הביקור הראשון של ג'ו ביידן כנשיא ארה"ב בישראל עמד בכותרות כבר כמה שבעות, אבל בצל המשבר הפוליטי נראה שבוושינגטון התלבטו בנוגע להוצאתו לפועל – וכעת הכריעו לטובתו: מוקדם יותר היום (שלישי) הודיע הבית הלבן שביידן יגיע בעוד חודש לישראל במסגרת מסע במזרח התיכון, שיכלול גם ביקור ברשות הפלסטינית ובסעודיה. גורם אמריקני הבהיר כעת כי לביקור "אין קשר למצב הפוליטי בישראל". מדבריו משתמע כי גם אם הממשלה תיפול עד אז, הביקור ייצא לפועל, אולם הגורם הבהיר כי "לא ייכנס לספקולציות" בנוגע לתרחישים שונים.
4 צפייה בגלריה
 ביידן ובנט. בכיר אמריקני: "לא עוסקים בספקולציות"
 ביידן ובנט. בכיר אמריקני: "לא עוסקים בספקולציות"
ביידן ובנט. בכיר אמריקני: "לא עוסקים בספקולציות"
(צילום: יאיר שגיא , AP)
לדברי הגורם, "הנשיא ידגיש שיחסי ישראל-ארה"ב רחבים יותר מאשר המנהיגים שעומדים בראש המדינות". הבכיר הזכיר שביידן ביקר בישראל לראשונה לפני כמעט 50 שנה, כשהיה סנאטור צעיר. "כפי שהנשיא אומר לעיתים קרובות, הוא למד מאבא שלו שאם ישראל לא הייתה קיימת היה צריך להמציא אותה. הקשר שלו עם מדינת ישראל נמשך כל חייו והוא הטיל עלינו את המשימה לעשות כל שביכולתנו לחזק את ביטחון ישראל, את שגשוגה ואת השתלבותה באזור גם באופן מיידי וגם לטווח ארוך".
הנשיא ביידן יתחיל את מסעו במזרח התיכון בשעות הערב של יום רביעי, 13 ביולי, והוא צפוי לשהות בישראל כ-40 שעות. הוא יתקבל בנמל התעופה בן גוריון בקבלת פנים ממלכתית על ידי סגל א' של המדינה, ולאחר מכן צפוי להמשיך לארוחת ערב עם ראש הממשלה נפתלי בנט. למחרת ייפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. כמו כן יבקר ביד ושם וכן בבסיס פלמחים שם יצפה בסוללה של כיפת ברזל, מערכות הגנה ליירוט טילים וגם ידון בפיתוח מערכת הלייזר להגנה מטילים ומל"טים.
עוד צפוי ביידן לפגוש את המשלחת האמריקנית למשחקי המכבייה שיתקיימו בזמן הביקור בהשתתפות אלפי ספורטאים יהודים מכל העולם. כמו כן ישתתף בפסגה וירטואלית בהשתתפות רה"מ בנט, נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד ונשיא הודו נרנדרה מודי. הפסגה הווירטואלית תעסוק גם בנושא משבר המזון והביטחון התזונתי העולמי.
4 צפייה בגלריה
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
סוללת כיפת ברזל, ארכיון. ביידן יצפה באחת מהן
(צילום: AFP)
במהלך הביקור צפוי ביידן להביע את מחויבותו האישית לקידום הצטרפותה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. אף שכבר הצהיר על תמיכה בכך במהלך הפגישה שערך בנט עמו בבית הלבן באוגוסט אשתקד, כעת התהליך הזה נמצא בעיצומו – ולפיכך הצהרתו של ביידן צפויה לתת דחיפה חשובה לתהליך הזה.
בהמשך ביידן יבקר בגדה המערבית, וייפגש בבית לחם עם אבו מאזן. בהודעת הבית הלבן נכתב כי ביידן ידגיש מחדש את תמיכתו האיתנה בפתרון שתי המדינות. הבכיר האמריקני אמר כי "הנשיא מצפה לדון בדרכים ליצירת אופק מדיני שיבטיח מידה שווה של חירות, ביטחון, שגשוג וכבוד לישראלים ולפלסטינים".
על הפגישה הצפויה עם אבו מאזן אמר הבכיר: "הנשיא מכיר את אבו מאזן עשרות שנים, והוא יחזור על מחויבותו לפתרון שתי המדינות. הם ידונו באופק חדש שיאפשר כבוד ביטחון ושגשוג לישראלים ולפלסטינים. כשהנשיא נכנס לתפקידו היחסים עם הפלסטינים היו רעים, ופעלנו לחידושם. אנחנו מקווים שהביקור הזה יהיה התחלה של שיח חדש גם בין ארצות הברית לפלסטינים וגם בין הישראלים לפלסטינים".
4 צפייה בגלריה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
"ביידן מכיר אותו עשרות שנים". אבו מאזן
(צילום: רויטרס )
ביום שישי, 15 ביולי, ימריא ביידן במטוס האיירס פורס 1 מנתב"ג לג'דה שבסעודיה, לביקור בן כיומיים – שם ייפגש עם מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז, ועם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן – שנחשב עד כה יריב מושבע של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב ושל ביידן עצמו שכינה במהלך הבחירות לנשיאות את סעודיה "מדינה מצורעת".
ביידן, נזכיר, ביידן טען שמדובר במדינה "רודנית" ומתח ביקורת קשה על מצב זכויות האדם בה. גורמים במודיעין האמריקני אמרו כי בן סלמאן היה זה שכנראה הורה על הרצח של עיתונאי העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" ג'מאל חשוקג'י בטורקיה, ב-2018. אחרי שביידן נבחר לנשיאות, ממשלו הבהיר כי הנשיא יימנע משיחות ישירות עם יורש העצר, ובמקום זאת יתמקד בקשר עם המלך סלמאן.
אבל בתקופה שבה מחירי הדלק מאמירים ושהחשש מתוכנית הגרעין של איראן הולך וגובר, ביידן וצוות הביטחון הלאומי שלו החליטו שהקפאת היחסים עם סעודיה - ובמיוחד עם יורש העצר - מנוגדת לאינטרסים האמריקניים. ברשת CNN דווח בסוף השבוע האחרון, מפי גורמים בממשל ביידן, כי בכוונתו כעת "לאתחל" את היחסים מול הסעודים.
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
ביידן צריך את הנפט הסעודי, וכעת מוותר על החרמת סעודיה. יורש העצר בן סלמאן
(צילום: AP)
גולת הכותרת של המסע של ביידן במזרח התיכון תהיה פסגה בג'דה עם מנהיגי תשע מדינות ערביות: איחוד האמירויות, בחריין, כוויית, עומאן, קטאר, סעודיה, מצרים, ירדן ועיראק. בפסגה צפוי ביידן לדון בהפסקת האש בתימן, בשיתופי פעולה כלכליים וביטחוניים ובמאמצים לבלימת התוקפנות האיראנית. כמו כן ידון במשבר האנרגיה ובמשבר אספקת המזון שהוחמרו בעקבות המלחמה באוקראינה.
הבכיר האמריקני אמר כי ביידן ידגיש שארה"ב "מחויבת לתמוך בהגנה על שטחן של השותפות שלנו במזרח התיכון מהתקפות מצד איראן ומצד גורמים אחרים. אנחנו רוצים לעשות זאת בשיטות חדשניות ומשולבות ותוך כדי מאמצים דיפלומטיים להורדת מתיחות ומניעת הסלמה".
הבכיר הוסיף אמר כי ביידן ידגיש את מחויבותו למדינות נגד האיום מאיראן. עוד אמר כי ביידן ידון בהעמקת הקשרים של ישראל עם מדינות האזור בהמשך להסכמי אברהם וגם בחיזוק הקשרים עם מצרים וירדן. "נאגד מדינות לשיתופי פעולה כדי לפעול יחד נגד איומים משותפים", הדגיש. לדברי הבכיר, ביידן ידון מול מנהיגי סעודיה גם בנושאים שנוגעים לזכויות אדם.
מלשכת בנט נמסר הערב כי "ביקורו של הנשיא ביידן בישראל יעמיק את היחסים המיוחדים וכן את השותפות האסטרטגית בין המדינות, כמו גם את מחויבותה של ארה"ב לביטחון וליציבות של ישראל והאזור. במסגרת ביקור הנשיא, ייחשפו צעדים של ארה"ב לחיזוק השתלבותה של ישראל במזרח התיכון ולשגשוג האזור כולו, לצד הסכמות על חיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני והאזרחי בין ארה"ב וישראל באופן שיביא את הברית בין המדינות לשיאים חדשים. ישראל מברכת על ביקור הנשיא באזור, ובתוך כך את ביקורו החשוב בסעודיה ואת מאמציו לחזק את האינטרסים המשותפים של המדינות ולהרחיב את השלום האזורי.