תקרית חדירת המחבלים מגבול ירדן ביום שישי: רס"ל א' (22), תושבת המרכז, שיחד עם המפקד שלה רס"ל י' (39), תושב אזור ירושלים, הוקפצו לאירוע וחיסלו את המחבלים, מדברים בראיון בלעדי על פרטי האירוע והחתירה למגע. בתקרית החריגה נפצעו הנהג שלהם ולוחם נוסף באורח קל עד בינוני והם פונו לבית החולים הדסה עין כרם.
3 צפייה בגלריה
רס"ל במיל' א' והמפקד רס"ל במיל' י' שחיסלו את המחבלים בפיגוע סמוך לים המלח
רס"ל במיל' א' והמפקד רס"ל במיל' י' שחיסלו את המחבלים בפיגוע סמוך לים המלח
רס"ל במיל' א' והמפקד רס"ל במיל' י' שחיסלו את המחבלים בפיגוע סמוך לים המלח
(צילום: דובר צה"ל)
רס"ל י' היה בשירותו הסדיר בגבעתי בגדוד צבר ועשה מילואים במשך שנים באוגדת עזה תחת יחידת חילוץ. במקצועו הוא מהנדס אזרחי ולאחר סיום המילואים באוגדה, עבר לגדוד 998 שתופס כעת קו בערבה. הגבול עם ירדן ידוע כנקודת תורפה להברחת אמל"ח, סמים וגם בני אדם, אך אירועי פח"ע היו רק בתרחישים ותרגילים.
"האירוע הזה הפתיע אותנו. האירועים היותר שכיחים הם הברחות אמל"ח וסמים", הודה י', "אם היית שואלת אותי לפני השביעי באוקטובר הייתי אומר ששום דבר לא יקרה. אבל אנחנו נמצאים בתקופה בה אנחנו מבינים שאין דבר כזה. זה יכול לקרות בכל מקום. בעיר, בקניון, בתחנה מרכזית. אין מקום בו לא רוצים לפגוע בנו אבל אין מקום שבו אנחנו לא נהיה מוכנים ונשמור על התושבים". י' ציין כי המלחמה שינתה את השיח: "הדיבור היה אחר. אין כזה דבר שלא יכול לקרות אירוע. התפקיד שלנו הוא להגן על כל היישובים מפח"ע. בשביל זה אנחנו פה".
3 צפייה בגלריה
רס"ל במיל' א' והמפקד רס"ל במיל' י' שחיסלו את המחבלים בפיגוע סמוך לים המלח
רס"ל במיל' א' והמפקד רס"ל במיל' י' שחיסלו את המחבלים בפיגוע סמוך לים המלח
רס"ל במיל' א' והמפקד רס"ל במיל' י' שחיסלו את המחבלים בפיגוע סמוך לים המלח
(צילום: דובר צה"ל)
רס"ל א' התגייסה לפלח"ץ בגדוד שחר. אחרי 8 חודשים נכנסה לתפקיד קשרית מ"פ והייתה 70 יום בעזה. היא השתחררה לאחרונה ונשארה במילואים, והספיקה עוד לטוס לטיול קצר בתאילנד. היא חזרה בזמן למילואים בגדוד 998. "אני זוכרת בעיקר את ההתמודדות האישית בשהייה בעזה", סיפרה, "לא לדבר עם ההורים כמעט חודש וחצי, להתמודד עם כל מה שלוחם גבר מתמודד איתו. בסוף מתרגלים, מבינים שזו המציאות וזה מה שצריך לעשות. וזו הפקודה. האמת שאימא שלי נרגעה כשהגעתי לכאן על גבול ירדן. אבל היא תמיד אומרת שבכל שקט יכול להתעורר משהו, ואף פעם אי אפשר להיות שאננים. גם אם אין בגזרה אירועים מיוחדים. בסוף זה קורה".

"פתחנו באש, ולא הפסקנו עד שהמחבלים נוטרלו"

האירוע החל לאחר שהתצפיתניות מגדוד האיסוף 727 זיהו את החשודים חוצים את הגבול. "ההתראה הראשונה שקיבלנו הייתה בסביבות 10:35 על פגיעה בגדר", שיחזרה א'. "בזמן הזה אנחנו צמצמנו טווח עם הרכב ונוסעים לכיוון הנקודה. עוד לא ידענו שיש חדירה וודאית. זה היה רק חשד. תוך כדי הנסיעה, כ-50 מטר לפני הנקודה, קיבלנו דיווח על חדירה וודאית".
הם נסעו ברכב הצבאי דרך המטעים ואז זיהו את המחבלים. "אנחנו עצרנו את הרכב ובאותה נקודה כל הכוח זיהה את הדמויות החשודות שנמצאות בקו הכחול. אנחנו פרקנו והתחלנו נוהל מעצר חשוד. ואז התחילה מכת אש והסתערות של המחבלים לכיוון שלנו. אנחנו פתחנו באש, ולא הפסקנו עד שהמחבלים נוטרלו. הטווח בינינו למחבלים הוא רכב. אנחנו עמדנו בקצה הרכב, שזה היה המחסה שלנו. מחבל אחד בא מצד שמאל, השני קפץ וזינק על הדשבורד של הרכב. את המחבל שקפץ אנחנו הורדנו. הרמתי ידיים מעל הבגאז' ונתתי מכת אש. המפקד י', שמצד ימין שלי, נותן את המכה הסופית והמחבל נוטרל. מצד שמאל של הרכב הגיח עוד מחבל. שניים מהכוח, הנהג ולוחם שני, נפגעו מאותו מחבל. בזמן הזה אני מצד שמאל נתתי צרור יריות ומפקד הכוח י' מצד ימין, אנחנו על המחבל השני". לאחר שנטרלו את המחבל השני הגישה להם א' עזרה ראשונה ועצרה את הדימום.
התצפיתנית שזיהתה את החשודים והלוחמת שחיסלה את אחד המחבלים במרחב הגבול עם ירדן
(צילום: דובר צה"ל)

רס"ל י' שיבח את התפקוד של הלוחמים שלו. "תוך דקות בודדות הגיע החפ"ק שלנו, בהם חובשת. לאט לאט הלחץ ירד והבנו את האירוע ופינינו את הפצועים. בסופו של דבר היו הרבה כוחות שנתנו יד. הייתה אינדיקציה ראשונית למחבל שלישי. וברגע שיש אפילו חשש קטן אנחנו צריכים לוודא שהוא לא קיים. החטיבה הפעילה את כל מי שצריך וכולם היו על הרגליים". בשעה 19:30 הודיע צה"ל כי החשש למחבל שלישי הוסר.
"אין ספק שהפעילות בגבול ירדן שונה לגמרי", אמרה א'. "שירתתי בגזרת הר חריף, הר שגיא וגבול מצרים. גם אז חשבנו שלא יקרה כלום. ולפני שעזבתי היה פיגוע בו נהרגו 3 חיילים. שום מקום הוא לא בטוח, בטח שלא אחרי ה-7 באוקטובר. אבל כל הארץ מלאה בכוחות שמוכנים להגן על האזרחים. אנחנו נהיה שם".
בינתיים, למרות התקרית החריגה, תושבי נאות הכיכר והסביבה משדרים עסקים כרגיל. ג'ויס ענבי, תושבת נאות הכיכר, אמרה כי "במשך ה-40 ומעט שנים שאני חיה פה אירוע כזה משמעותי לא היה לנו פה. הבן שלי גר בחיפה ואמרתי לו שיבוא לנוח פה מהאזעקות, והוא נכנס לעוצר של חמש שעות. הוא הגיע לפה עם האישה והילדים והיינו בעוצר. אבל זה בסדר. עברנו את זה בשלום".
3 צפייה בגלריה
כוחות משטרה חוסמים את הכביש בכניסה לערד
כוחות משטרה חוסמים את הכביש בכניסה לערד
החסימות באזור אחרי החשש למחבל שלישי
(צילום: Ahmad GHARABLI / AFP)
כעת הם פועלים להכין חבילות שי לתצפיתניות וללוחמים. "הרגשנו צורך להודות להם. העבודה שלהם זה מה שהציל אותנו. אנחנו חזרנו לשגרה מהר מאוד ומקווים שזה היה אירוע חד פעמי ובזה סגרנו את הפינה. כרגע יש עיבוי של כוחות הצבא והרבה יותר שמירה. אנחנו מקווים שכיתת הכוננות שלנו תקבל את מה שמגיע לה, כך שיוכלו להגן עלינו כמו שצריך. אנחנו שני יישובים קטנים ורחוקים מהערבה. השדות שלנו סמוכים לגדר הגבול. כבר התריעו וראו רכבים מהצד השני של הגדר. בסופו של דבר ראינו שצדקנו. זה נגמר עם שני פצועים אבל זה יכול היה להיות יותר גרוע. לצערנו אנחנו הגבול הרביעי שנכנס לפעולה מבחינת המדינה".
"בזכות כיתת הכוננות, הצבא והמשטרה נמנע אסון גדול", אמרה ליהי, תושבת עין גדי. "גדר רעועה לא מספיקה לשמור עלינו. אפילו לא הייתה התראה שנדע להגיע למקום מסתור".
למרות התקרית, הוחלט שפסטיבל התמר באזור יתקיים ללא שינוי. יוני שטרן, תושב נאות הכיכר ומורה דרך, סיפר כי "המושב נמצא בביקושים גבוהים מבחינת הצמיחה הדמוגרפית. אין לנו בתים פנויים. אנחנו במגמה חיובית מזה כ-6 שנים. חשוב לנו שהחקלאות והתיירות והפעילות היזמית תמשיך. בסופו של דבר אלה מיזמים של אנשים פרטיים. הצבא עושה פה עבודה טובה. תמיד אפשר לשאוף ליותר. אבל אין שום שינוי כרגע".