ההנהגה הפוליטית של חמאס, שיושבת בדוחא, בוחנת אפשרות לעזוב את בירת קטאר ולהתבסס במדינה אחרת. כך מדווח הבוקר (יום שבת) העיתון "וול סטריט ג'ורנל", ולדבריו המהלך נשקל על רקע הלחץ הגובר על קטאר מצד מחוקקים אמריקנים - בשל שיתוף הפעולה שלה עם הנהגת ארגון הטרור.
2 צפייה בגלריה
אמיר קטאר אל-ת'אני ומנהיג חמאס הנייה
אמיר קטאר אל-ת'אני ומנהיג חמאס הנייה
אמיר קטאר אל-ת'אני ומנהיג חמאס הנייה
(צילום: EPA, רויטרס/Saudi Press Agency)
גורמים ערביים אמרו לעיתון האמריקני כי בימים האחרונים בחמאס יצרו קשר עם לפחות שתי מדינות באזור, ושאלו אותן אם הן יהיו פתוחות לאפשרות שמנהיגי ארגון הטרור יעברו לבירותיהן. לדברי הגורמים, אחת המדינות הללו היא עומאן. גורמים עומאניים לא הגיבו כשהעיתון פנה אליהם לתגובה.
הגורמים הערביים ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי בחמאס סבורים שהמגעים מול ישראל על עסקת חטופים עשויים להימשך עוד חודשים עד שתושג עסקה, וכי הדבר מעמיד בסכנה את יחסיו מול קטאר - שמתווכת בין חמאס לישראל במגעים הללו. "השיחות כבר נתקעו מחדש ללא שום סימן או אופק לחידושן בזמן הקרוב, ואי-האמון בין חמאס למתווכים גדל", אמר גורם ערבי שתואר כאחד המתווכים במגעים. "האפשרות שהשיחות יתהפכו לחלוטין היא אמיתית מאוד", הזהיר מתווך ערבי נוסף.
קטאר, נזכיר, מארחת את ההנהגה הפוליטית של חמאס ובראשה איסמעיל הנייה מאז 2012 - באופן שקיבל בזמנו את ברכת ארה"ב. גורמים קטאריים ואמריקניים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי נוכחות בכירי חמאס בדוחא נעשתה לבקשת ארה"ב, והם הזהירו כי מעבר שלה למיקום אחר, כמו איראן או סוריה, יקשה על גורמים במערב ליצור עמם קשר. לדבריהם, היכולת של קטאר לתקשר עמם היא קריטית - מכיוון שבארה"ב ובאירופה מגדירים את חמאס כארגון טרור ומנועים לפיכך מליצור עמו קשר באופן ישיר.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-194 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-194 למלחמה
נתניהו. בקטאר תקפו אותו כמה פעמים בתקופה האחרונה
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
הדיווח הבוקר מגיע אחרי שבקטאר כבר הביעו תסכול גדול מהמבוי הסתום במגעים, שמקורו בהחלטת חמאס לדחות את הצעת הפשרה האמריקנית. ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני, שהוביל את מאמצי התיווך, אמר ביום רביעי האחרון כי ארצו "בוחנת מחדש" את תפקידה כמתווכת בין ישראל לחמאס, וטען שהתפקיד שלה "מנוצל לרעה על-ידי פוליטיקאים מסוימים לטובת האינטרסים הפרטיים שלהם".
אל-ת'אני לא נקב בשם של פוליטיקאי ש"ניצל לרעה" את קטאר, אך בחודשים האחרונים תקפה דוחא במספר הזדמנויות את ראש הממשלה בנימין נתניהו - ובמקביל ספגה ביקורת ממנו ומשרים רבים בממשלה, לצד חברי כנסת. מבקרי קטאר טענו כי היא אינה מתווכת הוגנת, מאחר שהיא מקיימת קשרים הדוקים עם חמאס ואחראית למימונו. בקטאר מאשימים מנגד כי המימון לחמאס ניתן בהסכמה ישראלית, ואף לבקשת נתניהו.
גם מצד פוליטיקאים בארה"ב הלחץ על קטאר הולך וגובר, והסנאטור הרפובליקני טד באד אף העלה הצעת חוק לבטל את המעמד המיוחד שלה כבעלת ברית מרכזית של ארה"ב - כזה שמקל בין היתר על עסקאות נשק מולה - אלא אם תגרש את בכירי חמאס ותסגיר אותם לארה"ב. המעמד המיוחד ניתן לקטאר על ידי הנשיא ג'ו ביידן ב-2022.
דרישות חמאס לעסקה
גם מצד הדמוקרטים יש כאלו המביעים זעם על קטאר, וחבר בית הנבחרים סטני הוייר, אחד מבכירי הדמוקרטים בבית התחתון של הקונגרס, קרא לקטאר ללחוץ על חמאס לשחרר חטופים באמצעות הפסקת מימון הארגון או גירוש מנהיגיו הפוליטיים. "אם קטאר לא תפעיל לחץ שכזה, ארה"ב חייבת לבחון מחדש את היחסים שלה עמה", אמר.
שגרירות קטאר בארה"ב הביעה אכזבה מהצעת החוק שהועלתה בסנאט, ואמרה שהיא לא תסייע במציאת פתרון למשבר הנוכחי. "במיוחד ברגע רגיש שכזה באזור שלנו, זהו חוסר אחריות לחתור תחת השותפות שלנו - שאמריקה ובעלות בריתה בנו במשך עשרות שנים".
בנוגע לקריאות ללחוץ על חמאס, בשגרירות הקטארית טענו כי דוחא היא "רק מתווכת" וכי ישראל וחמאס הם אלו שבסופו של דבר אחראים על הגעה להסכם. בהודעה של השגרירות נאמר כי דוחא מתוסכלת מההתקדמות האיטית של השיחות, אך הודגש כי גם אם תפסיק לשמש כמתווכת - אין בכוונתה לוותר על הפעילות לשחרור החטופים.
גורם אמריקני אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הקטארים היו ברורים שאם ארה"ב תרצה לקיים שיח על סיום נוכחות חמאס בדוחא, קטאר תהיה מוכנה "לעשות את מה שהכי טוב" עבור היחסים מול ארה"ב.