לפני הודעת גפני: נתניהו הבטיח קנסות
(צילום: עומר מירון, לע"מ)
שרים בממשלה הגיבו אמש (ראשון) בזעם על ההתנהלות של ראש הממשלה בנימין נתניהו מול המגזר החרדי, ומתחו עליו ביקורת חריפה. "הוא לא מצליח לעמוד מול ראשי המפלגות החרדיות ולהילחם בצורה נחושה בהתפשטות הנגיף בחברה החרדית", טענו השרים ואמרו כי "אם לא נעמוד מול המרי החרדי - זה יביא אותנו לסגר שלישי".
5 צפייה בגלריה
  יעקב ליצמן ו בנימין נתניהו  ו אריה דרעי
  יעקב ליצמן ו בנימין נתניהו  ו אריה דרעי
"הפוליטיקאים החרדים מחזיקים את נתניהו בגרון". ליצמן, רה"מ ודרעי
(צילום: עומר מירון, לע"מ, עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אבי מועלם)
"נתניהו מנוהל על-ידי ראשי המפלגות, ואם כבר יש מישהו ש'מחזיק בגרון' מישהו אחר בישראל - אלה הפוליטיקאים החרדים את נתניהו. ואת המחיר משלמים כל האזרחים", תקפו.
5 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי קנייבסקי
הרב חיים קניבסקי קנייבסקי
הורה לקיים לימודים - וחולל סערה. הרב חיים קניבסקי
(צילום: שלומי כהן)
5 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
"נכשל בגלל השליטה הפוליטית של החרדים". פרופ' גמזו
(צילום: יאיר שגיא )
השרים ששוחחו עם ynet ציינו כי מודל הרמזור, שפותח על-ידי ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו, נכשל בגלל "השליטה הפוליטית", כלשונם, של המפלגות החרדיות על נתניהו. לדבריהם, "זו גם הסיבה לתגובה הנרפית לפתיחת תלמודי התורה והישיבות בניגוד לחוק".
השרים הוסיפו כי "הדבר הכי עצוב זה שההתנהלות הזאת תקפיץ את התחלואה בישראל. מספר החולים יפסיק לרדת - ואף עלול לעלות - וכל השלבים הבאים של אסטרטגיית היציאה יידחו. מי שיסבול הם בעלי העסקים שיישארו סגורים, הורים וילדים שבתי הספר שלהם לא ייפתחו, ומאות אלפי אנשים שיישארו מובטלים", אמרו. "וכל זה בגלל שהוא חייב את המפלגות החרדיות לצידו".
5 צפייה בגלריה
סיור של מוטי כהן, אמיר אוחנה ויולי אדלשטיין בתחנת המשטרה בתל אביב בנושא האכיפה של המשטרה את הסגר
סיור של מוטי כהן, אמיר אוחנה ויולי אדלשטיין בתחנת המשטרה בתל אביב בנושא האכיפה של המשטרה את הסגר
"מי שפותח צפוי לקנסות כבדים". אדלשטיין
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
ביתר עילית
ביתר עילית
בניגוד להנחיות: תלמוד תורה פתוח בביתר עילית
(צילום: שלו שלום )
פתיחת המוסדות החרדיים אתמול בוצעה בעקבות הוראתו של המנהיג הליטאי הרב חיים קניבסקי, שהורה לקיים לימודים תוך הקפדה "לשמור על הכללים" - ריחוק חברתי, מספר קטן יחסית של תלמידים בכיתה ותגבור הצוותים החינוכיים.
הוראת הרבנים שקראו להפר את ההנחיות מסמנת את הקו השולט כעת בקרב חלקים נרחבים בזרם המרכזי של החברה החרדית. כל עוד קיים סיכוי לחדש את הלימודים בהסכמת הרשויות, כפי המסתמן בישיבות הגדולות – יש להמתין עד למיצוי המשא ומתן. במוסדות שלגביהם החליטה הממשלה סופית לאסור את קיום הלימודים - יש לקיימם בניגוד לחוק עם משמעת עצמית על כללי הזהירות.
מוקדם יותר אמש הודיע יו"ר דגל התורה ביהדות התורה, משה גפני, כי הוא שוחח עם ראש הממשלה, וכי נבחנת אפשרות ליצירת מתווה עבור תלמודי התורה והישיבות החרדיות. גפני אף אמר כי הוא "הבהיר" לנתניהו את חשיבות הלימודים ואת דרישתו של קניבסקי.
לפי גפני, המתווה שנבחן הוא צמצום מספר התלמידים בכיתות ופתיחת הלימודים במרחבים גדולים ומרווחים בבתי הספר של הבנות ושל החינוך העצמאי, שלא פעילים כעת. "אנו מאמינים שלא תצא תקלה מתחת ידו של גדול הדור", ציין חבר הכנסת.
אדלשטיין מאיים על החרדים: "נסגור מוסדות ונשלול רישיונות"
(צילום: לע"מ)

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אמש כי המוסדות שהפרו את ההנחיות ופתחו את שעריהם צפויים לקבל קנס כבד - ורישיונם עלול להישלל, כמו גם התקציבים המיועדים אליהם. "אין אישור לפתוח שום מוסד לימודי מעבר לגיל 6", תקף השר. "מי שעושה את זה צפוי לקנסות כבדים, אולי גם לשלילת רישיון ושלילת תקציבים מהמוסד. צריך לדעת את זה, ואחר כך לא להיות מופתע ולא להתלונן שהמדינה כביכול מתעללת במוסד כזה או אחר".
"אני קורא לכלל ההורים, קל וחומר אם יש בהם חברי כנסת ונבחרי ציבור, אל תשלחו את הילדים למוסדות חינוך שפועלים בניגוד לחוק", הוסיף אדלשטיין. "הדבר צריך להיות ברור לכולנו".
גם ממונה הקורונה בחברה החרדית, אלוף רוני נומה, ציין כי "לבקשת ראשי הרשויות ובתיאום מלא עימם הותרה פתיחת גני ילדים לגילאי 0-6 לבקשתם של ראשי הרשויות. יחד עם זאת, על אף הירידה ברמת התחלואה, חשוב להבהיר באופן חד משמעי כי חל איסור מוחלט לפתוח תלמודי-תורה או כל מוסד חינוכי המיועד לילדים שמעל גיל 6, שלא בתנאי פנימיה, בהתאם למתווה שנקבע בתקנות. מוסדות ועמותות שיפרו את הנחיות ויפעלו בניגוד לחוק מסתכנים בהליך מנהלי או פלילי וכן בשלילת רשיון וביטול תקציבים במקרים המתאימים".
ממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן, אמר לפני הערכת המצב שערך עם נתניהו ואוחנה כי "במהלך היום ביקרנו בכמה בתי מדרש, וגם במוסדות חינוך של החינוך הדתי-תורני. אפשר לציין שחלק מהמקומות היו סגורים, ובחלקם המנהלים דאגו לפזר את התלמידים לאחר מפגש איתם. לא הייתי רוצה לראות את שוטרי משטרת ישראל נמצאים בתוך מוסדות החינוך".
פורסם לראשונה: 22:26, 18.10.20