כבר חודשים שבישראל מאיימים לסגור את אל-גז'ירה, אבל המהלך נגד הרשת הקטארית שוב נדחה. הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס הלילה (בין חמישי לשישי) היה אמור להצביע על החלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת שלמה קרעי לאסור על פעילות אל-גז'ירה בישראל - אבל ברגע האחרון לא התקיימה הצבעה.
2 צפייה בגלריה
משרדי אל ג'זירה בקטאר
משרדי אל ג'זירה בקטאר
משרדי אל ג'זירה בקטאר
(צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)
ההצבעה נדחתה לישיבת הממשלה ביום ראשון, וגורמים בכירים מעריכים כי הדחייה בהצבעה קשורה למגעים לעסקת חטופים. בישראל מחכים עדיין לתשובת חמאס להצעה המצרית, ובארץ כבר הביעו לא אחת תקווה שקטאר תפעיל את מנופי הלחץ שלה על חמאס ותאיים לגרש את הנהגתו המדינית של ארגון הטרור מבסיסה בדוחא.
בישראל הלינו שוב ושוב על כך שקטאר לא מפעילה את מנופי הלחץ שיש לה, והתקווה כעת היא שהאיום בסגירת הרשת בישראל עשויה לגרום לה לשנות את דרכה ולהפעיל לחץ על חמאס - או לכל הפחות להגביר את המוטיבציה של הקטארים, שהביעו לאחרונה תסכול מהמתקפות כלפיהם והודיעו שיבחנו את תפקידם כמתווכים בין ישראל לחמאס.
בדחיית ההצבעה "קיבלה" קטאר עוד כמה ימים בגלל האפשרות לעסקה, וכעת מופעל עליה גם לחץ אמריקני חזק ביותר - כשברקע ממשל ביידן מקווה להגיע כמה שיותר מהר לעסקה, שתוכל לדבריו לא רק לשחרר חטופים ולהקל על סבלם של תושבי עזה, אלא גם לשנות את ה"דינמיקה" במזרח התיכון - ולקדם הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
הדחייה - בצל ההמתנה לתשובת חמאס להצעה לעסקת חטופים
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS, דנה קופל, רויטרס)
החוק לסגירת הערוץ עבר סופית לפני כחודש במליאה ונכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. החוק קובע כי אם השתכנע ראש הממשלה שערוץ זר פוגע במדינה, יוכל שר התקשורת לפעול נגד ערוץ זר שפועל נגד המדינה, לאחר קבלת חוות דעת ביטחונית אחת לפחות ובאישור הממשלה או הקבינט.
הפעולות יאושרו בצווים שעליהם יחתום שר התקשורת, ויכללו בין היתר סגירת משרדי הערוץ בארץ, החרמת ציוד שידור, מניעת שידורי כתבי הערוץ, הסרת הערוץ מחברות הכבלים והלוויין, חסימת אתרי האינטרנט שלו ועוד.
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר ביקרה אז את החוק, ואמרה: "זהו צעד מדאיג. אנחנו מאמינים בחופש העיתונות וארצות הברית תומכת בעבודת עיתונאים ברחבי העולם כולל אלו שעובדים בעזה".
דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית הצטרף לביקורת, ואמר: "אנחנו תומכים בעיתונות עצמאית בכל מקום בעולם. הרבה ממה שאנו יודעים שקורה בעזה מגיע מהדיוחים של התקשורת הזרה והרבה מאל ג'זירה בעצמה. אנחנו לא מסכימים איתם על הכול אבל זה ארגון שאנחנו מתנהלים מולו ומתראיינים אליו, ואנחנו ממשיכים לתמוך בעבודה של תקשורת חופשית".