מסעות הימורים וטיסות במטוסים פרטיים: יוסי אנג'ל, ישראלי בן 35, מואשם על ידי הרשויות בארצות הברית בהונאה מסוג פונזי, במסגרתה הצליח להונות משקיעים מניו ג'רזי ולוס אנג'לס ב-47 מיליון דולרים כדי לממן אורח חיים ראוותני.
2 צפייה בגלריה
יוסי אנג'ל יוסי אנגל הונאת פונזי לוס אנג'לס
יוסי אנג'ל יוסי אנגל הונאת פונזי לוס אנג'לס
יוסי אנג'ל
בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוס אנג'לס על ידי הרשות לניירות ערך האמריקנית, בשיתוף גורמי ביטחון ישראלים, נטען כי אנג'ל הבטיח ללפחות 29 משקיעים חרדים שונים כי הכספים שלהם יועברו לטובת החברה שלו למצלמות אבטחה, "iWitness Tech", כמו גם לטובת השקעה בנדל"ן בבני ברק.
הוא הציג בפניהם מצג שווא של אורח חיים דתי, ואף הקים לצרוך העניין בית כנסת קטן ליד המשרדים של החברה שלו בלוס אנג'לס כדי להעביר שם שיעורי תורה ולהתחבר לראשי הקהילה. בסוף שנת 2020 הודה בהונאה והבטיח להחזיר למשקיעים את כספם, אבל ברח לארץ וכעת הוא מבוקש על ידי הרשויות.
"אנג'ל שיקר למשקיעים ובמקום להשתמש בכספים לרכישת מצלמות או פיתוח נדל"ן, הוא ניצל אותם לטובתו האישית וביצע תשלומים דמויי-פונזי למשקיעים קודמים בניסיון להמשיך במזימה", נכתב בכתב התביעה שהוגש לבית המשפט.
2 צפייה בגלריה
עיריית בני ברק. אנג'ל טען שהוא בקשר עם ראש העיר
עיריית בני ברק. אנג'ל טען שהוא בקשר עם ראש העיר
עיריית בני ברק. אנג'ל טען שהוא בקשר עם ראש העיר
(צילום: shutterstock)
לפי התביעה, אנג'ל טיפח מוניטין בקהילה היהודית האורתודוקסית כאיש עסקים אמין, כריזמטי ונדיב: "הוא ניצל את האמון הטוב שיצר באמצעות פעילותו הקהילתית כדי לעסוק בתוכנית הונאה של הנפקת ניירות ערך". כאשר המשקיעים שאלו מדוע הוא לא משיג הלוואות בנקאיות עבור iWitness בריבית נמוכה יותר, השיב כי מכיוון שהוא מישראל, אין לו דירוג אשראי גבוה מספיק בארה"ב.
"הסיבה שאנג'ל לא הצליח להשיג מימון בנקאי היא משום שהעסקים שלו לא היו אמיתיים", נכתב בתביעה. המשקיעים בדרך כלל העבירו כסף ישירות לאנג'ל או לחברה שלו, ובמקרים מסוימים הוא אף הצליח לשכנע אותם להעביר כסף ישירות למשקיעים אחרים, שאפשרו להם להחזיר את החוב בתשלומים. "רוב המשקיעים לא הטילו ספק בהזרמת הכספים הזו, אבל לאלה שבכל זאת שאלו נאמר שהם צריכים לשלוח כסף דרך הצד השלישי כי הוא מסוגל להחליף כסף בישראל בתעריפים נמוכים מהבנקים. זה היה עוד שקר", נכתב בתביעה.
אנג'ל יצר אשליה של רווחיות על ידי שימוש בכספי המשקיעים עבור שכירת משרדים, מכוניות ומשכורות, אבל למעשה עסקי התקנת המצלמות של iWitness לא היו רווחיים כבר מרגע הקמתה בשנת 2018. לאורך חמש שנות פעילותה היא הצליחה לסגור רק כמה פרויקטים בודדים בשווי של כמה אלפי דולרים עבור 20 עד 30 לקוחות בלבד, כך לפי התביעה. "האשליה שיצר לגביה הייתה מהותית להחלטות המשקיעים להשקיע בחברה", נכתב.
ואז, באפריל 2020, אנג'ל רקם תוכנית השקעות חדשה: על פי החשד, הוא סיפר למשקיעים שיש לו מערכת יחסים מיוחדת עם ראש עיריית בני ברק, שמאפשרת לו להאיץ את פיתוחן של יחידות בבניין דירות שיימכרו מעט מתחת לשוק כדי לייצר רווח מהיר. אנג'ל שלח למשקיעים סרטונים ותמונות של בניין דירות בישראל, העתקים של מסמכי רשות המקרקעין, ואף סרטון שלו יושב בלשכת ראש העיר.
רק מאוחר יותר הודה שתוכנית ההשקעה "התבססה על שקרים" ושהסרטונים ששלח למשקיעים היו של דירות שבהן התגורר פעם. בנוסף, התברר כי הסרטון עם ראש העיר בני ברק, שעמו לא ניהל מערכת יחסים מיוחדת, צולם כשהוא פשוט עצר בלשכת ראש העיר כדי להגיד שלום.
אנג'ל משך לעצמו משכורת בסך של כ-6 מיליון דולרים, הרבה מזה במזומן, ושלח על פי החשד יותר מ-2.5 מיליון דולרים נוספים לחלפנים בישראל. הוא גם הוציא 56,880 דולרים בבתי קזינו וטס במטוס פרטי לפחות פעמיים.
בסוף דצמבר 2020 התוכנית של אנג'ל החלה לקרוס. הוא לא הצליח לגייס השקעות נוספות כדי לכסות את חובותיו, ונמלט מארצות הברית לישראל. "לאחר שלל מיילים שבהם הוא התנצל על הרס חייהם של אנשים בגלל 'מחלתו', הוא חזר לזמן קצר ונפגש עם כמה משקיעים שניסו להציל את ההפסדים שלהם", טענה התביעה.
אנג'ל חתם בסופו של דבר על הצהרה נוטריונית בפברואר 2021, הודה בהונאת ניירות ערך, והשתתף בפגישה מוקלטת עם כמה משקיעים חודש לאחר מכן - בה הודה בתרמית פונזי. הוא הבטיח למשקיעים שינסה להחזיר להם את הכסף מיד, אך מעולם לא חזר לארצות הברית. אנג'ל מואשם כעת בהפרת ההוראות למניעת הונאה של החוק לניירות ערך האמריקני ואם יימצא אשם עלול לקבל עונש מאסר של עד 10 שנים.