגיעה "עוד היום" מצדו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו ששוחח איתו מוקדם יותר כי הוא "נחוש להמשיך במבצע עד שיושג היעד שלו - להחזיר את השקט והביטחון". נתניהו ציין עוד כי "אני מעריך את התמיכה של נשיא ארה"ב, ידידנו ג'ו ביידן, לזכות ההגנה העצמית של מדינת ישראל".
14 צפייה בגלריה
בית בשדרות נפגע מנפילת רקטה
בית בשדרות נפגע מנפילת רקטה
הבית שספג פגיעה ישירה בשדרות
(צילום: הרצל יוסף)
14 צפייה בגלריה
בית בשדרות נפגע מנפילת רקטה
בית בשדרות נפגע מנפילת רקטה
(צילום: הרצל יוסף)
14 צפייה בגלריה
בית בשדרות נפגע מנפילת רקטה
בית בשדרות נפגע מנפילת רקטה
בוחבוט עם בתו
(צילום: הרצל יוסף)
14 צפייה בגלריה
בית בשדרות נפגע מנפילת רקטה
בית בשדרות נפגע מנפילת רקטה
פגיעה ישירה בבית בשדרות. גבר נפצע בינוני
14 צפייה בגלריה
אמא וילדיה תופסים מחסה בשדרות
אמא וילדיה תופסים מחסה בשדרות
אמא וילדיה תופסים מחסה באזור שדרות
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: רויטרס)
אף שהייתה ציפייה לכינוס הקבינט המדיני-ביטחוני הערב, הוא לא התקיים היום. אי-כינוס הקבינט מאותת כי ישראל לא תאשר הפסקת אש היום. בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק התייחס לדיווחים על מגעים להשגת רגיעה: "מתנהל כרגע משא ומתן להפסקת אש עם המתווכים. אני סבור שכנראה תהיה הפסקת אש במהלך היומיים הבאים. אלוהים יודע מתי המתווכים יצליחו להגיע להסכם".
עוד אמר כי ראש הזרוע הצבאית של חמאס כי מוחמד דף "לא נפגע במערכה, שלומו טוב והוא ממשיך לנהל אותה". אבו מרזוק ציין כי ישראל ניסתה לחסל גם את מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר ואת סגן ראש הזרוע הצבאית מרואן עיסא. "הם הרסו את הבתים שלהם ואת הבתים של קרוביהם, אולם כולם בריאים ומרגישים טוב".
14 צפייה בגלריה
"ישראל ניסתה לחסל את סינוואר ועיסא". אבו מרזוק
"ישראל ניסתה לחסל את סינוואר ועיסא". אבו מרזוק
"ישראל ניסתה לחסל את סינוואר ועיסא". אבו מרזוק
(צילום: רויטרס)
הוא הוסיף: "אנחנו יכולים להילחם עוד חודשים, מה שמוסתר מהעיניים של ישראל גדול יותר. אם ישראל הייתה נכנסת קרקעית לרצועה, היא הייתה רואה דברים שלא ראתה מעולם. אחרי שבנק המטרות שלה אזל, ישראל פועלת במרץ בשביל הפסקת אש. מי שמדבר על כניסה קרקעית לא חלק מהקבינט ולא יודע דבר".
בכיר פתח ג'יבריל רג'וב אמר כי "המאמצים של מדינות ערב בהנהגתה של מצרים וגורמים אחרים עשויים להביא להפסקת אש במהלך 24 השעות הקרובות. אנו מצפים לכך שהמערכה תגיע לסיומה במהלך מסגרת הזמן הזאת. לא תהיה חזרה למה שהיה טרם ההסלמה הנוכחית. הקהילה הבינלאומית הרימה כרטיס אדום לישראל".

מבצע "שומר החומות" - דקה אחר דקה:

23:17 - אזעקה במועצה האזורית אשכול
22:57 - צה"ל תקף מחסן אמל"ח בבית שר המשפטים לשעבר של חמאס בעזה דובר צה"ל עדרכן כי מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר תקפו מחסן אמצעי לחימה שמוקם בביתו של שר המשפטים והאסירים המשוחררים לשעבר וחבר הלשכה המדינית של חמאס. בנוסף הותקפו תשתיות צבאיות בבתים של מפקדים נוספים בחמאס ברחבי רצועת עזה.
22:47 - הוסרה ההנחיה ביישובים הקרובים לגבול לשהות במרחבים מוגנים צה"ל עדכן כי הוסרה ההנחיה לתושבי שמתגוררים במרחק של 0 עד ארבעה קילומטרים מגבול רצועת עזה לשהות במרחבים מוגנים. עם זאת, באזורים אלה יש להמשיך לשהות סמוך למרחבים מוגנים.
22:39 - צה"ל תקף מבנים מרכזיים בכוח הימי של חמאס דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו שני מבנים, בצפון ובדרום רצועת עזה, שמשמשים כתשתית צבאית של הכוח הימי בחמאס.
22:03 - אזעקות נשמעו באשקלון וביישובים נוספים
22:00 - אזעקות נשמעו בשדרות, מפלסים ובכרם שלום
21:33 - רקטה נפלה בחצר בית בנתיבות, ככל הנראה לא התפוצצה המשטרה מסרה כי רקטה פגעה בחצר בית בנתיבות וכי כתוצאה מכך נגרם נזק. שוטרים וחבלן הגיעו למקום. לא דווח על נפגעים בגוף. הרקטה ככל הנראה לא התפוצצה.
21:25 - אזעקה נוספת ביישובים במועצת אשכול
21:17 - אזעקה ביישובים במועצת אשכול
21:00 - מנהיג הג'יהאד האיסלאמי: "ידענו שיהיה מחיר למערכה" מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה אמר כי ארגונו מגן במסגרת המערכה על ירושלים מפני עלבונות וביזיון. "שהעולם השותק ידע שהנשק שאיתו אנו ניצבים מול הנשק האמריקני עשוי מצינורות מים. יצאנו למערכה תוך ידיעה שיש לה מחיר, אבל זו הדרך היחידה לחופש ולהגנה על ירושלים ועל העם הפלסטיני. הלוחמים בפלסטין ובעזה מחוללים נס. ההתנגדות מוסרת לאויב שזו מערכת ירושלים. הקרב הפוליטי עוד לא מתקדם והם רוצים לכפות הפסקת אש בשקרים".
14 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
מנהיג הג'יהאד נחאלה. "הנשק עשוי צינורות מים"
(צילום: AFP)
20:53 - אזעקות בנתיבות ובמועצות האזוריות שער הנגב, שדות נגב, מרחבים ואשכול
20:33 - אזעקות באופקים ובמועצות האזוריות מרחבים ואשכול
20:32 - צה"ל תקף עמדות שיגור רקטות נוספות של חמאס דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר תקפו שלושה משגרי רקטות של חמאס ברחבי רצועת עזה.
20:14 - רקטה התפוצצה ליד מלון באשקלון שבו מתאכסנים עיתונאים זרים. לא דווח על נפגעים
20:04 - אזעקה באשקלון ובשדרות
20:00 - צה"ל מפרסם תיעוד מתקיפת משגרי רקטות צה"ל מפרסם תיעוד מתקיפה של כמה משגרים רב-קניים שתוכננו לשגר לעבר שטח ישראל רקטות. בתיעוד נראות גם תקיפות שכוונו לעבר מתחמים של מערך ההגנה האווירית של חמאס. במקביל, פרסם צה"ל תיעוד מתקיפת רקטות עתירות משקל בשם "ראעד" של הג'יהאד האיסלאמי. הרקטות הללו נועדו לטווחים קצרים של בין שניים לשישה קילומטרים ובעלות ראש קרב של 400 עד 600 ק"ג. פיצוץ רקטה כזו יוצר מכתש בנקודת הפגיעה. ארגוני הטרור ברצועה מחזיקים עשרות רקטות כאלה.
תיעוד: משגרים רב-קניים של חמאס הותקפו
(צילום: דובר צה"ל)

רקטה רבת משקל הותקפה בעזה
(צילום: דובר צה"ל)

19:58 - אזעקה באופקים וביישובים בסביבה
19:48 - משרד הבריאות בעזה: 227 הרוגים מתחילת המבצע הרשויות בעזה מסרו כי מאז תחילת המבצע ביום שני שעבר נהרגו 227 בני אדם, בהם 64 ילדים ו-38 נשים. 1,620 בני אדם אחרים נפצעו.
19:39 - גבר נפצע קל-בינוני בשדרות גבר נפצע באורח בינוני מפגיעת הדף בפגיעת רקטה בבית בשדרות. כמה בני אדם לקו בחרדה.
19:28 - חמש רקטות התפוצצו בשדרות חמש רקטות התפוצצו בעיר שדרות. שלוש מהן פגעו בבתים וגרמו לנזקים ושתיים נוספות התפוצצו ברחובות בעיר.
14 צפייה בגלריה
מיירט כיפת ברזל משוגר לעבר רקטות
מיירט כיפת ברזל משוגר לעבר רקטות
מיירט כיפת ברזל בשמי הדרום
(צילום: רויטרס)
19:20 - צבע אדום בשדרות וביישובי שער הנגב
19:00 - צה"ל מעדכן: כ-200 שיגורים זוהו מהרצועה ב-12 השעות האחרונות דובר צה"ל מסר כי החל מהשעה 07:00 ועד 19:00 זוהו כ-200 שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. כ-30 שיגורים נפלו בשטח הרצועה. כ-90% מהשיגורים יורטו על-ידי לוחמי ההגנה האווירית.
14 צפייה בגלריה
שיגור רקטות מעזה
שיגור רקטות מעזה
כ-200 רקטות נורו מעזה, 90% יורטו. שיגורים מהרצועה
(צילום: AP)
18:30 - ביידן קרא להפסקת אש, ונתניהו עונה ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתום ביקור בבור בקריה בתל אביב כי הוא מעריך את תמיכתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בזכות ישראל להגנה עצמית, אך כי הוא נחוש להמשיך במבצע עד השגת היעד, שהוא "החזרת הביטחון והשקט לאזרחי ישראל", לשון נתניהו. ביידן אמר לו מוקדם יותר בשיחה שקיים איתו כי הוא מצפה לרגיעה עוד היום. גורם מדיני אמר כי "לא היה עימות בין ביידן לנתניהו והשיחה הייתה מכבדת בין ידידים".
נתניהו: "נמשיך עד השגת היעד"
(צילום: עמוס בן גרשום, סאונד: ניר שרף- לע"מ)

18:15 - צעיר נפצע בינוני מרסיסי פצצת מרגמה צעיר נפצע באורח בינוני מרסיסים של פצצת מרגמה שהתפוצצה בעוטף עזה. הוא פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. אחרי הערכה ראשונית שממנה עלה כי הוא סובל מפגיעת רסיסים בידו, הוא הועבר לחדר ניתוח.
לפי הנחיות פיקוד העורף המעודכנות, גם מחר לא יתקיימו לימודים ביישובי הדרום וביישובים שעד קו נתניה. בצפון, עם זאת, נמשכת לפי צה"ל השגרה כרגיל והלימודים יתקיימו כבשגרה.
14 צפייה בגלריה
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
מקום נפילת הרקטה בשפרעם
זירת נפילת הרקטה שנורתה מלבנון, ליד שפרעם
(צילום: אלעד גרשגורן)
במקביל, ממשיכות התקיפות ברצועת עזה. אחר הצהריים הודיעו צה"ל והשב"כ כי בתקיפה של חיל האוויר חוסלו שלושה פעילי חמאס בדירת מסתור מבצעית ששימשה את מערך הסייבר של הארגון בעזה. הדירה, כך לפי צה"ל, שימשה את הפעילים לפעילות סייבר התקפית נגד יעדים ישראליים. הפלסטינים דיווחו כי בתקיפה אחרת באזור דיר אל-בלח נהרגו ארבעה בני אדם. מתחילת ההסלמה נהרגו ברצועה 227 בני אדם, בהם 64 ילדים ו-38 נשים. 1,620 בני אדם אחרים נפצעו.
בירי לעבר הצפון מוקדם יותר זוהו ארבעה שיגורים משטח דרום לבנון לשטח ישראל. כיפת ברזל יירטה את אחת הרקטות מלבנון, בעוד אחרת התפוצצה בשטח פתוח בשפרעם. שתי רקטות נוספות התפוצצו בים. כוחות ארטילריים של צה"ל תקפו בתגובה ב-16 פגזים מטרות בשטח לבנון. בכמה ערים בצפון ובהן חיפה, הקריות ועכו נפתחו המקלטים הציבוריים, אף שפיקוד העורף לא הנחה לעשות זאת.
פורסם לראשונה: 19:14, 19.05.21