גורמים שמעורים במשא ומתן לעסקת חטופים אמרו הערב (שישי) כי "בצוות המו"מ יש חשש שהעיזים שהכניס נתניהו למתווה נועדו לגרום למשבר". לדבריהם, "הוא חושב שאם יקשיח עמדות חמאס יישבר. אבל הוא לוקח פה הימור מסוכן על חיי החטופים. אין עוד זמן".
הגורמים ציינו כי "בעוד כמה ימים נציין חודש לזמן שחלף מהרגע שחמאס שינה כיוון. חודש שמחכים לעמדת ישראל, ורק אז אפשר יהיה להיכנס למו"מ. אבל נתניהו בנה ציפיות לקראת הנסיעה לארה"ב כדי שנוכל לשפר עמדות אחרי הנסיעה".
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"משחק בחיי החטופים". ראש הממשלה נתניהו
(צילום: MENAHEM KAHANA/Pool via REUTERS)
הם הוסיפו כי "נתניהו יחיד בדעתו, והעמדה שלו לא מאפשרת התנעת מו"מ. גם אם הוא חושב שזה משבר מנוהל שנוכל לצאת ממנו, אנחנו לוקחים פה סיכון גדול מדי ונתניהו משחק בחיי החטופים".
לדבריהם, "בצוות המו"מ אומרים שיש חשיבות מכריעה להכתיב עמדה של קווי משא ומתן, כי כרגע נתניהו רק אומר 'ציר פילדלפי' ו'צפון הרצועה', ולא נותן קווי משא ומתן. אין פה התנעה של שום דבר, ולא ברור אם הוא רוצה עסקה. אבל בכל אופן זה לא מתקדם לשום מקום".
בתוך כך, בפגישתו הערב עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ אמר ראש הממשלה נתניהו כי ישראל תוציא משלחת לשיחות מו"מ שיתקיימו ברומא "ככל הנראה בתחילת השבוע". על פי דיווחים, בשיחות ברומא ישתתפו ראש המוסד דדי ברנע, נציגים מקטאר ומצרים, וגם ראש ה-CIA ביל ברנס.
הרמטכ"ל בחאן יונס: "לוחצים כדי להגיע לעסקת חטופים בתנאים טובים"
(צילום: דובר צה"ל)

בהערכת מצב שקיים אמש הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי לוי, בתוך חאן יונס, הוא התייחס לנושא: "אנחנו מאוד רוצים להביא חטופים בחיים וזה דורש לחץ, להרוג מפקדים של חמאס, להרוג פעילים של חמאס. הסכם שחרור חטופים, דבר שאנחנו לוחצים כדי להגיע אליו ולהביא בתנאים טובים וזו משימה עליונה. זו מטרת מלחמה מוגדרת, ואנחנו גם לא צריכים שיגדירו לנו את זה. זה עניין ערכי בסיסי. ואנחנו לא מניחים לחמאס עד שאנחנו לא מחזירים את החטופים. ואנחנו לא מניחים לחמאס עד שאנחנו לא מפרקים את הגדוד האחרון, את הפלוגה האחרונה ועובדים חזק מאוד. כל הזמן חושבים איך ללחוץ קדימה".

נקודות המחלוקת - והדרישה שחמאס כבר דחה

בבוקר נודע כי חמאס דוחה את אחת מדרישותיו החדשות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, חמאס דוחה את מה שהגדירו בסוכנות הידיעות כאחד השינויים שהציעה ישראל למתווה העסקה - בדיקת הפלסטינים שישובו לצפון הרצועה לאחר תחילת הפסקת האש, כך שחמושים לא יוכלו להסתנן ולשוב לצד האזרחים. ארבעה גורמים אמרו לרויטרס כי מדובר בשינוי ההסכם המקורי, שלמעשה אפשר לעזתים שברחו דרומה לשוב באופן חופשי לצפון הרצועה.
"הנושאים ונותנים הישראלים רוצים מנגנון שיבחן את האוכלוסייה האזרחית החוזרת לצפון הרצועה, מחשש שזו יכולה לתמוך בחמושי החמאס שנותרו שם", אמר גורם מערבי. לפי גורמים פלסטינים ומצרים, ארגון הטרור דחה את הדרישה הזו. "נתניהו עדיין מתחמק. אין שינוי בעמדתו עד עתה", אמר בכיר חמאס סמי אבו זוהרי, שלא הגיב ישירות לדרישות ישראל.
הגורם המערבי והגורם המצרי אמרו כי ישראל העלתה את הדרישה למנגנון לבדיקת האזרחים השבים לצפון הרצועה בסבב השיחות האחרון בקהיר, החודש. "זה לא היה צפוי", אמר הגורם המערבי. לדבריו, ישראל חוששת לא רק מהסתננות חמושים, אלא גם מכך ש"פעילים" בין האזרחים יספקו סיוע חשאי לחמאס.
הפירים והמשגרים שאותרו על ציר פילדלפי
(קרדיט: דובר צה"ל)

נקודת מחלוקת נוספת, לפי גורם מצרי, היא הדרישה כי ישראל תמשיך לשלוט בציר פילדלפי שבין דרום הרצועה למצרים. בקהיר דחו את הדרישה ואמרו כי לא נכללה בהסכם המקורי שהציעה ישראל והציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. למעשה, אותו הסכם הוצג לפני שצה"ל השתלט על הציר. הגורם המערבי אמר כי בימים האחרונים היו ניסיונות למצוא פתרון לסוגיה, הן באמצעות נסיגה ישראלית או באמצעות "הבנה של איך זה ינוהל". הוא לא פירט מעבר לכך.
בינתיים, דובר המועצה לביטחון של הבית הלבן ג'ון קירבי אמר אמש כי "אנחנו קרובים לעסקה יותר מאי-פעם" - אבל הודה כי עדיין נותרו פערים.