הפיגוע בשכונת נווה יעקב, בחודש שעבר
(צילום: לירן תמרי, אלכס גמבורג)

גל הטרור הרצחני, שהתחיל בשלהי חודש ינואר ונמשך כחודש מאז, גבה את חייהם של 14 בני אדם, הביא לפציעתם של עוד 22, והותיר משפחות שלמות מרוסקות וכואבות - ואת המדינה במציאות ביטחונית קשה במיוחד, שרק החמירה לאחר הפיגוע בחווארה והפרעות שלאחר מכן בכפר. אלו הם 14 הנרצחים.

בערב שבת ב-27 בינואר החל גל הטרור הרצחני. הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים גבה את חייהם של שבעה אנשים, מספר הנרצחים הגבוה ביותר שהיה בישראל מאז הפיגוע המשולב בכביש 12 ב-2011. המחבל חיירי עלקם (21), תושב שכונת א-טור במזרח ירושלים, הגיע במכונית בליל שבת לשכונת נווה יעקב שבירושלים, וחנה ברחוב טבנקין, בסמוך לבית הכנסת "עטרת אברהם". עלקם יצא ממכוניתו לעבר הרחוב הראשי, שדרות נווה יעקב, ופתח בירי לעבר עוברי אורח, וכאמור רצח שבעה מהם.
7 צפייה בגלריה
רפאל בן אליהו, אלי ונטלי מזרחי, אשר נתן, חי שאול, אירנה קורלובה, ואיליה סוסנסקי
רפאל בן אליהו, אלי ונטלי מזרחי, אשר נתן, חי שאול, אירנה קורלובה, ואיליה סוסנסקי
הנרצחים בפיגוע בנווה יעקב (מימין למעלה): רפאל בן אליהו, אליהו ונטלי מזרחי, אשר נתן מרלי, שאול חי, איליה סוסנסקי ואירינה קורולובה
(באדיבות המשפחה, מתוך פייסבוק)
7 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב
( צילום: AP)
שאול חי (68) גבאי בית הכנסת "זכור לאברהם", נרצח בפיגוע ליד בית הכנסת. חי אכל אצל קרוב משפחתו ולאחר הסעודה עשה את דרכו לבית הכנסת, שבקרבתו נרצח. "הוא היה האבא של כולנו, איש יקר ואהוב", סיפרו מכריו.
אירינה קורולובה (59), עובדת סיעודית אזרחית אוקראינה, נרצחה גם כן בפיגוע בנווה יעקב. לפי רשות האוכלוסין וההגירה, קורולובה הגיעה לישראל בדצמבר 2016 ללא בני משפחה נוספים, והחלה לעבוד כמטפלת סיעודית. בשנים האחרונות היא טיפלה בבנציון סמחוב (84), תושב שכונת נווה יעקב שסובל מנכות. בניו סיפרו כי אמנם לא היו לה בני משפחה בארץ, אך אירינה הייתה מוקפת בחברות: "היא הייתה מאוד ידידותית, אדם שנקשרים אליו מהר. בכל יום בשעות הערב היא הייתה יוצאת עם חברותיה לטיול של שעה וחצי בשכונה, אחרי שסיימה לטפל באבא. היא תמיד הייתה מודיעה לנו כשהיא יוצאת, כדי שנוכל להשגיח ולהסתכל במצלמות".
רפאל בן אליהו (55) נרצח בפיגוע כשעצר את הרכב שבו שהו אשתו טינה ושני בניו, משום שהבחין באישה עומדת וצועקת שהמחבל ירה בבנה. בני המשפחה חשבו שהמחבל ברח, אך האחרון הגיע מהצד השני והתחיל לירות מטווח אפס. "הוא ירה בבעלי ממש מהר ומתן קפץ עליי כדי שהמחבל לא יפגע בי. הוא הציל את חיי ונפגע". סיפרה אשתו טינה. שעות לאחר הפיגוע, נולד נכד לרפאל, שלברית שלו בארה"ב היה אמור להגיע רפאל יחד עם רעייתו. "אמא ואתה הייתם אמורים להגיע אלינו לברית, ובסוף לא זכית להחזיק אותו בידיים", אמר בנו בהלוויה.
בני הזוג אליהו מזרחי (48) ונטלי זיסקין-מזרחי (45), שהתחתנו רק לפני שנתיים, היו בכלל בביתם בעת הפיגוע, שם ישבו סביב שולחן השבת. אלי, ששמע את היריות, ירד לרחוב להציל חיים. ברחוב הוא חיפש את מי הוא יכול להציל, אך המחבל הבחין בו ורצח אותו. נטלי ניסתה לטפל בבעלה הפצוע, אך המחבל רצח גם אותה. נטלי עבדה במשך 20 שנה כמחלקת אוכל בבית החולים הדסה הר הצופים. תמרה, אמה של נטלי, אמרה: "לקחו אותי גם איתה. היא כל יום הלכה לעבודה וחיכיתי לה. היא כל הזמן דאגה לי לתרופות ואוכל. איך זה עכשיו? שניהם? אומרים שלא יהיה יותר ככה? צריך לעשות משהו אחר, לא ככה". אביו של אלי, שמעון, סיפר כי הבן ואשתו יצאו לסייע לפצועי הפיגוע - ונרצחו על ידי המחבל. "הוא עמד ליד המכונית שלו וירה בהם. נכנס לאוטו וברח", שחזר האב. "הוא היה אדם צנוע, דתי. רצה לעזור. ראה שיש יריות ורצה לעזור לפצועים".
איליה סוסנסקי (26). הוריו של איליה מתגוררים בשכונת נווה יעקב. בליל הפיגוע הוא עלה על האופנוע שלו כדי להגיע לעבודתו בבר במרכז ירושלים, ונורה על ידי המחבל. סוסנסקי היה ידוע בסצינת מסיבות הטבע בשם DJ Ananda. אשר עזרן, חברו של סוסנסקי, סיפר כי רק שבוע לפני שנרצח השניים הרימו לחיים. "היית ילד שכולו טוב, פצצת אנרגיה מתקתקת שרק רוצים לעטוף בחיבוק", כתב עליו. עדי יונה, חבר אחר של איליה, כתב: "אתה קסם, חיוך מהלך, נשמה טובה שעשתה רק טוב. הלב מרוסק. אני לא מעכל שאתה לא כאן בוס. איפה אתה?".
אשר נתן מרלי (14). הנרצח הצעיר שהיה בפיגוע הוא אשר נתן מרלי, נער בן 14. מרלי התגורר בבניין סמוך לבית הכנסת, ונרצח ליד ביתו. מרלי, הבכור מבין שמונה ילדים, יצא בליל שבת אחרי הסעודה לפגוש חברים. הוריו שמעו מביתם את היריות, וכשהבינו שמדובר בפיגוע יצאו לחפש את בנם במשך כשעה, עד שהבינו שגופתו בזירה.
זירת הפיגוע בשכונת רמות בתחילת החודש
(צילום: אלי מנדלבאום)

פיגוע נוסף התרחש ב-10 בפברואר בשדרות גולדה מאיר בשכונת רמות בירושלים, כשהמחבל חוסיין קראקע (31) דרס למוות שלושה בני אדם - האחים יעקב ואשר פאלי, והאברך הצעיר אלטר שלמה לדרמן.
7 צפייה בגלריה
מימין - אשר (אושי) ויעקב פלאי ז''ל
מימין - אשר (אושי) ויעקב פלאי ז''ל
היו בדרכם לשמחה משפחתית. אשר ויעקב פלאי, שנרצחו בפיגוע
(באדיבות המשפחה)
7 צפייה בגלריה
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
התחתן לפני חצי שנה עם אשתו. אלתר שלמה לדרמן, שנרצח בפיגוע
אשר מנחם (8) ויעקב ישראל פאלי (5). אשר מנחם ואחיו הקטן יעקב ישראל נרצחו כמה שעות לפני כניסת השבת, בזמן שהיו בדרכם לשמחה משפחתית. שני האחים עמדו בתחנת אוטובוס בכניסה לשכונת רמות בירושלים, יחד עם אבי המשפחה ואחיהם הגדול, בזמן שהמחבל דהר לתוך התחנה ורצח אותם. יעקב ישראל נהרג במקום. אשר מנחם נפגע באורח אנוש, והובהל לבית החולים שערי צדק תוך כדי מאמצי החייאה. הרופאים הצליחו להחזיר לו דופק, והוא הובהל לניתוח דחוף, אלא שלאחר יממה שבה היה מאושפז במצב אנוש, נקבע מותו. הוא נטמן סמוך לאחיו יעקב ישראל.
אלתר שלמה לדרמן (20). האברך אלתר שלמה לדרמן היה בתחנת האוטובוס יחד עם אשתו, שעמה התחתן חצי שנה לפני הפיגוע. השניים המתינו לנסיעה לעיר אלעד כדי לשהות בשבת לצד הוריו - חסידי פינסק קרלין. הוא נפצע באורח אנוש בפיגוע, והובהל לבית החולים שערי צדק בבירה. הרופאים ביצעו בו מאמצי החייאה ממושכים, שבסיומם נאלצו לקבוע את מותו.
זירת הפיגוע במחסום שועפט, ב-13 בפברואר
(צילום: אלי מנדלבאום, חיים גולדיטש)

7 צפייה בגלריה
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
"רצינו שתוביל אחריך לוחמים ולוחמות". לוחם המג"ב אסיל סואעד, וזירת הפיגוע במחסום שועפט
(צילום: AFP)

שלושה ימים לאחר הפיגוע בשכונת רמות, ב-13 בפברואר, מחבל בן 13 שהגיע באוטובוס למחסום שבמזרח ירושלים דקר את לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סואעד (22), במהלך בידוק שערך באוטובוס. מאבטח אזרחי ירה לעברו של המחבל, ופגע גם בסואעד - שפונה בהחייאה לבית החולים הדסה הר הצופים, אך בהמשך מת מפצעיו. המחבל בן ה-13 נורה, נעצר, ובהמשך גם הואשם בגין רצח בנסיבות מחמירות.
במשטרה סיפרו על סואעד, תושב הכפר הבדואי חוסנייה שבגליל, כי "בתום שירות החובה שלו הוא נלחם בכדי לחתום קבע באותו המקום". חבריו בפלוגה סיפרו כי הלוחם, שהותיר אחריו הורים ושישה אחים, היה "האדם הכי שמח, תמיד סייע ועוזר לכולם, נרתם תמיד לכל משימה ואהב את השירות למען ביטחון המדינה". מפקדו אף סיפר במהלך ההלוויה כי תוכנן להעניק לסואעד דרגה והצטיינות ביום העצמאות: "רצינו שתוביל אחריך לוחמים ולוחמות שיהיו בדמותך".
זירת הירי בחווארה
(צילום: אלישע בן קימון, תיעוד מבצעי מד"א, דובר צה"ל)

7 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
הלל השתחרר לאחרונה משירות בחיל הים, יגל היה אמור להתחיל הליכים לקראת גיוס לשירות קרבי. האחים הלל ויגל יעקב, שנרצחו בחווארה

פיגוע הירי שאירע בכפר חווארה שדרומית לשכם ביום ראשון, גבה את חייהם של הלל ויגל יניב, אחים מההתנחלות הר ברכה, שהיו בדרכם לישיבות שבהם למדו. מחקירת הפיגוע עלה כי מחבל אחד לפחות נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים בעיירה חווארה - וירה לעברם באקדח מטווח אפס. שעות לאחר הפיגוע החלו התפרעויות רחבות היקף שכללו שריפת בתים ורכבים על-ידי מתנחלים. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים.
הלל מנחם בן ה-22, שלמד בישיבת הסדר בקריית שמונה, השתחרר לאחרונה משירות בחיל הים, ובימים אלה חזר מהשירות לפרק לימודים במסלול ההסדר. "רק בשבוע שעבר הוא חזר לישיבה משירות ארוך בחיל הים", סיפר אליאב סמואל, מנכ"ל ישיבת ההסדר בקריית שמונה, שם למד הלל בשנה ד'. "הוא היה אהוב מאוד על החברים והרבנים, חלק בלתי נפרד מהישיבה ותלמידיה. היה תמיד עם חיוך, מסייע ועוזר בכל שניתן".
יגל, האח בן ה-20, למד בישיבת ההסדר בגבעת אולגה, התגייס גם הוא למסלול ההסדר - ובימים אלה היה אמור להתחיל הליכים לקראת גיוסו לצה"ל בשירות קרבי. חברו הטוב של יגל מהישיבה, גלעד פרידמן, סיפר כי "יגל היה תלמיד חרוץ, אחד שלא מוותר לעצמו. הוא אהב ללמוד את שיעורי הגמרא, והיה מיוחד. איש טוב שלימד מהו הערך בין אדם לחברו. הוא היה חבר טוב של כולם, אהוד. הוא התלבט מתי להתגייס ולא ויתר, כי רצה לגדול בתורה. הוא רצה גם שירות קרבי והיה יכול להגיע לסיירות מובחרות".
זירת הפיגוע בצומת הערבה, שלשום
(צילום: דוברות מד"א)

7 צפייה בגלריה
אלן גנלס הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
אלן גנלס הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
הגיע לישראל כדי להשתתף בחתונת חברו. אלן גנלס וזירת הפיגוע בצפון ים המלח, שלשום
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בפיגוע שאירע שלשום (ב') בצומת בית הערבה בכביש 90, נהרג אילן גנלס (26), אזרח ישראלי-אמריקני. מחבלים פתחו באש לעבר רכבו של גנלס, שפונה לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, שם בהמשך נקבע מותו.
גנלס הגיע לארץ למספר שבועות בודדים כדי להשתתף בחתונת חברו. הוא גדל בעיירה ווסט הרטפורד שבקונטיקט למשפחה ציונית נלהבת, והתחנך בבתי ספר אורתודוקסים מודרניים. הוא היה תלמיד מצטיין בתיכון והתנדב בארגוני רווחה יהודיים. בכתבה שנכתבה עליו בעיתון המקומי ב-2014 סיפר גנלס שהוא מתכוון לדחות את ההרשמה לאוניברסיטת מישיגן ואת הגיוס לצבא האמריקני כדי לגור שנה בישראל. התקופה הזאת נמשכה מעבר למתוכנן, גנלס התאהב בישראל ובסוף התגייס לצה"ל. לאחר שירותו הצבאי חזר גנלס לארה"ב בשנת 2018 כדי ללמוד תואר ראשון במדעי המוח ופיתוח בר-קיימא באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. יונה פרדמן, קרובת משפחתו של גנלס מברוקלין, סיפרה שהוריו נמצאים בדרכם להלווייתו בישראל, שתתקיים מחר ברעננה.
פורסם לראשונה: 23:15, 28.02.23