2 צפייה בגלריה
תא"ל יצחק שני, מאי 1984
תא"ל יצחק שני, מאי 1984
יצחק שני במאי 1984
(צילום: דוד רובינגר )
תת-אלוף במיל' יצחק שני, הצנזור הצבאי הראשי המיתולוגי בצה"ל בסוף המאה הקודמת, הלך הבוקר (שני) לעולמו בגיל 87. שני כיהן בתפקיד במשך 23 שנים ובסך הכול שירת בצנזורה 31 שנים. "זה אחד התפקידים היותר מעניינים ומרתקים", סיפר שני ערב פרישתו מהתפקיד בשנת 2000 בריאיון נרחב ב"ידיעות אחרונות".
שני החל את שירותו הצבאי בגולני, המשיך לקורס קצינים ונפצע ב"מבצע קדש". אחרי שהחלים, שב לשירות קבע והיה עוזר הצנזור הראשי. משם המשיך לאגף המודיעין בתפקיד ראש המדור המדיני של סוריה, עיראק ולבנון, ובהמשך חזר לצנזורה בתפקיד מפקד הבסיס של היחידה בתל אביב.
ב-1977 מינה אותו שמעון פרס, אז שר הביטחון, לתפקיד סגן הצנזור הראשי. כמה חודשים אחר כך הוא מונה לממלא-מקומו של הצנזור הראשי, וביולי באותה שנה מונה על-ידי עזר ויצמן, אז שר הביטחון בממשלתו של מנחם בגין, לתפקיד הצנזור הראשי.

"התקשורת והביטחון לא הפסידו מזה שנשארתי"

"נהניתי מכל רגע. כשדיברו איתי על התפקיד, חשבתי שנתיים שלוש, חמש שנים לכל היותר. מוטה גור, שהיה אז הרמטכ"ל, אמר לי 'קח בחשבון חמש-שבע שנים", סיפר שני בריאיון בשנת 2000. על השנים הארוכות שבהן כיהן בתפקיד אמר אז שני: "התקשורת והביטחון לא הפסידו מזה שנשארתי, ואת זה לא ייקחו לי".
שני זכור בעיקר מאחת ההחלטות הדרמטיות בתקשורת הישראלית, כשהחליט ב-1984 על סגירת עיתון "חדשות". על רקע פרשת "קו 300", הורה שר הביטחון דאז משה ארנס על הקמת ועדת חקירה, והתקשורת התבקשה לא לפרסם דבר מפרטי נסיבות הריגתם של המחבלים שחטפו נוסעי אוטובוס לצורכי מיקוח.
עיתון "חדשות" החליט לפרסם את הפרטים, ובצעד חסר תקדים נסגר למשך ארבעה ימים. "העיתון הזה מרגע הקמתו שם לו למטרה להיות בן סורר ומורה, שיודע הכול טוב מכולם, וגם יראה לכולם מה הוא יכול", אמר שני עם פרישתו. "העונש נועד גם ללמד ולחנך שיש לפעול לפי החוק, והמטרה המשנית הייתה להבהיר שלא יכול להיות מצב, שבו יושגו הבנות והסכמות שיחייבו את כל העיתונים, ופתאום יבוא אחד ויפרוץ את הגדר".
2 צפייה בגלריה
דן פתיר ויצחק שני
דן פתיר ויצחק שני
שני עם העיתונאי דן פתיר
(צילום: דוד רובינגר)
שמו של שני עלה שוב לכותרות ארבע שנים לאחר מכן, כשפסל כתבה הכוללת ביקורת על ראש המוסד והדבר הגיע לפתחו של בית משפט העליון במה שנודע כ"בג"ץ שניצר". נשיא בית המשפט העליון בדימוס השופט אהרן ברק ושופטים נוספים פסקו אז כי "לא ייאסר פרסום, אלא אם כן קיימת ודאות קרובה, שהפרסום יפגע פגיעה ממשית בביטחון המדינה", ובכך הפכו את החלטתו של שני.
למרות המתח שיש בתפקיד הצנזור אל מול התקשורת, שני היה חביב על אנשי התקשורת בארץ שראו בו אדם נגיש ונעים לשיחה שעושה עבודתו נאמנה.

"ידע תמיד לעמוד על דעתו החכמה"

תת-אלוף במיל' ד"ר אפרים לפיד, שהיה קרוב לשני, ספד לו הערב: "יצחק שני היה בהגדרתו הרשמית הצנזור הראשי, אך למי שהיו לאורך שנים בממשק צבא ותקשורת הוא היה גדול עצה ורב עלילה. איש נבון, מנוסה, שמח לשתף, שידע תמיד לעמוד על דעתו החכמה, גם מול בכירים. הכרתי אותו עוד בתפקידו באמ"ן/מחקר ואחר כך שנים רבות היה כתובת מועילה לשיקול דעת אמין. יהי זכרו ברוך".
שני היה חתנו של אלוף במיל' צבי איילון שהיה סגן הרמטכ"ל במלחמת העצמאות. הוא התגורר כל השנים בעיר תל אביב ובשנים האחרונות עבר לדיור מוגן בבני דרור. הלווייתו תיערך מחר בשעה 18:00 בבית העלמין מנוחה נכונה בנתניה.