במצרים ממשיכים להזהיר מפני ההשלכות של פעולה צבאית רחבה ברפיח, ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי שוחח אתמול (שבת) בנושא עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. השניים דיברו על "הסכנה מכל הסלמה צבאית באזור (רפיח - לב"א), בגלל ההשלכות ההומניטריות ההרסניות". א-סיסי הדגיש את סירוב ארצו ל"עקירת פלסטינים למצרים".
במקביל, שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר בוועידת מינכן לביטחון כי "אין לנו כוונה לספק אזורים או מתקנים בטוחים לפלסטינים, אבל אם בהכרח זה יהיה המצב - נתמודד עם זה באנושיות הנדרשת". ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר במסיבת העיתונאים שלו אמש כי "ישראל תילחם עד לניצחון המוחלט, זה כולל גם ברפיח".
ציפי לבני מפנה שאלה לשר החוץ המצרי בוועידת הביטחון במינכן
הכותרת
מעיר הברחות לעיר מקלט: האתגר הישראלי ברפיח | רון בן ישי
26:52
במהלך מסיבת עיתונאים בוועידה, הופנתה לשוכרי שאלה בלתי-צפויה מכיוונה של שרת החוץ לשעבר ציפי לבני. השרה לשעבר, שלה היכרות רבת שנים עם שוכרי מעברה הפוליטי, שאלה אותו בנוגע לחמאס.
שוכרי השיב כי חמאס "נמצא מחוץ לקונצנזוס הפלסטיני, שמכיר בישראל, בגלל שהוא מסרב לוותר על התמיכה באלימות". לדברי שר החוץ המצרי, "חייבים לתת דין וחשבון כיצד חמאס קיבל כוח בעזה, ומדוע הוא מומן כדי להגדיל את הפילוג בינו לבין שאר הזרמים הפלסטיניים שומרי השלום".
2 צפייה בגלריה
בנייה אל מסורה במצרים
בנייה אל מסורה במצרים
בניית החומה במצרים. "אם ניאלץ לקלוט פלסטינים, נתמודד"
(צילום: EPA/STR)
על רקע הדיווחים כי מצרים מכשירה שטח לקליטת עזתים בשטחה, שוכרי התייחס לפעולות הבנייה סביב הגבול, והקשר שלהן למצב ברצועת עזה: "זה מאוד היפותטי. אנחנו כל הזמן מתעסקים בתחזוקת הגבול שלנו, אז אני חושב שמדובר בקפיצה למסקנות". עם זאת, נתניהו התעקש כי "מי שרוצה למנוע מאיתנו לפעול ברפיח בעצם אומר לנו תפסידו במלחמה. אני לא אתן לזה יד".
אתמול גם מושל צפון סיני התייחס לדיווחים על המתחם שמוקם במצרים לקליטת פלסטינים, אך ציין כי "הצבא המצרי מקים את האזור כדי שיקלוט את סיוע עבור עזה". לדבריו, המתחם הלוגיסטי צפוי להקל על הנהגים, שכן הוא יוקם בסמוך לגבול עם עזה.
ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם ביום חמישי מפי גורמים רשמיים בקהיר כי הרשויות במצרים חוששות ממבצע ישראלי באזור רפיח, ובשל כך נבנה באזור חצי האי סיני מתחם מוקף בחומות בשטח של כ-13 קמ"ר. לפי אותם גורמים, האזור שנבנה יכול לאפשר שהייה של 100 אלף בני אדם.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
יחיא סינוואר, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
א-סיסי הדגיש את סירובו, נתניהו הבהיר כי פעולה ברפיח הכרחית
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout, AP, יריב כץ)
מושל אזור צפון סיני הכחיש אז, וגם אתמול כאמור, שמדובר בשטח שמיועד לפליטים פלסטינים. החומה, שבנייתה נמשכת ותמונה שלה כבר התפרסמה, צפויה להכשיר את השטח לקליטת לפחות מיליון וחצי תושבי עזה שפונו מבתיהם ונדרשו לרדת לרפיח, ומאז הם מצטופפים באוהלים או בשטחים פתוחים ליד שפת הים, לא הרחק מהגבול הרשמי בין עזה לרפיח המצרית.
קבלנים מצרים שפועלים להכשרת השטח ליד הגבול עם עזה ומקימים את החומה, טוענים כי בשלב הראשון גובהה יהיה שבעה מטרים. לדבריהם, "אם יהיה צורך, נגביה עוד יותר". בתים של תושבי סיני הבדואים שנבנו בשטח זה, ומשמשים למגוריהם, ייהרסו לטובת הפרויקט החדש. יצוין כי אותם הקבלנים היו מיועדים לבניית עזה מחדש, ולהקים בנייני מגורים חדשים במקום אלה שנהרסו בתקיפות צה"ל.
ההערכה היא שגורמים בכירים בישראל ובכללם ראש הממשלה בנימין נתניהו, המוסד, השב"כ וקציני מודיעין, כמו גם גורמים אמריקנים בכירים, נמצאים בתמונת הקמת השטח בסיני. ייתכן שגורמים אלה התחייבו בהחלטה משותפת לא לחשוף את המידע. עם זאת יודגש כי לא ניתן היה להשיג אישור או הכחשה לידיעה על פרויקט הבנייה ותוכניות העברת העזתים לסיני.
פורסם לראשונה: 22:29, 17.02.24