כחודשיים לאחר שהכנסת אישרה את ביטול חוק ההתנתקות בשומרון, העבירו הלילה (בין ראשון לשני) מתנחלים את ישיבת חומש אל עבר אדמות מדינה, כמה מאות מטרים מהמקום שבו ישבה עד היום, על אדמות פרטיות. מדובר בשלב נוסף בהסדרת הישיבה, וכעת במקום אוהלים לא-חוקיים הוצבו במיקום החדש קרוואנים שבהם היא תפעל. זו הפעם הראשונה מאז ההתנתקות ב-2005 שבה מוצבים מבנים שכאלו בחומש. המבנים הוקמו בניגוד לחוק - כיוון שלא ניתן לכך אישור אלא רק אישור לתכנון בנייתם.
בהודעה שפרסמו אנשי ישיבת חומש נאמר כי המעבר למיקום החדש נעשה במבצע "חשאי" - והרקע לכך הוא כנראה החשש מהפלסטינים המתגוררים באזור. המבצע יצא לפועל רק לאחר שהתקבל אישור משר הביטחון יואב גלנט, ומבחינת ההתיישבות זהו כאמור שלב משמעותי בדרך להסדרת חומש. יש להדגיש כי בצל מחאת ארה"ב, בישראל הדגישו כי אין כוונה לאפשר התיישבות במקום אלא רק לאפשר את הלימודים בישיבה.
דגן קובע את המזוזה הבוקר בישיבת חומש החדשה
(צילום: ישיבת חומש )

6 צפייה בגלריה
יוסי דגן ישיבה חומש שהוקמה במיקום חדש באדמות מדינה
יוסי דגן ישיבה חומש שהוקמה במיקום חדש באדמות מדינה
קובע את המזוזה בישיבה הבוקר, וגרירת הקרוואן שלה
6 צפייה בגלריה
יוסי דגן ישיבה חומש שהוקמה במיקום חדש באדמות מדינה
יוסי דגן ישיבה חומש שהוקמה במיקום חדש באדמות מדינה
יוסי דגן מול אחד הקרוואנים שהוקמו הלילה בחומש. "זה רגע היסטורי"
אחרי ביטול הסעיף בחוק ההתנתקות שאסר על ישראלים לשהות ביישובים שפונו מצפון השומרון ב-2005 - וצו של אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס שהתיר כניסת יהודים לחומש (שהיה אחד מאותם יישובים שפונו) - עמלו בשבועות האחרונים צוותים של השר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון גלנט בגיבוש מתווה עבור ישיבת חומש. סמוטריץ' וגלנט הנחו לאפשר את העתקת המיקום של הישיבה, למרות שכאמור טרם ניתן אישור חוקי לכך ולמרות שגורמים ביטחוניים העדיפו שלא לפעול כך - אלא להקים את המבנה הקבוע יותר של הישיבה רק לאחר סיום הליכי התכנון וקבלת האישור הסופי.
ברקע לכך עמדה העתירה לבג"ץ המתנהלת בסוגיה. בעתירה שהגישו ארגון "יש דין" ותושבי הכפר בורקא הסמוך נטען כי יש לפנות את הישיבה כיוון שהיא יושבת על אדמות פרטיות, אבל כעת היא הועברה כאמור לאדמות מדינה - ולכן לא ברור מה יהיה גורלה של העתירה, ומה תהיה תשובת המדינה שצפויה בעוד כמה ימים.
בהודעת ישיבת חומש הבוקר נמסר: "במבצע חשאי לאורך הלילה תלמידי ישיבת חומש מיקמו את הישיבה במקומה הקבוע באדמות המדינה. זהו צעד נוסף בדרך להסדרה המלאה של ישיבת חומש". בסיום העבודות, לפנות בוקר, הגיע למקום ראש מועצת שומרון יוסי דגן וקבע מזוזה בכניסה לבית המדרש. עוד נמסר כי המבצע התאפשר בעזרת תרומות מהארץ ומהעולם וכי השתתפו בו תלמידי ישיבת חומש ומתנדבים שהגיעו לסייע.
"רגע היסטורי - צעדים ספורים מתיקון העוול הנורא של הגירוש בחומש, מאז הגירוש אנו פועלים ביום ובלילה כדי לתקן את העוול שהוא לא רק אישי כלפי המגורשים אלא כלפי עם ישראל כולו", אמר יוסי דגן. "לפני כחודשיים הכנסת הסירה באופן ממלכתי את אות הקין של הגירוש מספר החוקים של מדינת ישראל. וזהו צעד נוסף בדרך לתיקון המלא, עוד נגיע לגנים, כדים ושא-נור, עם ישראל מרים היום את הראש".
בהמשך התראיין דגן ל-ynet radio, ואמר כי "אין דבר יותר מוסרי, אין דבר יותר צודק מזה, להעביר את הישיבה למקום שבו בעזרת השם היא תשקול קבע באדמות המדינה. לא היה שר או חבר כנסת אחד שהצליח להסביר לי למה גירשו אותנו לפני 17 וחצי שנים. אנחנו נבנה את חומש בצורה רשמית וממלכתית, היא תהיה עיר. עם אישורים ותכנון מסודר נחדש את ההתיישבות בצפון השומרון".
6 צפייה בגלריה
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
פוליטיקאים מהימין מפגינים למען חומש, בשנה שעברה
(צילום: מועצת שומרון )
6 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
(צילום: יואב דודקביץ')
מנכ"ל ישיבת חומש, שמואל וונדי, הוסיף: "בעזרת השם התקדמנו הלילה עוד צעד לקראת ההסדרה המלאה של ההתיישבות והישיבה בחומש. אנחנו מודים לכל התורמים והמתנדבים ולכל העוסקים במלאכה לאורך כל השנים, שסייעו להגיע לרגע הזה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר הבוקר: "הקמת הישיבה בחומש היא רגע היסטורי מרגש ומסמלת את המעבר מממשלת חורבן, לבניין ופיתוח של כל מדינת ישראל. ובהזדמנות זו, מברך את חברת הכנסת לימור סון הר מלך, תושבת חומש לשעבר, שיזמה והעבירה את התיקון לביטול החוק הגזעני לגירוש יהודים מצפון השומרון, שמאפשר לחזור ולהפריח את המקומות האלו".
השתתפו בהכנת הכתבה: שרון כידון וישי שנרב