הריאיון עם ח"כ אלי אבידר באולפן ynet
(צילום: אבי חי)

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) הביע מורת רוח בעקבות ההתנהלות של הקואליציה שבה הוא חבר. "היו אתמול מספר טעויות חובבניות", אמר הבוקר (שלישי) ח"כ אבידר בריאיון באולפן ynet לנוכח תבוסת הקואליציה בהצבעה על חוק הארכת התקנות ביהודה ושומרון. אבידר גם מתח ביקורת על שר המשפטים גדעון סער מבלי לנקוב בשמו: "מי שהביא את 'חוק יו"ש' ואמר 'חייבים להביא את זה ומי שלא...' על מה אתה מאיים בדיוק? אתה יודע את עמדות הח"כים, אתה צריך לגייס את התמיכה".
ההתפרקות בתוך הקואליציה החלה אמש כשהחוק להארכת התקנות בהתנחלויות נפל ברוב של 58 מתנגדים מול 52 תומכים. כמה שעות לאחר מכן לא הצליחה הקואליציה לאשר מחדש את מינויו של מתן כהנא (ימינה) לתפקיד שר הדתות. ההצבעה הסתיימה בתיקו 55, כשאת האצבע המכריעה נגד המינוי הניפה ח"כ עידית סילמן, שבפעם הראשונה מאז הכרזתה על פרישתה מהקואליציה הצביעה נגדה.
ח"כ אבידר מאוכזב כאמור מהתנהלות הקואליציה. "הקואליציה לא מפעילה לחץ. אין 'חוק יו"ש' כי הליכוד לא רוצה להצביע בעד? שלח SMS לכל תושבי יו"ש, תודיע להם שברגע שהחוק לא עובר הם מפסיקים ללכת למשרד הפנים ומפסיקים לקבל שירותים, שיתחילו לעמוד בתור במנהל האזרחי ברמאללה.
"תפעיל את הלחץ על תושבי יו"ש, תסביר להם שזו הצבעה אסטרטגית של הליכוד. את הצעת החוק הזאת אפשר להעביר גם בשבוע הבא, בעוד שבועיים. הדבר המשמעותי הוא שהקואליציה הזו כל הזמן נמצאת במגננה. צאו להתקפה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
יו"ר האופוזיציה ח"כ נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
ח"כ אבידר שב וטען שיש להעלות להצבעה את "חוק הנאשם", שהעברתו עלולה למנוע מיו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו להתמודד בבחירות הבאות עקב מעורבותו באישום בפלילים. "אני רוצה להגיד הבוקר, במיוחד ליאיר לפיד, החוק היחיד שיכול לעבור היום עם רוב של אצבעות בכנסת הוא חוק שנאשם בפלילים אינו יכול להרכיב ממשלה".
- ימינה לא יאשרו. "שלא יאשרו, מה יעשו? הם מאתגרים את הקואליציה מהיום הראשון. צריך לבוא לציבור שבחר בנו ולהגיד שעמדנו בהתחייבות - חוק שבמסגרתו נאשם בפלילים לא יכול להקים ממשלה. הבאתי בעבר את החוק, יש עתיד ביקשו להמתין ואמרו שימצאו את הזמן. אני קורא ללפיד להביא את זה, זה הדבר היחיד שיכול לתת לנו עכשיו לעמוד בציפיות של הבוחרים שלנו".
- אתה מחויב לקואליציה הזו? "מחויב אליה עוד מהיום הראשון, פעמיים ויתרתי על תפקיד של שר לא משמעותי, לא דיברתי ולא סחטתי ולא איימתי שלא אגיע להצבעות, את כל השטויות שאתה רואה על בסיס שבועי של הרבה ח"כים. אני מחויב יותר מכל חברי הקואליציה כי עבדתי קשה כדי שהיא תקום, הייתי שנה וחצי ברחובות".
- מה צריכה הקואליציה לעשות עכשיו לנוכח מה שקרה. "היא צריכה להפסיק להיות נאיבית ולנסוע כשהיא יודעת שמולה יש קיר ולהתנגש בו. צריך להביא אך ורק חוקים שאפשר להעביר. חלק מחברי ימינה שדיברתי איתם על 'חוק הנאשם' אמרו לי שאין להם בעיה עם החוק. גם ששת חברי הכנסת של המשותפת יצביעו בעד. החוק הזה יפסיק את הטרללת בישראל, הטרללת הזו שנאשם בפלילים מחזיק לך את המדינה".
- יש לו 30 מנדטים שהולכים אחריו. "אני מאחל לו בהצלחה, שיהיו לו גם 300 וזה לא משנה איך קוראים לו. גם אם היו קוראים לו 'יוסף הצדיק', זה לא משנה. נאשם בפלילים לא יכול להרכיב ממשלה. 300 אלף מצביעים שהצביעו לליכוד בסבב 3 לא באו בסבב 4. אני מכבד את הציבור ואת אותם 300 אלף שהפסיקו להאמין לשטויות שלו ולא יצאו להצביע בסבב 4".
הראיון עם ח"כ פינטו
(צילום: משה מזרחי, אבי חי)

ח"כ שירלי פינטו (ימינה) התייחסה במשדר להחלטתה של ח"כ עידית סילמן שפרשה מהקואליציה, להצביע כאמור בפעם הראשונה נגדה - ולטרפד בכך את מינויו של מתן כהנא לתפקיד שר הדתות. "סילמן הכריזה באפריל שהיא פורשת מסיבות אידיאולוגיות. אני לא ראיתי אתמול שום דבר אידיאולוגי. נותנת ל'חוק יו"ש' ליפול, נגד מינוי מתן כהנא לשר. צריך להרחיב את הצעדים מולה. ראש הממשלה יודע בדיוק מה לעשות, ואם נגיע למצב שיצטרכו להפריש אותה - נפריש אותה".
פינטו הביעה אופטימיות בנוגע להמשך קיומה של הקואליציה. לדבריה, "לא צריך לקשר בין הפלת החוק לבין מצב הקואליציה. אלה שני דברים שונים. בסדר, נפל, נעביר את זה שבוע הבא ואם לא - עוד שבועיים. יש בתקשורת ובאופוזיציה אנשים שאוהבים להגדיל ולהקצין דברים, שאם תקנות יו"ש לא עוברות - הממשלה סיימה את דרכה.
"הממשלה בסדר, הקואליציה קיימת. אלה נושאים משמעותיים, נושא השיפוט ביו"ש. ישראל יכולה לפעול בריבונות שלה, אין פה קואליציה ואופוזיציה. לא צריך לקשר בין הדברים, בין הפלת החוק להפלת הקואליציה. זו קואליציה צרה, לא פשוטה ומאתגרת. אני לא באה לטייח את הדברים, אבל יש שיטות להעברת הדברים".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ח"כ סילמן
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
- חברי כנסת מתוך הקואליציה מצביעים נגדה. "לגבי גנאים ורינאווי זועבי, אני בטוחה שנמצא פתרונות. אני רואה בחומרה את ההצבעה שלהם אתמול. אחרי שיש לנו משמעת קואליציונית והתיישרנו, הם צריכים להבין שאו שיתפטרו מהכנסת או שיתיישרו עם המשמעת הקואליציונית. זה לא יכול להמשיך ככה".
- החיבור לא עובד. "כל עוד אנחנו מתמקדים בממשלה שתפקידה לשפר את חיי האיכות של אזרחי ישראל - הממשלה יכולה להתקיים. יש דברים נקודתיים שנפתור, אבל במעוף הציפור אפשר לראות איך הממשלה הזו נפלאה ועושה דברים מדהימים. העברנו אתמול בקריאה ראשונה 2.2 מיליארד שקלים לקידום אנשים עם מוגבלויות, משהו שמעולם לא נעשה באף ממשלה. יש בעיות ולא הכול מושלם, אנחנו פה כדי לעבוד ולהתקדם הלאה".