(צילום: אבי חי, משה מזרחי)

מכת הטביעות, שהתגברה בימים האחרונים, גבתה מתחילת עונת הרחצה ב-19 במרץ את חייהם של 22 בני אדם. נתון דרמטי של משרד הפנים מגלה כי בתקופה האמורה טבעו למוות 12 בני אדם בחופים לא מוכרזים בים התיכון, בים סוף ובכינרת. יורם בצלאל, מנהל תחנת ההצלה בחוף תאיו בבת ים, מסביר כי "בימים האחרונים הים היה מסוכן, גלים גבוהים, זרמים חזקים וזה גובה את שלו. אנשים שהולכים לחופים לא מוכרזים בלי מצילים, מסכנים את חייהם והתוצאות בהתאם".
אנשים אומרים שקיץ וחם ולא רוצים לשבת בצפיפות, אז הולכים לחוף יותר צדדי. אתה אומר שזו סכנת חיים אמיתית, גם ברדודים. נכון? "בוודאי. כל הסכנה נמצאת יותר ברדודים. כמו שלא יעלה על הדעת שנרד לכביש סואן ונחשוב שלא יקרה כלום, ונצפה לאיזו תוצאה טובה. אותו דבר, כשאנשים הולכים לחופים לא מוכרזים, זה כמו לרדת לכביש סואן. הם לא מכירים את הים ואת הבורות".
2 צפייה בגלריה
חופי ים לא מוכרזים
חופי ים לא מוכרזים
חופי ים לא מוכרזים
(צילום: שלמה ס, תיעוד מבצעי מד"א)
בצלאל אמר שאנשים צריכים להיות מודעים הרבה יותר לסכנות בחופים לא מוכרזים: "אני חושב שזה בעיה שצריכה להיפתר ברמה של לימוד בבתי הספר, לתת להם הוראות מה עושים, איך מתנהגים בים. להגיע לחופים מוכרזים שיש מצילים".
"החוף שלנו מתפרש על שטח של 660 מטרים, כשהחוף המוכרז הוא 75 מטרים מתחנת הצלה. זאת אומרת, יש לנו בנטו כמעט 450 מטרים שהם כמעט לא מוכרזים", ציין. "רוב הטביעות שמתרחשות בתחנה שלנו הם כ-300 מטרים מתחנת ההצלה, והמצילים יוצאים לשם מספר פעמים ביום - דבר שמקשה על תחנת ההצלה ועל הכוחות. כמובן שקשה לי להגיד להם ממרחק כזה לצאת או לא לצאת או להיכנס או להיזהר, אי אפשר להגיד להם את זה ואז קורה מה שקורה. רוב הטביעות מתרחשות קרוב לחוף".
בן שנתיים טבע למוות בחוף לא מוכרז בחדרה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א, דוברות איחוד הצלה)
למה יותר מסוכן במים הרדודים? כי יש שם בורות, סחף ומערבולות? "בדיוק. כשאנחנו מכוונים את הקהל, תמיד אנחנו מכוונים אותו לשטח הטוב, איפה שיש שם שרטון, גלים טובים; אבל מצד שני יש את הזרם הנסוג שזה הבורות, הזרמים, המים נכנסים חזרה וכשאדם נכנס לשם הוא רואה מים שקטים וזה נראה לו בסדר גמור. הוא נכנס לשם, הוא נקלע למצוקה, הוא מנסה לצאת, הוא לא יודע מה לעשות ואז לצערי טובעים".
לנוכח מקרים שבהם אנשים קפצו למים כדי לעזור לאדם טובע, ולעיתים טובעים בעצמם, מבהיר בצלאל: "מי שאין לו ידע בים - עדיף שלא ייכנס, כי חייו קודמים. אין מה לעשות, פשוט ככה. למי שיש ידע בים כמובן לא להיכנס בלי מצוף, להגיש עזרה, כל אחד לפי מה שהוא יודע. זה מסוכן".

נמשכים החיפושים אחר גבר שטבע ביפו

החל משעות הבוקר המוקדמות נמשכים זה היום השני החיפושים אחר גבר בן 38 שנסחף שלשום אל המים בחוף ירושלים ביפו. מפקד יחידת להבה, סגן טפסר דורון אלמשלי, מפקח מקרוב על המאמץ המבצעי של לוחמי היחידה המתמקדים בסריקת תאי שטח נרחבים מתחת ומעל פני המים באמצעות צוללנים, סירות, טרקטורון ורחפן תרמי לסריקת פני המים ורצועת החוף.
2 צפייה בגלריה
גבר טבע בחוף דור
גבר טבע בחוף דור
זירת טביעה בחוף דור. ארכיון
(צילום: דוברות מד"א )
בחיפושים משתתפים כוחות ממשטרת ישראל ויחידת השיטור הימי הפועלים. אלמשלי אמר כי "כרגע היחידה מתאמצת במספר מוקדים שונים ביניהם מתחת לשובר גלים בסריקה על פני המים עם סירה. כמו כן היחידה משתמשת ברחפנים כדי לסרוק מלמעלה".
אתמול טבע למוות משה ג'אן, פעוט בן שנתיים מחדרה, בחוף לא מוכרז בעיר. הפעוט שהה בחוף עם הוריו, אבד להם בשלב מסוים - ונמצא צף ליד שובר הגלים. הוא נמשה מהמים ופונה במצב אנוש לבית החולים הלל יפה, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.