ראש השירות החשאי של ארה"ב, קימברלי צ'יטל, התפטרה היום (שלישי) מתפקידה – בעקבות ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ שהיה החודש. במכתב לעובדי השירות החשאי אמרה צ'יטל כי היא "לוקחת אחריות מלאה" על הכשל באבטחת הנשיא לשעבר. "לאור האירועים האחרונים קיבלתי, בלבד כבד, את ההחלטה הקשה לפרוש מראש השירות".
צ'יטל והשירות החשאי ספגו ביקורת אדירה בעקבות מחדל האבטחה שאפשר למתנקש להתמקם באין מפריע על גג של בית בקרבת העצרת של טראמפ בפנסילבניה ולירות בנשיא לשעבר. טראמפ, נזכיר, נפצע באוזנו ופונה מהבמה, והמתנקש חוסל. אתמול, במהלך שימוע בקונגרס, הודתה צ'יטל שהשירות החשאי, שאחראי על אבטחת הנשיא המכהן ונשיאים לשעבר, כשל בהגנה על טראמפ.
2 צפייה בגלריה
ראש השירות החשאי קימברלי צ'יטל
ראש השירות החשאי קימברלי צ'יטל
ראש השירות החשאי צ'יטל
(צילום: KAMIL KRZACZYNSKI / AFP)
בשימוע הגדירה צ'יטל את האירוע כ"כישלון המבצעי המשמעותי ביותר" של השירות החשאי זה עשרות שנים, ואמרה שהיא לוקחת אחריות על ליקויי האבטחה שאפשרו למתנקש להגיע למרחק כל כך קרוב מנשיא לשעבר. בקונגרס צ'יטל התחמקה שוב ושוב ממתן תשובות לשאלות של המחוקקים ועמדה בסירובה להתפטר, אך היום אחר הצהריים הצהירה על פרישה מהתפקיד.
הצעיר שניסה להתנקש בחיי טראמפ, תומאס מת'יו קרוקס בן ה-20, ירה בו כשהוא נמצא במרחק של כ-135 מטר ממנו. סוכנות הידיעות AP ציינה שהוא הצליח לירות בו למרות שכמה ימים לפני העצרת, שהייתה ב-13 ביולי, התקבל איום איראני על טראמפ שהוביל לתגבור האבטחה סביבו.
מאז הירי דחתה צ'יטל את הקריאות להתפטר מתפקידה, והוסיפה כי האבטחה סביב טראמפ תוגברה מאז העצרת. במכתב ששלחה לעובדי השירות, ימים ספורים אחרי הירי, היא הביעה תמיכה בסוכנים שלקחו חלק באירוע וכתבה: "אני גאה במעורבים. בימים הקרובים השירות החשאי יקבל שבחים וביקורת. שדעתכם לא תוסח על-ידי מי שלא היו שם – ועדיין שופטים".
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ פצוע אחרי ניסיון התנקשות פנסילבניה ארה"ב
דונלד טראמפ פצוע אחרי ניסיון התנקשות פנסילבניה ארה"ב
טראמפ הפצוע מפונה מהבמה בפנסילבניה
(צילום: AP Photo/Gene J. Puskar)
הנשיא ג'ו ביידן מינה את צ'יטל לראש השירות החשאי ב-2022, והיא האישה השנייה בהיסטוריה שעומדת בראש השירות. לצ'יטל יש ניסיון של 27 שנים בשירות החשאי, והיא שימשה במגוון תפקידים - ובין השאר הייתה חלק בצוות שאבטח את ביידן כשהיה סגנו של ברק אובמה. ב-2021 עזבה את השירות החשאי ועבדה בתאגיד המשקאות "פפסיקו". שנה לאחר מכן מונתה לראש השירות החשאי. "יש לה את האמון המוחלט שלי", אמר עליה ביידן באותה שנה.
ביידן, שהשבוע הודיע על פרישה מהמרוץ לנשיאות ומתאושש מקורונה, אמר היום כי הוא מתכנן למנות בקרוב מחליף לצ'יטל. בהודעה על פרישת צ'יטל אמר הנשיא הדמוקרטי: "מנהיג צריך כבוד, אומץ ויושרה יוצאת דופן כדי לקחת אחריות מלאה על ארגון שמופקד על אחד התפקידים המאתגרים ביותר בשירות הציבורי". ביידן ציין כי אין ספק שמה שקרה ב-13 ביולי לא יכול לחזור על עצמו, והוסיף כי הוא ורעייתו ג'יל מודים לצ'יטל על שירותה הממושך.
בהמשך פורסם שנאום הפרישה של ביידן מהמרוץ, שהתעכב בגלל שחלה בקורונה, ייערך בלילה שבין רביעי לחמישי ב-03:00 שעון ישראל. ביידן ימסור את ההצהרה מהבית הלבן. היום אמור לחזור הנשיא לוושינגטון מביתו בדלאוור, שם שהה בבידוד אחרי שנדבק בנגיף.