מצרים דחתה הצעה ישראלית לניהול משותף של מעבר רפיח, המחבר בין רצועת עזה לחצי האי סיני. כך אמרו היום (חמישי) שני גורמי ביטחון מצרים לסוכנות הידיעות רויטרס, שטענו כי ההצעה הוצגה להם אתמול על ידי גורמים רשמיים מהשב"כ שביקרו בקהיר.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נתניהו וא-סיסי. מי ינהל את רפיח?
(צילום: דנה קופל, REUTERS/Mohammed Salem, Christophe Ena / POOL / AFP)
לפי הדיווח, "ההצעה הישראלית כללה מכניזם לתפעול המעבר לאחר נסיגה ישראלית מרפיח". עם זאת, מצרים מתעקשת כי על המעבר להיות מנוהל רק על ידי רשויות פלסטיניות". גורם ישראלי רשמי, ששוחח עם רויטרס בעילום שם, אמר כי המשלחת הגיעה למצרים "בעיקר כדי לדון בעניינים הנוגעים לרפיח, בהתחשב בהתפתחויות האחרונות".
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, שמבקר בבחריין במסגרת הפסגה הערבית, האשים כי ישראל "מתחמקת מאחריותה להפסקת אש". הוא טען כי "ישראל שולטת על מעבר רפיח מהצד הפלסטיני כדי להדק את המצור על עזה. אנחנו מתנגדים לחיסול הסוגיה הפלסטינית או לעקירתם של פלסטינים מהרצועה. אנו לא רואים רצון בינלאומי לסיום הכיבוש הישראלי ואת הסכסוך באזור".
אתמול כאמור ביקרה משלחת ישראל בנוכחות נציגי שב"כ בקהיר, ובראשותה עמד מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן. המשלחת יצאה למצרים כחלק מהניסיון להפיג את הכעס המצרי לאור הפעולה ברפיח, וחבריה דנו בצורך הדחוף לפתוח את מעבר רפיח עבור סיוע הומניטרי.
תיעוד מפעילות צה"ל ברפיח

2 צפייה בגלריה
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
צה"ל במעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)
בתוך כך, בימים האחרונים מתנהל "קרב גרסאות" בין מצרים לישראל, סביב שאלת האחריות על סגירת המעבר. לפני יומיים אמר שר החוץ ישראל כ"ץ כי הסיבה שבגינה הופסקה העברת סיוע דרך המעבר היא החלטה מצרית - ובקהיר מחו כי המעבר נסגר בגלל הפעילות של צה"ל. לדברי כ"ץ, "העולם מטיל על ישראל את האחריות לנושא ההומניטרי, אבל המפתח למניעת משבר הומניטרי בעזה הוא כעת בידי ידידינו המצרים. חמאס לא ישלוט במעבר רפיח - זהו צורך ביטחוני".
דבריו מצטרפים לדיווח בערוץ הטלוויזיה המקומי "אל-קאהרה אל-אחבאריה", שציטט גורם מצרי בכיר שטען כי מצרים סירבה לתאם עם ישראל את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה. גם ב"ניו יורק טיימס" דיווחו כי הזרמת חלק מהסיוע מעוכבת על ידי מצרים ברקע המתיחות עם ישראל, המחלוקות סביב המבצע ברפיח והחשש שהוא יגרום לנהירת פליטים פלסטינים לצפון סיני, שם הוכרזה "כוננות מוגברת".
על רקע המבצע הקרקעי במזרח רפיח - והמחלוקת שהוא עורר - החליטה מצרים להצטרף לבקשה הדחופה של דרום אפריקה מבית הדין בהאג להוציא צווי הפסקת לחימה באזור.