1 צפייה בגלריה
בית החולים גהה בפתח תקווה. ארכיון
בית החולים גהה בפתח תקווה. ארכיון
בית החולים גהה בפתח תקווה. ארכיון
(צילום: עופר עמרם)
מנהלי בתי החולים לבריאות הנפש פרסמו הבוקר (חמישי) התרעה חמורה לציבור, והודיעו כי החל מ-1 באוקטובר המיונים של המרכזים לבריאות הנפש הממשלתיים ייסגרו כל יום משעה 16:00 עד ל-08:00 לקבלת קהל בשל היעדר כוח אדם שיפעיל אותם.
"בריאות הנפש נמצאת במשבר מתמשך חמור, מנהלי המרכזים לבריאות הנפש מתריעים כבר זמן רב בפני הנהלת משרד הבריאות, אך אינו מקבל פתרונות לבעיות העצומות של התחום. סגירת המיונים לצערנו היא רק עוד דוגמה לאוזלת היד של בעיה ידועה שאינה מקבלת מענה ממשרד הבריאות", מסרו.
ההודעה מגיעה על רקע המחסור החמור של תקנים ומיטות במערך הפסיכיאטרי, ומצוקה קשה שהובילה שורת מנהלי בתי חולים בחודשים האחרונים לאיים שיתפטרו אם לא יימצא תקציב משמעותי בתקציב המדינה הנוכחי. על מעט הרופאים הפסיכיאטרים במערכת מתחרים כעת בתי החולים וקופות החולים שמציעות לעתים שכר ותנאים עדיפים.
בנובמבר 2022 פורסמו מסקנות ועדת מלמד, בראשותו של מנהל בית החולים לבריאות הנפש אברבנאל פרופ' יובל מלמד, שהצביעו על מצוקת כוח אדם חריפה בבתי החולים לבריאות הנפש. המצוקה נובעת, בין היתר, מעומס קשה בבתי החולים לצד מחסור קיצוני בכוח אדם, וזאת ברקע היעדר המענים מצד קופות החולים.
על פי נתוני הוועדה, מעבר לעובדה כי בישראל כמות המיטות ל-1,000 בני אדם נמוכה משמעותית מממוצע ה־OECD ועומדת על 0.38 בלבד, גם מספר ימי האשפוז ירד לאורך השנים, כך שבפועל וברקע המצוקה במערכת – אנשי המקצוע ממהרים לאייש מיטות שהתפנו תוך זמן קצר כדי לעמוד בדרישה ובצרכים. בעוד שבשנת 2006 נרשמו 187 ימי אשפוז ל-1000 נפש, בשנת 2020 נרשמו 122 בלבד.
בין השנים 2011 ל-2019 נרשמה תפוסה ממוצעת של לא פחות מ-99 אחוזים במערך האשפוז הממושך. כלומר, כמעט בכל רגע נתון מאוישות כל מיטות האשפוז בישראל. ואולם, מיטות הן רק חלק מהסיפור, שכן בין השנים 2011 ל-2021 נוספו 58 רופאים בלבד לבתי החולים הממשלתיים. "השילוב של חסר במומחים בפסיכיאטריה במערכת שוחקת, עומסים, תנאי שכר שאינם מאפשרים תחרות עם גורמי חוץ במקצועות מסוימים, היעדר מסלול קידום מובנה פנים אירגוני הביאו למצב של תת איוש משמעותי במשרות במרכזים הרפואיים לבריאות הנפש", נכתב בדוח.