נשיא צרפת עמנואל מקרון התייצב אמש לנאום בפני האומה, בשיאו של גל שלישי של נגיף הקורונה שמכה במדינה. בצל העומסים הכבדים בבתי החולים, וזינוק במספר המאושפזים במצב קשה, הודיע מקרון על שורת הגבלות חדשות - בראשן סגירת בתי הספר למשך שלושה שבועות לפחות. "זו הדרך הטובה ביותר להאט את התפשטות הנגיף", אמר מקרון.
הסגר החלקי, שהוטל במרץ בפריז ובאזורים נוספים, יחול משבת בכל המדינה למשך חודש. במסגרת ההגבלות שהוטלו באמצע החודש עסקים לא חיוניים נסגרו, ותושבים התבקשו לעבוד מהבית. התנועה לאזורים עם תחלואה גבוהה הוגבלה, ומי שהיו באזורי הסגר לא היו יכולים לנסוע לאזור אחר ללא אישור. עם זאת בתי הספר לא נסגרו, עד עכשיו.
15 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
מקרון בנאום לאומה. רק לפני שבוע התנגד לסגירת בתי הספר
(צילום: AFP)
בתי הספר ומעונות היום בצרפת ייסגרו אחרי חג הפסחא, שיחל בסוף השבוע הקרוב. צרפת סגרה את בתי הספר למשך חודשיים במהלך הסגר הראשון של הקורונה. בסגר השני – בנובמבר – מוסדות החינוך נשארו פתוחים, עם הגבלות על כמות התלמידים בכיתות.
מקרון הודיע בנאומו שההגבלות החדשות יהיו בתוקף במשך חודש לפחות והזהיר: "אם לא נפעל כעת – נאבד שליטה". על ההגבלות שיחולו על הצרפתים אמר: "עשינו כל מה שאפשר כדי לעכב את ההחלטות האלה, ולעשות אותן רק כשזה הכרחי - עכשיו".
15 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
צופים בנאום מקרון
(צילום: AP)
מתחילת המגפה אובחנו בצרפת 4.6 מיליון נדבקים, ו-95,495 מתו מהנגיף. מקרון הזהיר שכבר בימים הקרובים מספר הקורבנות בצרפת עלול להגיע ליותר מ-100,000. כמו מדינות אחרות באירופה, גם צרפת נאבקת בווריאנט הבריטי – זן מידבק במיוחד של הנגיף. צרפת מתמודדת כעת עם שיא של יותר מ-5,000 חולי קורונה שמאושפזים במצב קשה במחלקות לטיפול נמרץ. מספר הנדבקים היומי הממוצע הכפיל את עצמו מאז פברואר והגיע לקרוב ל-40,000. הערב דיווחה צרפת על 59,038 נדבקים חדשים.
רופאים באזור פריז קראו השבוע לממשלת צרפת להחריף את ההגבלות, מכיוון שבתי חולים נמצאים על סף קריסה. "כשבמחלקה יש רק מיטה אחת פנויה, אבל שני חולים שיכולים להפיק ממנה תועלת, צריך להחליט מי מהם יאושפז (וכנראה ישרוד) ומי לא יאושפז (וכנראה ימות). לשם אנחנו הולכים", כתבו הרופאים במכתב שפורסם בתקשורת.
15 צפייה בגלריה
פריז צרפת עסקים סגורים קורונה
פריז צרפת עסקים סגורים קורונה
עסקים סגורים בפריז
(צילום: AFP)
באמצע דצמבר הוטל בצרפת סגר לילי – והוא יישאר כעת בתוקף. כמו כן יוטלו הגבלות חדשות על נסיעות ברחבי צרפת. בחודשים האחרונים מנסה צרפת להימנע מהגבלות מחמירות, כדי לא לשתק את המשק. סגירת בתי הספר שעליה הודיע מקרון נחשבה ל"מוצא אחרון". מקרון הגן השבוע על ההחלטה שלא להטיל סגר כללי שלישי ולהשאיר את בתי הספר פתוחים, אך במקביל אמר שלאור מספר הנדבקים הגבוה נראה שיהיה צורך בהגבלות נוספות.
סוכנות הידיעות הצרפתית AFP ציינה שההגבלות החדשות אמנם קשות, אך מחמירות פחות מהסגר הארצי שהטילה צרפת בגל הראשון של המגפה, במרץ ובאפריל 2020: באותו סגר הצרפתים היו רשאים לצאת מהבית רק לקניות הכרחיות, או כדי להתעמל פעם ביום.
15 צפייה בגלריה
חולה קורונה בצרפת
חולה קורונה בצרפת
צוותים רפואיים מפנים חולי קורונה לבתי החולים
(צילום: AFP)
15 צפייה בגלריה
חולה קורונה בצרפת
חולה קורונה בצרפת
(צילום: רויטרס)
מקרון, שלפני שבוע אמר שאין לו סיבה להתנצל על הטיפול במגפה, נשמע אתמול אחרת: "בכל שלב במגפה הזאת יכולנו לומר לעצמנו שיכולנו לעשות את הדברים טוב יותר, שעשינו טעויות. הכול נכון. אבל אני יודע דבר אחד: עמדנו איתנים, הפקנו לקחים והשתפרנו בכל שלב".
מקרון אמר לצרפתים שבתי הקפה וחלק מאירועי התרבות עשויים להיפתח – "תחת הגבלות קפדניות" – באמצע מאי. הוא תולה תקוות במבצע החיסונים, שאת הקצב שלו הוא מנסה להגביר ככל שניתן, ואמר: "בזכות החיסונים, סוף המשבר נראה באופק". הוא הבטיח שבני 60 ומעלה יוכלו להתחסן מ-16 באפריל, ובני 50 ומעלה יהיו רשאים להתחסן מ-15 במאי.
15 צפייה בגלריה
צוותים רפאויים בבית חולים בפריז
צוותים רפאויים בבית חולים בפריז
חולי קורונה בפריז
(צילום: AFP)
מבצע החיסונים המשותף של מדינות האיחוד האירופי עדיין לא עומד ביעדים. צרפת ומדינות נוספות באיחוד מפגרות אחרי ישראל, ארה"ב ובריטניה. צרפת חיסנה עד כה רק 11.75% מהאוכלוסייה. החודש מקרון היכה על חטא, ואמר שהמנהיגים באירופה לא האמינו שהחיסונים יהיו מוכנים בתוך פחות משנה. "הייתה חסרה לנו אמביציה", אמר נשיא צרפת.
בטורקיה הגיע אתמול מספר הנדבקים החדשים ל-39,302 – שיא מתחילת המגפה. ביממה האחרונה מתו 152 חולים, ומספר קורבנות המגפה בטורקיה עלה ל-31,537 בני אדם.
הממשלה הסירה החודש חלק מההגבלות, מה שגרם לזינוק במספר הנדבקים. ביום שני הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הודיע על חזרתן של הגבלות קפדניות – כולל סגר ארצי בסופי השבוע – גם במהלך חודש הרמדאן, שיחל בעוד כשבועיים.
שר הבריאות הטורקי, פהרטין קוג'ה, אמר שבטורקיה אובחנו 180,448 נשאים של הווריאנט הבריטי – 75% מכלל הנדבקים שיש כרגע במדינה. הוא הוסיף שטורקיה שואפת לחסן את רוב האוכלוסייה שלה עד סוף חודש יוני. מבצע החיסונים הטורקי החל ב-14 בינואר, ועד כה קיבלו 9.14 מיליון את המנה הראשונה של החיסון. בטורקיה חיים יותר מ-80 מיליון תושבים.
15 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. הגבלות הוסרו - והמספרים זינקו
(צילום: AFP)
שכנתה של טורקיה, יוון, הודיעה אתמול על הסרת חלק מהגבלות הקורונה – למרות שמספר הנדבקים בשטחה ממשיך להיות גבוה. סגן השר להגנה אזרחית, ניקוס חרדליאס, אמר שיוון תאפשר לעסקים קטנים להיפתח - תחת הגבלות. "אנחנו מודעים לתשישות הנפשית, אבל המגפה ממשיכה לחשוף את שיניה – ולא מאפשרת לנו רגיעה נוספת, אלא 'נשימות קצובות של חופש". מ-5 באפריל עסקים קטנים ייפתחו לשעות מצומצמות – ולקוחות יוכלו להיכנס רק אם יזמינו תור מראש. קבלת הקהל תהיה מוגבלת. בנוסף הממשלה תאפשר מסוף השבוע לתושבים לצאת משטח הרשות המקומית שלהם כדי לטייל או לעשות ספורט.
15 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בייון
בדיקות קורונה בייון
בדיקות קורונה באתונה
(צילום: AFP)
בהשוואה למדינות אחרות באירופה, יוון התמודדה היטב עם הגל הראשון של המגפה בשנה שעברה – אך כעת היא סובלת מגל תחלואה קשה, שהשבוע הגיע לשיא ויצר עומסים כבדים על בתי החולים במדינה, למרות חמישה חודשים של הגבלות קפדניות, והתקדמות מסוימת במבצע החיסונים. "הווריאנטים של הנגיף הרבה יותר מידבקים מבעבר. אנחנו חווים לחץ אדיר על בתי החולים, במיוחד במטרופולין של אתונה", אמר שר הבריאות וסיליס קיקיליאס. אתמול דיווחה יוון על 3,616 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה ועל 76 מתים. מתחילת המגפה נדבקו ביוון 263,689 איש, ומספר קורבנות המגפה עומד על 8,093.
בירדן מתו אתמול 111 חולי קורונה – הנתון היומי הגבוה ביותר מתחילת ההתפרצות במדינה. אתמול דווח על 6,570 נדבקים חדשים. מתחילת המגפה נדבקו בנגיף 611,577 ירדנים ו-6,585 מתו מהנגיף. מתחילת פברואר יש זינוק במספר הנדבקים בירדן, בעיקר בעקבות הווריאנט הבריטי. התחלואה בירדן גבוהה בהשוואה לרוב שכנותיה במזרח התיכון.
הגל הנוכחי מכה בירדן אחרי חודשים מוצלחים בהתמודדות עם המגפה. כתוצאה מגל התחלואה הממשלה חידשה את הסגר בימי שישי, האריכה את הסגר הלילי ודחתה את פתיחת בתי הספר. בנוסף הוטלו הגבלות על התקהלויות, ומי שלא מקפידים על עטיית מסכות ושמירת מרחק נענשים בקנסות כבדים. ראש הממשלה הירדני, בשאר אל-חוסאנה, הגיב לזעם הציבורי על הסגר ואמר שהממשלה מונעת מבתי החולים לקרוס. הוא הוסיף שהממשלה תולה תקוות במבצע החיסונים, וציין שירדן קנתה חיסונים בשווי 100 מיליון דולר, ורוצה להגביר את הקצב של מבצע החיסונים בירדן – שעד לאחרונה היה איטי מדי.
פורסם לראשונה: 22:40, 31.03.21