4 צפייה בגלריה
הפסיקה את פעילותה בסוריה. מטוסין של כספיאן אייר וקשם פארס אייר
הפסיקה את פעילותה בסוריה. מטוסין של כספיאן אייר וקשם פארס אייר
הפסיקה את פעילותה בסוריה. מטוסין של כספיאן אייר וקשם פארס אייר
(צילום: shutterstock)
שתי חברות תעופה איראניות השהו את טיסותיהן לסוריה לאחר התקיפה המיוחסת לישראל בחודש שעבר בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק. כך דווח ב"איראן אינטרנשיונל". לפי הדיווח, שמסתמך על "גורמי מודיעין מערביים", שתי החברות - קשם פארס אייר וכספיאן אייר - הפסיקו את הפעילות שלהן בסוריה ב-19 ביוני, כשבוע וחצי לאחר התקיפה החריגה ששיבשה לחלוטין את פעילות נמל התעופה.
מנגד, צוין בדיווח, חברת התעופה מהאן אייר - המזוהה כשמשתפת פעולה עם כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים הגדילה את פעילותה בסוריה בכ-30%. החברה הזו נמצאת תחת סנקציות אמריקניות מאז 2011, בשל חלקה בפעילות כוח קודס, לרבות העברת נשק לקבוצות פרוקסי של הרפובליקה האיסלאמית.
4 צפייה בגלריה
נזק למבנים ב מל תעופה דמשק
נזק למבנים ב מל תעופה דמשק
הנזק שנגרם למבנים בנמל התעופה בדמשק בחודש שעבר
4 צפייה בגלריה
נמל התעופה בדמשק
נמל התעופה בדמשק
נמל התעופה בדמשק
(צילום: AFP)
ב"איראן אינטרנשיונל" דווח כי רוב הטיסות של מהאן אייר נוחתות בנמל התעופה בחלב שבצפון סוריה, אליו הופנו הטיסות לאחר התקיפה המשמעותית. גורמי מודיעין מערביים אף סיפרו כי מנכ"ל החברה ביקר לאחרונה בסוריה בטקס פתיחת הקו החדש של החברה בנמל התעופה במחוז. בנוסף להובלת נשק, מאהן אייר מואשמת בהובלת סחורות מוברחות למכירה בשוק הסורי מבלי לשלם מיסים ומכס.
קבוצת האקרים בשם "Homeland Vigilantes" חשפה עד כמה הקשר הדוק בין החברה לכוח קודס, כשגילתה בנובמבר האחרון על מקרים רבים בהם הוזמנו כרטיסי טיסה מזויפים עם שמות וזהויות בדויים. אחד השמות תועד לא פחות מ-7,000 פעמים במערכות החברה, לעיתים תועדו שני נוסעים באותה טיסה עם אותו השם.
ב"איראן אינטרנשיונל" טענו כי כדי לעקוב ולהתמודד עם פעילות כוח קודס, נקטה ישראל באמצעים שונים, כולל באיראן. בתקיפה המדוברת בנמל התעופה בדמשק הופצצו מסלול ההמראה הצפוני, אורות הניווט במסלול, מגדל התקשורת, אולמות נוסעים ושלושה האנגרים ומחסנים. לפי מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, אולמות הנוסעים שנפגעו משמשים את האישים החשאיים המגיעים לדמשק - אנשי צבא בכירים מאיראן ומחיזבאללה. בתמונות שפרסם המעקב נראה הנזק האדיר שנגרם לאולמות הללו.
4 צפייה בגלריה
נוסעים ב נמל תעופה בחלב
נוסעים ב נמל תעופה בחלב
הטיסות הופנו לכאן לאחר התקיפה. נמל התעופה בחלב
(צילום: AFP)
בדיווח נטען כי האולמות משמשים גם לאחסון זמני של אמצעי לחימה שמגיעים מאיראן. מדובר אגב באולמות ותיקים בנמל התעופה, ששימשו בעבר את הנוסעים מסוריה לסעודיה לטובת מצוות החג' - העלייה לרגל למכה, שהיא חובה עבור כל מאמין מוסלמי. בבוקר שלאחר התקיפה ביקרה במקום שניזוק משלחת מטעם מודיעין חיל האוויר של המשטר הסורי.
בחודש מאי האחרון, נזכיר, פורסם ב-ynet כי איראן וחיזבאללה משתמשים בטיסות אזרחיות לדמשק ולביירות כדי להבריח לחיזבאללה רכיבים צבאיים מתקדמים, הקשורים בין היתר לייצור של אמצעי לחימה צבאיים. מדובר ברכיבים קטנים יחסית שאף נראים תמימים למראה ולכן קל יותר להסוותם בתוך כבודה העולה לטיסה אזרחית. השימוש בטיסות אזרחיות נועד להקשות על גורמי מודיעין בישראל ובמערב שמנטרים את ציר ההברחות הקיים בין איראן לחיזבאללה.