3 צפייה בגלריה
אלכס שטיין שופט בית משפט העליון
אלכס שטיין שופט בית משפט העליון
ענה לש"ס. אלכס שטיין
(צילום: עמית שאבי)
השופט אלכס שטיין, שנחשב לשמרן, היה אחד משופטי בג"ץ שפסלו בצהריים (יום רביעי) את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הבריאות והפנים. מיד אחרי ההחלטה פתחה ש"ס בקמפיין שלפיו בג"ץ השליך לפח כ-400 אלף קולות שקיבלה. טענה ברוח דומה השמיע דרעי בפני השופטים, ושטיין - אולי מתוך ראיית הנולד - התייחס אליה בפסק הדין.
3 צפייה בגלריה
תגובה של ש"ס לפסילה של דרעי
תגובה של ש"ס לפסילה של דרעי
הקמפיין של ש"ס
"אענה לכ-400 אלף בוחרים ובוחרות שנתנו את קולם למפלגת ש"ס ולעומד בראשה", כתב שטיין. "ראשית, אציין כי הציבור הנכבד הזה נתן את קולו לבחירתו של דרעי כנציגו בכנסת, וממילא לא בחר את שרי הממשלה. גדולה מכך: בחירתו של אדם לכהונה בכנסת ועלייתו לאיגרא רמא של הממשלה אינה מקנה לאותו אדם זכויות יתר, אינה פוטרת אותו מחובותיו המשפטיות ואינה נותנת לו פטור מתוצאותיהם של הליכים משפטיים, פליליים או אזרחיים, בהם הוא היה מעורב כנאשם או כנתבע – משל היה מלך שאינו אחראי לעוולותיו ("The King can do no wrong")".
לפי שטיין, "במשטרנו המשפטי, אשר חרט על דגלו את העיקרון של שלטון החוק, כולם שווים בפני הדין. אנשים רמי מעלה אינם נמצאים מעל הדין, והאזרח הפשוט אינו נמצא מתחתיו".
נתניהו בביתו של דרעי אחרי הפסיקה
(צילום: גיל יוחנן, גלעד כהן)

3 צפייה בגלריה
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, אתר בתי המשפט, עטא עוויסאת, עמית שאבי, גיל נחושתן, אוהד צויגנברג, )
מתוך 11 שופטים שדנו בעתירה, רק אחד - יוסף אלרון - לא פסל את דרעי. עם זאת, אלרון לא קבע גם שהמינוי כשיר - אלא שלפני שמקבלים החלטה, יו"ר ועדת הבחירות צריך להכריע בשאלת הקלון של דרעי. פסילתו של דרעי נבעה משני טעמים: צבר הרשעותיו הפליליות, הכולל גם הרשעה בעבירות מס מחודש פברואר 2022, על פי הודאתו של דרעי במסגרת הסדר טיעון; וכן בשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן.
חלק משופטי ההרכב סברו כי לנוכח מצג שווא זה, שהשפיע לדבריהם על תוצאות ההליך הפלילי בעניין עבירות המס, דרעי מנוע מלכהן כשר. השופט אלרון היה כאמור בדעת יחיד, וסבר כי יש להותיר את מינויו של דרעי על כנו, אך כי על ראש הממשלה בנימין נתניהו לפנות ליו"ר ועדת הבחירות כדי שיקבע אם יש בעבירות המס שבהן הורשע דרעי משום קלון. הסבריהם המלאים של השופטים להחלטתם - כאן.