השר בר לב בנצרת: "האלימות ברחוב הערבי הגיעה לשפל חדש"
(צילום: שמיר אלבז)

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב השתתף היום (רביעי) בכנס עם הצמרת העסקית של החברה הערבית בצפון, שבו חשף לראשונה את תוכניתו למיגור האלימות בחברה הערבית, שלטענתו סובלת מאפליה. המפגש התקיים בגן התעשייה בנצרת בנוכחות מאות אנשי עסקים ומובילי דעת קהל בחברה הערבית.
בר-לב קרא להאיץ את הצמיחה במגזר הערבי, וטען כי שורש הבעיה נובע מאפליה שממנה סובלים האזרחים הערבים. "מאז קום המדינה קיים אי-שוויון מובנה בין המגזר היהודי לערבי, וככל שהשנים חלפו הוא הלך וגדל, בעיקר הודות להתפתחות המהירה של המגזר היהודי לעומת קבעון, ולא פעם קיבועו, של המגזר הערבי", אמר בר-לב. "במילים אחרות: אפליה".
"הנפגעים העיקריים הם בדרך כלל הצעירים, וזה בא לידי ביטוי בעיקר בהיעדר תעסוקה", אמר השר. "היום בקרב הצעירים הערבים בגילים 20 עד 40 יש כ-40 אחוז אבטלה, וככל שאתה יותר משכיל - אחוז האבטלה עוד יותר גדול. כל אלה הם בית גידול אידיאלי למרמור, כעס ועלייה בפשיעה".
2 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
"האזרחים הערבים סובלים מאפליה". עמר בר-לב
(צילום: שמיר אלבז)
השר לביטחון הפנים הציג נתונים עגומים שמלמדים על העלייה במקרי הרצח בחברה הערבית. "האלימות ברחוב הערבי בשנת 2020 הגיעה לשפל חדש - מ-66 נרצחים בשנת 2016 שגם זה המון, ל-109 ב-2020, שזה 78 אחוז מכלל הנרצחים בישראל. כ-90 אחוז מאירועי הירי במדינת ישראל ב-2020 היו במגזר הערבי. מספר הנשים הערביות שנרצחו בשנה האחרונה כפול ממספר הנשים היהודיות שנרצחו".
בר-לב, שדיבר בכנס של פירמת שבלת עו"ד - 'עם הפנים קדימה - מאיצי צמיחה בחברה הערבית" - אמר כי כדי להתמודד עם בעיות האלימות בחברה הערבית על המשטרה לפעול בכמה חזיתות ולגבש תוכנית ייעודית. החזית הראשונה, לדבריו, היא הקמת מנהלת המגזר הערבי בראשותו של ניצב ג'מאל חכרוש במטרה לחזק את הקשר של המשטרה עם החברה הערבית. החזית השנייה היא תוכנית "עיר ללא אלימות" - מודל שיטור עירוני שיתמודד עם האלימות, בעיקר בקרב בני הנוער.
2 צפייה בגלריה
ראש מנהלת המגזר הערבי. ניצב ג'מאל חכרוש
ראש מנהלת המגזר הערבי. ניצב ג'מאל חכרוש
ראש מנהלת המגזר הערבי. ניצב ג'מאל חכרוש
(צילום: אלעד גרשגורן)
"הצגתי את התוכנית לראש הממשלה והוא נתן לה רוח גבית", הוסיף השר. "הדבר החשוב ביותר הוא שיתוף פעולה עם ראשי הערים, ראשי הכפרים וחברי הכנסת הערבים. בלי שיתף פעולה זה לא יילך. עם הרבה נחישות אנחנו ננצח. יש כאן מאמץ לאומי שחייב להתמקד בנושא הזה של צמצום הפערים בין כל אזרחי מדינת ישראל, בנושא מיגור הפשיעה וכמובן בנושא קידום אזרחי ישראל הערבים".
אחר הצהריים נרצח ביריות בקר נאטור, בן 44, בכביש ראשי בקלנסווה. שלושת אחיו של נאטור נורו בחודשים האחרונים גם הם, ואביו נרצח לפני 25 שנה. הרקע לרצח אינו ברור והמשטרה מסרה כי נפתחה חקירה. 61 בני אדם נרצחו בחברה הערבית מתחילת השנה.