בעקבות איתור הבולען הגדול שנפער סמוך למגדלי עזריאלי באחד הכבישים המרכזיים במדינה, נתיבי איילון נחסמו במשך כשעה במהלך הלילה (בין שבת לראשון) ממחלף ההלכה ועד מחלף השלום, לצורך בדיקת הימצאות של בולענים נוספים. לאחר בדיקות מקיפות בשטח הבולען ובסיוע ייעוץ ממומחים במקום, תנועת הרכבות בתל אביב חודשה ואיילון דרום נפתח לתנועה, אך העלייה במחלף השלום תישאר סגורה עד להודעה חדשה.
אמש, עקב העבודות באזור הבולען והחשש מעומסים כבדים, לצד הפסקת תנועת הרכבות, הוחלט בצה"ל על צמצום ההגעה למחנה "רבין" (הקריה), לבסיסי גלילות ולמחנות במרחב גוש דן. בנוסף, המפקדים נדרשו להתאים את זמני הגעת החיילים לכלל בסיסי צה"ל ברחבי הארץ על פי הצורך ובהתאם לעומסים הצפויים - ולמעשה ניתן אישור לאחר לבסיסים עם החזרה מחופשת השבת.
על פי ההערכה, הבור העצום נפער בעקבות עבודות לבניית מגדל הספירלה בעזריאלי. בדברים שנשאה לתקשורת מהמקום שבו נפער הבולען באיילון דרום, אמרה אמש השרה מרב מיכאלי כי "משרד התחבורה מטפל באמצעות נתיבי איילון מהרגע הראשון בבולען המדאיג. אנחנו מטפלים בו ובודקים שאין עוד בולענים, שאין עוד מקומות שיכולים להיפער בהם כאלה בורות. הבדיקה נמשכת, ולכן בהמשך ייסגר איילון דרום מגלילות למשך הלילה".
"אני מאמינה שבבוקר הכביש ייפתח, אבל אני קוראת לכל מי שיכול לא להגיע מחר מצפון לתל אביב", אמרה מיכאלי. היא המליצה "להישאר לעבוד בבית ובוודאי להימנע מלהגיע ברכב פרטי. מי שחייב – שיגיע בתחבורה הציבורית".
שרת התחבורה אמרה גם כי תבקש משר הביטחון בני גנץ לאפשר לחיילים להגיע מאוחר יותר לבסיסים, כדי לפזר את העומס ברכבות. "אנחנו פועלים לתגבור התחבורה הציבורית מצפון לתל אביב", הוסיפה וציינה כי "בוודאות הדבר הזה לא קרה מפרויקטים של משרד התחבורה. הדבר הכי חשוב כרגע הוא לסגור את הבור הזה".
מיד לאחר שהתגלה הבולען, שנפער מטרים ספורים לפני העלייה למחלף השלום, נחסמה היציאה למחלף. הפקקים החלו זמן קצר לאחר מכן, ובנתיבי איילון עדכנו על עומסי תנועה ממחלף ההלכה ועד מחלף השלום. גם בכיוון השני התפתחו עומסים, בעקבות נהגים שהאטו כדי לצפות במחזה החריג.
אמש עדכנה רכבת ישראל כי תחנת תל אביב השלום הסמוכה למקום שבו נפער הבולען נסגרה, והופסקה תנועת הרכבות בין תחנות תל אביב ההגנה (מדרום) ותל אביב סבידור מרכז (מצפון). בהתאם לכך, ובאופן זמני, לא ניתן לנסוע בנסיעה רציפה מיעדים צפוניים לתל אביב ליעדים דרומיים לתל אביב, כמו למשל מחיפה לבאר שבע. כמו כן חלים שינויים במסלולי הרכבות, תדירותן וזמני יציאתן. ברכבת אמרו כי תנועת הרכבות תשוב לסדרה עם קבלת אישור המשטרה לפתיחת המסילות.
אנשי מקצוע רבים מחברת נתיבי איילון הגיעו לאזור שבו קרס הכביש. כאמור, ההערכה היא שעבודות לבניית מגדל הספירלה בעזריאלי הן שגרמו לבולען. פרופ' שמואל מרקו, גיאולוג מהחוג לגיאופיסיקה באוניברסיטת תל אביב, הבהיר: "אין לי ספק שמדובר בכשל טכני מעשה ידי אדם, זה לא בולען טבעי".
מקבוצת עזריאלי נמסר בתגובה: "המקרה נמצא בבדיקה. גורמי המקצוע מטעמנו ומטעם החברה המבצעת, סולל בונה, פועלים ונמצאים בקשר רציף עם נתיבי איילון בנושא".
הבולען שנפער אמש בנתיבי איילון הוא ללא ספק הגדול ביותר שראה הכביש המרכזי של מרכז הארץ, אך בעבר כבר היו מקרים בהם נפערו בו בורות. בפברואר 2006, נחסם הנתיב הימני באזור מחלף קק"ל בגלל בור בכביש, שש שנים אחר כך נחסם הכביש ממחלף שבעת הכוכבים ועד מחלף בגין בעקבות קריסת חלק מהכביש.
גם בנובמבר 2014 נחסם מחלף השלום לכיוון דרום בעקבות בור שנפער. אז זה קרה בעקבות עבודות בניית פרויקט מידטאון. ביולי 2020 נחסמו נתיבי איילון בגלל בור בכביש, אז החסימה הייתה ממחלף שבעת הכוכבים עד מחלף גלילות.
פורסם לראשונה: 21:12, 17.09.22