ראש האופוזיציה יאיר לפיד החריף היום (שני) את המתקפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובפתח ישיבת סיעת יש עתיד אמר כי "מי שהאסון הזה רשום על שמו - שיילך. מי שכשל ככה לא יכול להמשיך". צפו בדבריו:
לפיד: "הגיע הזמן שהממשלה הזו תלך הביתה"
(צילום: גיל יוחנן )

לפיד, שבמשך שבועות ארוכים נמנע מלקרוא לנתניהו להתפטר, הסביר את השינוי שעשה לאחרונה: "הגיע הזמן שהממשלה הזו תלך הביתה, כל יום החרפה מתעצמת. מי שאיבד את אמון מערכת הביטחון ואת אמון העם שיעשה את המעשה ההגון האפשרי היחיד - שיילך. שייתן לאחרים לתקן".
לפיד הוסיף: "מה היה אומר נתניהו ומה היו אומרים אנשיו אם אני עדיין הייתי ראש הממשלה ב-7 באוקטובר? יש לכם ספק ולו הקל ביותר שהוא היה עומד פה עכשיו ותובע את ראשי על מגש? הגיע הזמן שהממשלה הזו תלך הביתה ותפטור אותנו מעונשה. הגיע הזמן שמי שבמשמרת שלו קרה לנו גדול האסונות בתולדות המדינה יילך מחיינו, כי כל יום האסון גדל וכל יום הקרע מתרחב וכל יום החרפה מתעצמת".
הכותרת
הזירה המבעבעת ביהודה ושומרון
27:04
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"נתניהו מודיע שהוא כאן כדי להישאר - וקונה את זה". מרב מיכאלי
(צילום: שלו שלום)
לאחר נאומו של לפיד, גם יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי החריפה את הטון נגד נתניהו, ותקפה כי "אסור לנו לשכוח שהדבר הכי חשוב זה להחזיר את החטופות והחטופים אלינו למדינת ישראל. אסור לנו לשכוח שנתניהו מעביר השבוע תקציב שהמילה 'שערורייתי' קטנה עליו. הוא עושה את ההיפך הגמור ממה שישראל זקוקה לו".
היא האשימה את נתניהו כמי ש"מעביר כסף לצרכים סקטוריאליים" בזמן מלחמה: "במקום לקנות אפודי מגן הוא קונה אצבעות, במקום כסף למפונים - הוא קונה אצבעות. למי שלא ברור, בשביל התקציב הזה ישראל תצטרך בסוף להעלות מיסים. נתניהו יודע שהתקציב הזה הוא אסון ובעיניים פקוחות הוא מדרדר את ישראל לאסון כלכלי בשביל עוד כמה חודשים בשלטון". מיכאלי הוסיפה כי "לא רק שנתניהו לא הולך, הוא מודיע שהוא כאן כדי להישאר - והוא קונה את זה".
בתוך כך, בחסות המלחמה מורגשת התרופפות בליכוד, שיש הטוענים שקשורה לחוסר הוודאות סביב העתיד לבוא - ול-ynet נודע כי אחד מחברי הכנסת במפלגה "מגשש את דרכו החוצה" ובודק ברצינות אפשרות להשתלב במפלגת המחנה הממלכתי של השר בני גנץ.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו עם השרים אמסלם ולוין. התרופפות בליכוד?
(צילום: AFP)
הדבר אולי מסביר בין היתר את נאומו של השר דודי אמסלם בישיבת הסיעה אתמול, בו כינה את השמאל "בולשביקים" ושלח איום לחברים כשאמר: "אם הממשלה הזאת תיפול, כולכם תלכו הביתה והליכוד יעלה לשלטון בפעם הבאה בעוד 20 שנה". גורמים פוליטיים בכירים בליכוד אומרים כי הדברים של אמסלם נאמרו לאחר שסביבת ראש הממשלה הקרובה ביקשה להוביל את הקו הזה בסיעה. בסביבת השר מכחישים שהדברים נאמרו לבקשת גורם כלשהו, וטוענים שהם נאמרו באופן אותנטי כתוצאה מהזעם של אמסלם על האירועים האחרונים.
כמו כן, שר הכלכלה ניר ברקת מסרב להצביע בעד התקציב נכון לרגע זה חרף ההפצרות של לשכת ראש הממשלה ומכנה אותו "גרוע", יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין משמיע ביקורת שכבר אינה מרומזת נגד הכספים הקואליציוניים והתנהלות הממשלה, והח"כים דני דנון, טלי גוטליב, אליהו רביבו ואלי דלל משמיעים ביקורת על ההתנהלות - גם בנושאים ביטחוניים.
ח"כים בליכוד, שסבורים שיש לקבל מחדש את אמון הציבור אחרי המלחמה, עורכים בימים האחרונים לא מעט שיחות ביניהם סביב השאלה מתי - ואיך - נכון להציב דרישה כזאת. כפי שפורסם ב-ynet חלקם מכוונים להתפטרות אחרי המלחמה, מה שיחייב פיזור של הכנסת, ואחרים לוחצים לעשות זאת דרך השותפות הקואליציוניות.
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ניר ברקת
יולי אדלשטיין ניר ברקת
אדלשטיין וברקת. הראשון מבקר את הכספים הקואליציוניים, השני מסרב להצביע בעד התקציב
(צילום: קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי)
מי שמשוחחים עם נתניהו בימים האחרונים אומרים כי ההתרשמות היא שאין בכוונתו לחתור לבחירות או לפיזור הכנסת, אלא לנסות למשוך בהרכב הנוכחי של הקואליציה כמה שיותר תוך הבהרה לשותפים שאם ההרכב הנוכחי יתפרק הם לא יוכלו לכהן כשרים - גם אם חלקם יתחזקו אלקטורלית - בגלל שהגוש כולו עלול להפסיד בבחירות.
הבוקר התחדש משפט נתניהו - לאחר הפסקה של יותר מחודשיים שנגרמה בשל המלחמה - ועו"ד ז'ק חן, סנגורו של בעל השליטה בבזק לשעבר שאול אלוביץ', ביקש לקיים את הדיונים רק פעמיים בשבוע במקום שלוש "בשל אילוצי המלחמה". השופט משה בר-עם העיר: "תכננו לעבור לארבעה דיונים בינואר".
הדיון האחרון בתיקי האלפים התקיים בסוף ספטמבר, אלא שאז פרצה המלחמה ובית המשפט נכנס למצב חירום מיוחד - והתקיימו בו רק דיונים במתכונת חירום. בשבוע שעבר הודיעה הנהלת בתי המשפט על פקיעת ההכרזה על מצב חירום תוך התחשבות מיוחדת בחיילי מילואים, משפחות שכולות ומשפחות חטופים, ובכך אפשרה את חזרתם של דיוני ההוכחות בכל המשפטים, ובהם גם משפטו של ראש הממשלה.