צה"ל ממליץ לבצע בעצמו את החיסונים לאוכלוסייה: ראש מפקדת "אלון" למאבק בנגיף הקורונה, תת-אלוף ניסן דוידי ומפקדו - מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין, קיימו בשבוע שעבר דיון שיזמו בעצמם בנוגע לסוגיית החיסונים המתקרבים לישראל, והעבירו למשרד הבריאות המלצה מפורשת שלפיה צה"ל יוביל את מבצע החיסונים הארצי.
לפי גורם בכיר בפיקוד העורף ששוחח הבוקר (ראשון) עם כתבים, מנכ"ל משרד הבריאות ד"ר חזי לוי נוטה להסכים להמלצה: "סביר שנקים במפקדת אלון מערך חיסונים. מדובר באופרציה גדולה, עם הישג נדרש של מקסימום מתחסנים במינימום זמן ובכל הארץ. לצה"ל יש את היכולות לבצע את זה".
3 צפייה בגלריה
תא"ל ניסן דוידי מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
תא"ל ניסן דוידי מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
צה"ל יהיה אחראי על החיסונים? תא"ל ניסן דוידי
(צילום: נדב אבס)
עד אז, בפיקוד העורף השלימו את ההכנות בשטח לביצוע מיידי של ההחלטה המסתמנת היום בדיון שייערך בקבינט הקורונה, שלפיה שבים ממדינות אדומות ייכנסו לבידוד במלוניות פיקוד העורף, או יקיימו בדיקת קורונה עם נחיתתם בישראל. כיום נדרשים הנוחתים ממדינות אדומות, בהן טורקיה ויוון, להכריז על כניסתם לבידוד ביתי, עם אכיפה משטרתית חלקית עד אפסית, כאשר בפועל חלק גדול מהם מפר את הבידוד.
בפיקוד העורף התריעו על כך כבר לפני יותר מחודש, אך דבר לא נעשה בפועל. הקצין מפיקוד העורף אמר כי "הרבה חולים חזרו מחו"ל בשבועות האחרונים, בדגש על מדינות אדומות. הצעד שנשקל הוא צו השעה בשל כמות התחלואה שבאה משם. זה גול מבחוץ, חור ברשת שחייבים לסגור. חיילים לא יכריחו נוחתים להתפנות למלוניות שלנו, אלא המשטרה תטפל בסוגיה".
3 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"לצה"ל יש את היכולת לבצע את זה". פרופ' חזי לוי
(צילום: לע"מ )
הרגישות העיקרית תהיה בבחירת המדינות שיוגדרו כאדומות לעניין ההגבלה השנויה במחלוקת מבחינה משפטית, אך גם מדינית ומגזרית: חלק גדול ממי שמגיע מטורקיה הוא מהמגזר הערבי, וטורקיה תהיה המדינה הראשונה שתושפע מההגבלה החדשה - אך גם מדינות רבות בארצות הברית מוגדרות אדומות, והממשלה, קטגורית, השאירה את נתיבי התעופה מארה"ב פתוחים מיומה הראשון של המגפה ביודעין, על אף שרבים מהמגיעים לישראל נשאו את הנגיף. השיקולים לכך הגיעו בעיקר מטעמים של רגישות פוליטית.
בפיקוד העורף אומרים כי כבר החודש תעלה כמות הבדיקות היומית מהיקף של 60-70 אלף בדיקות ביום, ליכולת לדגום כ-100 אלף איש מדי יום, עם המעבר לשלוש חברות דגימה שזכו במכרז ויחליפו את מד"א החל מהשבוע הבא.
"יש לנו כבר 3,000 חוקרים אפידמיולוגים פעילים, והדגש הוא בשיפור איכות החקירה", ציין הקצין, "חלק מהנחקרים אמרו בהתחלה שהם כלל לא באו במגע עם אחרים - אבל בשבועיים האחרונים עם שיפור החקירות הנתון עלה מארבעה ל-11 מגעים בממוצע בקרב 40% מהנשאלים, ועוד 5-6 מגעים מקרב 40% נוספים. קטיעת שרשרת הדבקה יעילה לפי המחקרים ניתנת מהגעה ל-18 מגעים, וזה יעד ששמנו לעצמנו כמטרה".
נתניהו על החיסון המתקרב: "רואים את האור"

בפיקוד העורף התרשמו מאחוז נמוך יחסית של נדבקים שהתגלו בבדיקות סקר המוניות שערכו בשבועיים האחרונים לאלפי עובדים בחברות ביטחוניות גדולות - פחות מאחוז - ולכן יעברו השבוע לדגום נוסעים בתחבורה הציבורית. עמדות בדיקה מקורונה יוצבו בתחנה מרכזית תל אביב ובתחנת חוף הכרמל בחיפה ונציגי פיקוד העורף יעודדו אזרחים שעוברים בתחנות להידגם.
"בנוסף, אנחנו מפתחים מודל התרעתי טכנולוגי שיזהה תחלואה מתקרבת לפי תנועות של אנשים ממקום למקום, ולפי צפיפות במקומות מסוימים. זה יהיה שובר שוויון מבחינה לאומית", הוסיף הקצין.
בתוך כך, בפיקוד העורף קיימו לאחרונה מספר ישיבות עם משרד הבריאות בנושא מתן החיסונים לקורונה והביעו עניין בשותפות ובמעורבות של צה"ל במערך החיסונים. "אין ספק שצה"ל צריך להיות שחקן בנושא החיסונים", אמרו בפקע"ר. לאור העובדה שזו מפקדה אופרטיבית, יש פה חמ"ל לאומי וכל קופות החולים וחברות הדגימה פה זה משמעותי. יהיה נכון לחבר למפקדת אלון עוד מחלקה, ולהקים מרכז נוסף שייקרא חיסונים וינהל ביחד עם משרד הבריאות את עניין החיסונים. בפקע"ר הבהירו כי ההחלטה בעניין תלויה גם במשרד הבריאות.