7 צפייה בגלריה
לוחמי גבעתי
לוחמי גבעתי
לוחמי גבעתי. חולקים את המקום הראשון עם גולני
(צילום: נמרוד ארקליס)
גבעתי משתווה לגולני בביקוש לשירות קרבי: אחרי שנים שבהן עמדה במקום הראשון בביקוש לשרת בשורותיה, החטיבה החומה חולקת את המעמד עם החטיבה הסגולה בתוצאות שאלוני ההעדפה של המיועדים לשירות בקרבי בצה"ל במחזור הגיוס אוגוסט 2020, שחל בימים אלה.
בני הנוער שהתגייסו לשרת כלוחמים במחזור הנוכחי בגדודים השונים בחטיבות שאינן התנדבותיות, ציינו בשאלוני העדפה ליחידה באותו ציון גבוה לשרת בגבעתי: 4.85 מתוך 5, ציון זהה לביקוש לגולני. במקום השלישי נמצאת חטיבת כפיר, ששירות לוחמיה בעיקר ביהודה ושומרון העלה את קרנה בקרב בני הנוער, ובמקום הרביעי נמצאת חטיבת הנח"ל. את החמישייה הראשונה סוגרות פלוגות החי"ר החדשות יחסית בחטיבות השריון.
7 צפייה בגלריה
לוחמי גבעתי
לוחמי גבעתי
לוחמי גבעתי
7 צפייה בגלריה
לוחמי גבעתי
לוחמי גבעתי
החטיבה הסגולה מובילה בביקוש
7 צפייה בגלריה
לוחמי גבעתי
לוחמי גבעתי
לוחמי החטיבה מתאמנים
7 צפייה בגלריה
לוחמי גבעתי
לוחמי גבעתי
לוחמי גבעתי
7 צפייה בגלריה
טקס ההשבעה של גולני
טקס ההשבעה של גולני
לוחמי גולני
(צילום: דו"צ)
בהמשך הטבלה ניתן למצוא את חיל השריון, חיל ההנדסה הקרבית וחיל התותחנים. חטיבות הצנחנים והקומנדו לא נכללות בניתוח שבוצע בזרוע היבשה, מאחר שהגיוס אליהן דורש גיבוש ממיין ומתקיים בהתנדבות. גם השירות במשמר הגבול, שנמצא באופן קבוע בצמרת הביקוש לשירות, אינו נכלל בניתוח.
מפקדים בכירים בחטיבות החי"ר והשריון ששוחחו עם ynet בחודשים האחרונים סיפרו כי ביחידותיהם לא מורגש חוסר מוטיבציה לשירות קרבי, דבר שמשתקף יותר בשנתיים שלפני גיוס בני הנוער. רבע מהמיועדים לשירות בצה"ל זוכים לפטור, ורבים אחרים שכן מתגייסים מעדיפים לשרת ביחידות טכנולוגיות או מודיעיניות. אגף כוח האדם בצה"ל הפסיק לפרסם את נתוני המוטיבציה לקרבי. האחרונים שפורסמו, נזכיר, עמדו על קרוב ל-65%.

"זה דור אחר, הוא רוצה לדעת הרבה יותר לפני העלייה על מדים"

ההסברים לסתירה לכאורה נעוצים במספר סיבות: משנתון לשנתון יש עלייה במתגייסים בשל הריבוי הטבעי של האוכלוסייה שנולדה לפני 18 שנים, וכן נערכות שורת פעילויות מקדימות של צה"ל, דוגמת קמפיינים ושיחות הסברה שצמצמו גם את הנשירה משלבי הכשרת היסוד בגדודים לממוצעים חד-ספרתיים.
בחטיבת גבעתי למשל, שולחים את מפקדי הפלוגות והמחלקות לשוחח עם בני הנוער בבתי הספר. "קיימנו כנסים למלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון – י"ז) שלנו לפני הגיוסים, ונחדש אותם במחזורים הבאים בזום. זו כבר התעסקות בדור אחר שרוצה וצריך לדעת הרבה יותר, לפני שהוא עולה על מדים", הסביר ל-ynet קצין בכיר בחטיבה הסגולה.
הבידוד בגבעתי. ההורים קיבלו מענה

"זה כבר לא 'פקודות עבור' – אנחנו מסבירים למפקדים שעליהם לדבר עם הלוחמים בגובה העיניים, ושלא ייבהלו אם חייל אומר להם לא מסכים. צריך עם הדור הזה להתנהל באופן חכם ולא צודק. אנחנו שולחים את המפקדים לביקורי בית אצל החיילים – ולא רק לכאלה שיש להם בעיות ת"ש".
בחטיבה אף מינו קצין קשר להורי הלוחמים, שהולכים ומרבים בשנים האחרונות להתקשר למפקדי בניהם ולהתלונן על בעיות שונות. בגבעתי מדובר בקצין השלישות היחידתי, שפניות ההורים מתנקזות אליו, בזמינות גבוהה יחסית, ובכך הטיפול בבעיות מקבל יחס מהיר יותר, עם פחות שיחות ישירות למפקדים שעסוקים באימונים ובמשימות מבצעיות.
כך, למשל, הורים רבים זעמו לפני כחודשיים על תנאי הבידוד זכו טירוני החטיבה, לאחר שעשרות מהחיילים נדבקו בקורונה. קצין השלישות שולב בקבוצת הוואטסאפ של ההורים, וכיום מרבית הנדבקים כבר החלימו ואף השתתפו במסע הכומתה המסורתי שהפך אותם בימים האחרונים ללוחמי גבעתי.
7 צפייה בגלריה
בא"ח גבעתי בימי הקמתו בשנת 1982
בא"ח גבעתי בימי הקמתו בשנת 1982
בא"ח גבעתי בימי הקמתו בשנת 1982. לא יוקם בסיס חדש, בינתיים
תפקיד "קצין הקשר" מצטרף למוקד פרט טלפוני בבסיס האימונים החטיבתי של גבעתי, שהוא למעשה חמ"ל שזמין להורים 24/7. "אנחנו אומרים להורים שזכותם לדרוש ולדאוג. הפסקנו ימי הורים שהיו בבסיס, שבהם ההורים ראו איפה בניהם אוכלים, ישנים ומתאמנים בגלל הקורונה, אבל נחדש זאת בזום. קצין השלישות, שמבין הכי טוב באנשים ובכוח אדם, קיבל את התפקיד כי הוא יודע להקשיב ודברים אצלו לא נופלים בין הכיסאות", הוסיף הקצין.
כך או כך, בחטיבה יכולים להתאכזב מהחלטה שקיבל השנה הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי: ביטול תכנית ענק להקמה מחדש של בסיס האימונים החטיבתי המיושן בקציעות, לצד הקמה מחודשת לבא"ח הנח"ל, בכמיליארד שקלים. זאת, על מנת להסיט את התקציב לחימושי קרב לחיל האוויר וחיזוק ההגנה האווירית.