מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הזהיר את וושינגטון בנאומו ביום שישי האחרון, כשאמר שספינות המלחמה האמריקניות שהתקרבו לאזור אחרי פרוץ המלחמה בעזה לא מפחידות את חיזבאללה. "אנחנו מוכנים היטב להתמודד גם איתן", הצהיר נסראללה בנאום.
שני גורמים לבנונים שמכירים את ארסנל הנשק של חיזבאללה אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי מזכ"ל ארגון הטרור התייחס לטילים מתקדמים נגד ספינות שנמצאים בידי הארגון, בראשם טיל השיוט הרוסי "יאחונט" – בעל טווח של 300 ק"מ.
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חסן נסראללה בנאומו בשישי
(צילום: Al-Manar via REUTERS )
הכותרת
לחסל את חמאס ולשמור על החוק. המלכוד המשפטי
22:35
לפי דיווחים ופרשנויות, חיזבאללה השיג את טילי ה"יאחונט" בסוריה, שם הוא מסייע במשך שנים לבשאר אסד במלחמת האזרחים, לצד רוסיה ואיראן. חיזבאללה מעולם לא אישר כי הוא מחזיק בטילי "יאחונט". כשדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב נשאל אם חיזבאללה רכש מרוסיה טילי "יאחונט", הוא השיב כי הוא לא יכול לאשר את הפרסומים האלה. "אין לנו מידע שכזה", טען פסקוב.
ארה"ב אמרה שפריסת כוחותיה בים התיכון – שכוללת שתי נושאות מטוסים – נועדה להרתיע את איראן ולמנוע מלחמה אזורית. חיזבאללה מתייחס לספינות המלחמה האמריקניות כאיום ישיר נגדו, בגלל היכולת שלהן לפגוע בארגון ובבעלי הברית שלו. בנאום אמר נסראללה שספינות המלחמה של ארה"ב בים התיכון "לא מפחידות אותנו, ולא יפחידו. אנחנו התכוננו לצי שאיתו אתם מאיימים עלינו".
4 צפייה בגלריה
"יאחונט" תוצרת רוסיה. חיזבאללה לא אישר כי הוא מחזיק בטיל
"יאחונט" תוצרת רוסיה. חיזבאללה לא אישר כי הוא מחזיק בטיל
"יאחונט" תוצרת רוסיה. חיזבאללה לא אישר כי הוא מחזיק בטיל
אחד הגורמים הלבנונים ששוחחו עם רויטרס אמר שהיכולת של חיזבאללה לתקוף ספינות השתפרה בצורה משמעותית מאז 2006, שנת מלחמת לבנון השנייה. "יש את ה'יאחונט', וכמובן שלצדו יש גם דברים אחרים", אמר אותו גורם. לדבריו, תקיפה של חיזבאללה נגד ספינת מלחמה אמריקנית תצביע על כך שהמלחמה האזורית יצאה לדרך.
לפי ה"מרכז למחקרים אסטרטגיים ולימודים בינלאומיים" (CSIS), את טיל ה"יאחונט" ניתן לשגר מהאוויר, מהקרקע או מצוללת. כשהוא משוגר מהקרקע הוא מתקרב למטרה בגובה נמוך של 10 עד 15 מטרים מעל פני הקרקע, כדי שלא יתגלה.
4 צפייה בגלריה
נושאות המטוסים אייזנהאואר וג'רלד פורד
נושאות המטוסים אייזנהאואר וג'רלד פורד
בגלל המלחמה בעזה, ארה"ב שלחה שתי נושאות מטוסים לאזור
(צילום: AFP PHOTO / US Department of Defense/US Navy/Mass Communication Specialist 2nd Class Jacob Mattingly)
שלושה גורמים אמריקניים רשמיים, וגורם רשמי לשעבר, אמרו שחיזבאללה בנה ארסנל נשק מרשים שכולל טילים נגד ספינות. "אנחנו בהחלט מקדישים לכך המון תשומת לב, ומתייחסים ברצינות ליכולות שלהם", אמר אחד הגורמים. לפי הגורמים, הספינות שהגיעו לאזור מסוגלות להגן על עצמן מטילים.
נאסר קנדיל, פרשן פוליטי בלבנון ומקורב לחיזבאללה, הגדיר את טיל ה"יאחונט" כ"פרס החשוב ביותר" שקיבל חיזבאללה על המעורבות בסוריה, שם התייצב נסראללה לצד אסד ופוטין. קנדיל ציין שהטילים מסוגלים לשמש את נסראללה כדי לתקוף ספינות מלחמה אמריקניות. "כן, חיזבאללה מוכן ומזומן", אמר קנדיל.
4 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים האמריקנית אייזנהאואר בדרכה למזרח התיכון
נושאת המטוסים האמריקנית אייזנהאואר בדרכה למזרח התיכון
נושאת המטוסים האמריקנית אייזנהאואר בדרכה למזרח התיכון
(צילום: Merissa Daley / US DEPARTMENT OF DEFENSE / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / US Department of Defense/US Navy/\Mass Communication Specialist 2nd Class Merissa Daley")
שני הגורמים הלבנונים ששוחחו עם רויטרס אמרו שחיזבאללה השיג את טילי ה"יאחונט" מהמשטר הסורי. ב-2010, שנה לפני פרוץ המלחמה בסוריה, אמרה מוסקבה שהיא חתמה על הסכם עם דמשק לשלוח אליה טילי שיוט נגד ספינות, שכוללים גם גרסה של טיל ה"יאחונט".
חיזבאללה משתדל שלא לחשוף בפירוט את ארסנל הנשק שלו, ואת הדרכים שבהן השיג את הנשק. בהתבטאות נדירה ב-2021 אמר נסראללה שחיזבאללה השיג טילי נ"ט רוסיים ("קורנט") מסוריה. בריאיון לערוץ "אל-מיאדין" אמר נסראללה שמשרד ההגנה של דמשק רכש את הנשק מרוסיה לשימוש סורי, ובהמשך הועברו הטילים לידי חיזבאללה כדי "לחזק את ההגנה" על לבנון. חיזבאללה עשה שימוש נרחב בטיל ה"קורנט" ב-2006.