2 צפייה בגלריה
  אריה דרעי ובועז יוסף
  אריה דרעי ובועז יוסף
אריה דרעי ובועז יוסף
(צילם: שלו שלום, אושרי וייצמן)
בג"ץ הוציא היום (חמישי) צו על תנאי בעתירה נגד "חוק טבריה" של ח"כ עמית הלוי, שיאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף - מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי - להתמודד בבחירות לראשות העיר. הדיון בעתירה, שהוגשה על ידי המועמדת לראשות העיר טבריה עו"ד שני אילוז, התנועה לטוהר המידות ותנועה ישראלית, נקבע ל-30 ביולי.
הצעת החוק של הלוי מבטלת למעשה את ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או למי שעומד בראש ועדה, להתמודד בבחירות לרשות מקומית שבה כיהן. על פי החוק הקודם, מכיוון שמי שעומד בראש ועדה קרואה לא נבחר על-ידי התושבים, אלא מונה על ידי שר הפנים, נדרשת תקופת צינון של קדנציה אחת עד שאותו ראש ועדה יתמודד בבחירות באותה רשות בבחירות המוניציפאליות. החוק המקורי עבר לנוכח החשש שראש הוועדה הקרואה - שאמור להיות תפקיד מקצועי ונטול אינטרסים פוליטיים - ישתמש במשאבים שניתנו לו, מבלי שנבחר על-ידי התושבים, כדי להתמודד על ראשות העיר.
2 צפייה בגלריה
ועדת הפנים
ועדת הפנים
עו"ד שני אילוז. מתמודדת לראשות העיר טבריה
(צילום: עמית שאבי)
(צילום: משי בן עמי)

בעתירה שהוגשה לבג"ץ נכתב כי "התיקון הפרסונלי שקידם ח"כ עמית הלוי, ולא בפעם הראשונה, הוא הצעה פרסונלית ורטרואקטיבית, שממוקדת בטובתו של אדם אחד. ההצעה משנה את כללי המשחק תוך כדי המשחק, ופוגעת בזכות להיבחר של מועמדים אחרים בעיר טבריה". עוד נכתב: "מדובר בהצעה מסוכנת החותרת תחת ההיגיון הבסיסי בהקמת ועדה קרואה, שאמורה להימנע מעיסוק פוליטי ולפעול בצורה מקצועית בשיקומה של העיר.
"ההצעה אף עלולה לייצר תמריץ פסול לשרי פנים למנות ועדות קרואות עם מקורבים מטעמם", הוסיפו בעתירה. "על בג"ץ להורות על ביטולו של החוק שפוגע בזכות של יתר המועמדים לראשות העיר שאינם חברים בוועדה, או לחלופין לקבוע כי החוק לא יחול על הבחירות הקרובות".
גם התנועה לאיכות השלטון התנגדה לתיקון לחוק הרשויות המקומיות, ואמרה כי "התיקון נחקק בחופזה, והוא בבחינת 'ההגדרה המילונית' לחקיקה שמנוגדת לעקרונות בסיס של חקיקה במדינה דמוקרטית". לדבריה, "מדובר בחקיקה פרסונלית שמטרתה הטבה עם אדם אחד שטרם מועד התיקון לא יכול היה להתמודד לבחירות. בעקבות כך, הכתם הפרסונלי המובהק שדבק בתיקון מחייב את בטלותו".