3 צפייה בגלריה
הטיל ניצב על כן השיגור במרכז החלל חומייני
הטיל ניצב על כן השיגור במרכז החלל חומייני
הטיל על כן השיגור במרכז החלל חומייני
(צילום: רויטרס)
עימות חריף בין שר החוץ יאיר לפיד לבין שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל סביב נסיעתו של בורל לטהרן, במטרה לחדש את המשא ומתן עם הסכם הגרעין עם איראן. "זו טעות אסטרטגית וחוסר אכפתיות לחיי אזרחי ישראל", כתב לבורל לפיד, שצפוי להיכנס בשבוע הקרוב לתפקיד ראש הממשלה ה-14.
במקביל, היום (ראשון) - יממה בלבד אחרי ההודעה על הכוונה לחדש את השיחות בנוגע לחזרה להסכם הגרעין - איראן ביצעה ניסוי בטיל נושא-הלוויינים מתוצרתה, "זולג'אנה". זו הפעם השנייה בלבד שנעשה ניסוי בטיל זה, ששוגר לראשונה לפני שנה וחצי.
3 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
בורל לצד שר החוץ האיראני, אתמול בטהרן
(צילום: AFP)
(צילום: ירון ברנר)

ארצות הברית חוששת שבטכנולוגיה כזו האיראנים עלולים לעשות שימוש גם בשיגור טילים בעלי ראש נפץ גרעיני. טהרן מכחישה את ההאשמות הללו. דובר משרד ההגנה האיראני אמר בטלוויזיה המקומית כי "השלב השלישי בפיתוח הטיל נושא-הלוויינים יבוסס בין היתר על מידע שהושג בשיגור היום". בטיל נעשה שימוש בדלק מוצק ונוזלי.
לפי דיווח באתר "פוליטיקו", לקראת נסיעתו פנה בורל ללפיד ועדכן אותו כי הוא פועל להחזיר את איראן למשא ומתן על הסכם הגרעין. לפיד השיב לבורל בחריפות והאשים אותו בהתעלמות מההתרעות החמות לפיהן איראן זוממת להרוג אזרחים ישראלים בטורקיה. עוד כתב לפיד לבורל כי עמדתו מאכזבת מאוד, במיוחד לאחר שאיראן הסירה עשרות מצלמות של סבא"א ממתקני הגרעין שלה ולאחר שמועצת סבא"א גינתה את איראן.
3 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו ב אנקרה
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו ב אנקרה
לפיד באנקרה. "חוסר אכפתיות מדאיג לחיי אזרחי ישראל"
(צילום: AFP)
"זו טעות אסטרטגית שמשדרת מסר לא נכון לאיראן", כתב לפיד לבורל. "מדברים על הפוטנציאל הגדול בהקשר האיראני, בזמן שאיראן מנסה לרצוח אזרחים ישראלים בכל העולם ובמיוחד בטורקיה. זה מעיד על חוסר אכפתיות מדאיג לחייהם של אזרחי ישראל".
גורמים מדיניים אישרו את חילופי המסרים בין לפיד לבורל. דוברו של בורל סירב להגיב על חילופי ההודעות עם לפיד, אך גורם רשמי באיחוד האירופי ציין כי בורל נסע לאיראן בתפקידו כמתאם הניטרלי של המשא ומתן, וכי הוא הצליח להשיג את הסכמת האיראנים לחדש את השיחות עם ארה"ב בימים הקרובים.
הגורם הודה כי "ישנן סוגיות מדאיגות ביותר", כולל מעצר על ידי איראן של אזרחי האיחוד האירופי, אך לדבריו בורל העלה את החששות הללו, כולל לגבי ביטחון ישראל עצמה, ישירות עם שר החוץ האיראני, חוסיין אמירבדולהיאן. בורל אמר לא פעם שהחזרת הציות להסכם הגרעין מצד כל הצדדים תהיה טובה ליציבות הגלובלית, וטובה למזרח התיכון, כולל לישראל.