תא"ל (מיל') משה אדרי הוא האיש שאמור לדאוג לשיקום עוטף עזה. תקוותם הגדולה של התושבים. אדרי היה עד לפני כמה ימים יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית, אולם בעקבות החורבן של ה-7 באוקטובר הוא מונה ליו"ר מינהלת "תקומה", הגוף שאמור לטפל בכל צרכי האזור: בנייה מחדש של היישובים שנחרבו ונשרפו, מציאת פתרון מגורים זמני למפונים, שיקום ענף החקלאות, שיקום תשתיות ועוד.
לפני שבועיים נערכה בקיבוץ דביר שבצפון הנגב פגישה רבת משתתפים. היו שם אדרי, ראשי הרשויות של העוטף וצוותי עבודה רחבים. היו"ר עשה רושם טוב על ראשי הרשויות. "הוא הגיע עם כוונות טובות", הם אמרו, "איש ביצוע שמבין התיישבות". אדרי הבטיח להם: "לא תתבצע אף תוכנית שיקום בלי הסכמת היישובים. לא יהיו הנחתות מלמעלה". למחרת, כצעד ראשון, כל יישוב בעוטף עזה קיבל שני מיליון שקלים היישר לחשבון הבנק שלו.
4 צפייה בגלריה
האסון של משפחת הברון מקיבוץ בארי
האסון של משפחת הברון מקיבוץ בארי
7-6 קיבוצים אינם ראויים עוד למגורי אדם. ההרס בבארי
(צילום: טל שחר )
4 צפייה בגלריה
הנזק לבתים בקיבות בארי
הנזק לבתים בקיבות בארי
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
הכותרת
מאחורי מעורבות ארה"ב במלחמה / נדב איל
24:24
4 צפייה בגלריה
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
ראשי רשויות העוטף מקווים שמשרדי הממשלה לא יפריעו לשיקום. תיעוד מניר עוז
(צילום: אלכס קולומויסקי )
4 צפייה בגלריה
קיבוץ ניר עוז
קיבוץ ניר עוז
( צילום: Menahem KAHANA / AFP)
בשלב הראשון תוקצבה מינהלת "תקומה" במיליארד שקלים, אבל לכולם ברור שיידרש סכום גדול בהרבה לשיקום עוטף עזה. היא התחייבה להציג לממשלה תוכנית לשיקום העוטף עד תחילת דצמבר. עד כה נמצא כי לפחות שישה-שבעה קיבוצים אינם ראויים יותר למגורי אדם, ויש לבנות אותם מחדש מהיסוד, בהם ניר עוז ובארי. עבודות שיקום שכאלה צפויות להימשך שנים ארוכות, אולם במינהלת מבינים שהתהליך חייב להיות מהיר כדי לשפר את תחושת הביטחון של התושבים, ולעודד את אלו שמתלבטים אם לשוב לביתם או לא – לעשות זאת.
כדי לזרז את ההליכים מינתה "תקומה" רכז מלווה לכל רשות מקומית. אדרי מנהל שיחות יומיומיות עם ראשי הרשויות, והם מספרים שעד כה העבודה מתנהלת בצורה יעילה. אלא שבסוף השיקום תלוי גם בתקציבים שיקצו לנושא משרדי הממשלה והשרים הממונים עליהם. "הדבר הכי חשוב במינהלת זו יכולתה לדלג מעל הבירוקרטיה של משרדי הממשלה", מסביר ראש רשות מהעוטף, "כל מה שאנחנו צריכים זה שקט מכיוון הממשלה. שייתנו לנו, הרשויות, לעבוד מול 'תקומה', לעשות את הדברים ללא קשיים מיותרים. בקיצור, רק אל תפריעו".