"מסיבת הנובה לא הייתה חלק מתוכנית חמאס, היא שיבשה להם את התוכניות": בצל החדשות הקשות על החזרת גופות ששת החטופים, העיד אתמול (ראשון) בוועדת החקירה האזרחית אייל אזולאי, שפרש לפני חודשיים מהמשטרה והיה מ"מ מפקד מרחב הנגב בבוקר השביעי באוקטובר ופיקד על כל כוחות המשטרה בגזרת הנגב.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משפחות הנרצחים והנרצחות במסיבות בדרום לציון חצי שנה לטבח השבעה באוקטובר
מסיבת עיתונאים משפחות הנרצחים והנרצחות במסיבות בדרום לציון חצי שנה לטבח השבעה באוקטובר
משפחות נרצחי הנובה. "בחמאס לא ידעו על המסיבה"
(צילום: תניא ציון וולדקס)
החלק הארי בעדותו היה סביב מסיבת הנובה, כאשר אזולאי הדגיש כי כמעט בוודאות היא לא הייתה חלק מתוכנית המתקפה של חמאס: "לא לקחו בחשבון את המסיבה הזו". אזולאי טוען כי דווקא המסיבה הייתה זו שמנעה מהמחבלים להתקדם לתוך הארץ.
"המסיבה הזו, שהותקפה על ידי מעל ל-300 מחבלים, הביאה את המחבלים להתעכב במשך שעות ולעשות מעשים נוראיים כנגד משתתפי המסיבה. הנובה שיבשה להם את תוכנית ההתקפה. הם לא ידעו על הנובה. אני אומר את זה גם למשפחות שאני מלווה ממתחם הנובה, שהאנשים שהיו שם עיכבו את ההתקפה על מדינת ישראל".
בעדותו חשף אזולאי כי בשלבים הראשוניים מסיבת הנובה לא קיבלה אישור להתקיים בשביעי באוקטובר. לדבריו, "בתאריך 4.10, שוחחתי עם קצין בכיר מאוד בפיקוד דרום ושאלתי אותו האם יש איזשהו משהו ביטחוני שיכול להשפיע על מסיבת הנובה, והוא אמר לי לא. בשלב הראשון הצבא נתן היתר למסיבה לתאריכים 5-6.10. כששאלתי מדוע לא אושרה המסיבה גם ב-7.10, קיבלתי עדכון שהצבא האריך את האישור ל-7.10. אחרי שהיה השינוי הזה, התקשרתי לאותו קצין בכיר, ושאלתי אותו מה פשר השינוי הזה והאם יש סיבה שאני אדע. התשובה הייתה שאין שום דבר. קודם כל התשובה הייתה 'תן לי לעשות בדיקה, אני לא מכיר', ואז אחרי השיחה קיבלתי אישור של מפקד החטיבה הצפונית שעדכן את האישור לגבי שלושת הימים, כולל תוכנית האבטחה, ואני מקבל את זה במסמך כתוב".
4 צפייה בגלריה
אייל אזולאי
אייל אזולאי
אייל אזולאי. המסיבה קיבלה אישור מכוחות הביטחון
(צילום: יריב כץ)
אזולאי התייחס גם לשעה שבה הוכרז פרש פלשת בבוקר המתקפה. "בשעה 6:30-6:32 התקשרתי לנציג שב"כ שאמר שהם מקבלים כל מיני אינדיקציות, יכול להיות שיש משהו בכרם שלום ובחוף זיקים, אבל אנחנו עדיין לא מבינים שאנחנו באירוע המפלצתי הזה. הרמתי טלפון בשעה 6:38-6:39 למפקד המחוז, ניצב אמיר כהן וביקשתי ממנו את האישור לפזר את המסיבה והוא אמר לי "תעיף אותם מיד".
בהמשך סיפר: "שתיים-שלוש דקות אחרי בערך אני מקבל טלפון מהקמב"צ המחוזי, דודו, שאומר לי 'אייל, מפקד המחוז הכריז פרש פלשת - פקודת חירום צה"לית ומשטרתית למקרה של חדירה עוינת. מרגע שמפקד המחוז מכריז פרש פלשת, ובגלל שאני מפקד המרחב אני מקבל את זה בעדכון טלפוני, אבל זה יוצא גם במערכות השליטה והבקרה שלנו, למעשה לכל הכוחות, ואני מבין שאנחנו באירוע אחר. נסענו על שבילי עפר כדי לא לעלות על הכבישים. אם הייתי נוסע כפי שבאתי רבע שעה לפני, כנראה שלא הייתי מופיע בפניכם, כי בצומת מגן כוח ראשון כבר הגיע והרגו אותו שם".
4 צפייה בגלריה
משפחות החטופים ונרצחים במיצג פסטיבל נובה ברעים
משפחות החטופים ונרצחים במיצג פסטיבל נובה ברעים
משפחות החטופים ונרצחים במיצג פסטיבל נובה ברעים
(צילום: שאול גולן )
4 צפייה בגלריה
תחנת משטרת שדרות
תחנת משטרת שדרות
תחנת משטרת שדרות. קרב קשה מאוד עם המחבלים
(צילום: גיל נחושתן)
אזולאי אף התייחס בעדותו לשעת הגעת כוחות צה"ל לזירה. "הצבא כמסה התחיל להגיע רק בצהריים. לא שאין חיילים בבוקר, יש חיילים בבוקר. אני רואה את החיילים, אני רואה את מסוק הקרב מעלינו, אני שומע את מטוסי הקרב מפציצים. אבל כמסה, שאתה מצפה לראות גדודים, זה קורה רק סביב השעה 14:00-15:00 בצהריים. הלחימה מתבצעת סביב 6:30, לצורך העניין בנובה 10:00-11:00, זה נגמר. יש עדיין כל מיני תאים של תקיפה, אבל המסה של הטבח של התקיפה היא בשלוש-ארבע השעות הראשונות ושם משטרת ישראל עמדה והגנה בגופה, ושילמה מחיר כבד מאוד. זו הסיבה שאני חוזר שוב ושוב, המשטרה הצילה את מדינת ישראל. זו לא קלישאה. אני הייתי שם, אני כמעט שילמתי בחיי, אני והשוטרים שלנו. אף אחד לא רק שלא ברח, כולם, כל המרחב וכל המחוז, ושוטרים גם מבחוץ, באו ונלחמו, הצטרפו ללחימה".