כשנה אחרי הפרשה שהסעירה את ירדן, שבה נאשם הנסיך חמזה בחתירה נגד שלטונו של המלך עבדאללה, הודיע היום (חמישי) מלך ירדן על הגבלות חדשות נגד אחיו למחצה. מדובר למעשה בחידוש ההגבלות שהוטלו על חמזה בשנה שעברה בעקבות "תוכנית ההפיכה", אך בעוד שהפעם הקודמת לוותה בהכחשות של בית המלוכה, הפעם מדובר בהצהרה רשמית וחריפה של המלך.
בשנה שעברה נשלח חמזה למעצר בית. הוא הואשם בחתירה נגד שלטונו של עבדאללה השני ובפעילות שסיכנה את ביטחון הממלכה. בפרשה נעצרו בכירים בלשכת המלך ובמשפחת המלוכה.
3 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה והנסיך חמזה
(צילום: רויטרס)
בשלב מסוים היה נראה שהמלך עבדאללה הגיע לפשרה עם חמזה. הנסיך שוחרר ממעצר הבית אחרי שהביע חרטה על מעשיו ובנוסף ויתר על שאיפותיו השלטוניות. בחודש שעבר גם ויתר על תואר הנסיך. אך היום פרסם המלך מכתב פתוח לאזרחי ירדן, שבו טען שחמזה לא הפסיק עם "הפעילות הבלתי אחראית" שלו – ומסיבה זו הורה להגביל את חופש התנועה שלו, ואת השיחות שהוא מקיים.
בהצהרה חריפה וארוכה טען המלך עבדאללה שאחיו למחצה הוא אדם "בלתי יציב" ש"חי באשליות", ושבשנה האחרונה הוא הכשיל את כל הניסיונות לחזור לדרך הישר. המלך עבדאללה השתמש במילים קשות נגד אחיו למחצה, ונראה שמכאן כבר אין דרך חזרה. "אחי הצעיר נמצא במצב נפשי שגרם לו להפסיק להבחין בין מציאות לדמיון. קשה להתמודד עם אדם שרואה עצמו גיבור וקורבן בו זמנית. נפגשתי עמו בתיווך של נסיכים אחרים בניסיון לבנות מחדש את האמון, אבל הוא חזר לשחק את תפקיד הקורבן. הוא לא יוצא מהארמון שלו כבר חודש ולא משתמש בהקלות שהענקתי לו".
3 צפייה בגלריה
הנסיך חמזה ואמו, המלכה נור, בתמונה מ-2004
הנסיך חמזה ואמו, המלכה נור, בתמונה מ-2004
הנסיך חמזה ואמו, המלכה נור, בתמונה מ-2004
(צילום: AP)
"כאשר נחשפו פרטי פרשיית מלחמת האחים בשנה שעברה בחרתי להתמודד עם אחי הנסיך חמזה בתוך המסגרת המשפחתית, מתוך תקווה שהוא יבין ששגה וישוב לסורו - אולם הוא לא שינה את דרכו. הוא ממשיך לשחק בעובדות לשם חיזוק גרסתו, ולמרבה הצער גם מאמין לטענותיו. בשנים שחלפו נהגתי באיפוק ובסבלנות כלפי אחי, אך הוא החליט לפעול בניגוד לדרכה של משפחתנו. אני ובני משפחת המלוכה ניסינו שהוא יהיה חלק פעיל במשפחתנו, וישוב לשרת את ירדן ואזרחיה".
עוד כתב עבדאללה השני על אחיו למחצה: "הוא פועל נגד המסורת של משפחתנו ונגד הערכים של ירדן ונגד המוסר, והוא אינו מכבד את המסגרות שלנו. לא קרה מעולם שנסיך מבית המלוכה בירדן או בעולם בכלל שלח מסרים מצולמים לתקשורת הזרה, ותקף בהם את מוסדות מולדתו. הצגתי לו מפת דרכים לחידוש האמון בינינו, אך למרבה הצער הוא הוכיח כי כוונותיו חמורות. נספק לחמזה כל מה שהוא צריך כדי לחיות בכבוד, אך הוא לא יזכה לתשתית אותה ינצל לשם פגיעה במולדת, במוסדותיה ובמשפחת המלוכה, מה שיסכן את היציבות של ירדן. ירדן גדולה יותר מכולנו יחדיו".
הסיבה למכתב המפורט של המלך היא בעיקר פוליטית: חמזה נחשב לפופולרי בקרב השבטים "העבר ירדניים״ המקוריים, ועבדאללה פונה בדבריו בעיקר אליהם בניסיון לשכנע אותם בצדקת דרכו.
3 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
היה יורש העצר אחרי מות המלך חוסיין - אך איבד את התואר
(צילום: AFP)
הנסיך חמזה והמלך עבדאללה השני הם שניהם בניו של מלך ירדן המנוח חוסיין, אבל הם נולדו כל אחד לאם אחרת: עבדאללה, בן 60, הוא בנה של המלכה מונה, ואילו חמזה, בן 42, הוא בנה של המלכה נור. אחרי מות המלך חוסיין ב-1999 ועליית בנו עבדאללה לשלטון כיהן הנסיך חמזה כיורש העצר, כלומר כראשון בתור לרשת את הכתר, אבל ב-2004 הדיח אותו עבדאללה מהתפקיד, ובהמשך הוא מינה במקומו את בנו-שלו, הנסיך חוסיין בן עבדאללה.
המלכה נור, אמו של הנסיך חמזה, מחתה הערב על הודעת המלך עבדאללה השני וכתבה בטוויטר: "מתפרסמים כרגע דברים שהם יותר ביזאריים ומוזרים ממדע בדיוני".