החלק הראשון בפרויקט "המסילה המזרחית החדשה", המתפרש על כשישה ק"מ ומחבר בין מסילת החוף לתחנת הרכבת חדרה מזרח, הושלם, וכעת יוכל לפעול. בשלב זה ייסעו במסילה החדשה קרונות משא בלבד. חברת "נתיבי ישראל" הממשלתית, שבונה את הפרויקט לצד רכבת ישראל, הודיעה על השלמת החלק, כמו גם על השלמת בניית שלוחה מסילתית למפעל אמבר גרנות, לאחר יותר משש שנים של עבודה.
חברת "נתיבי ישראל" צפויה להעביר את כלל חלקה במסילה המזרחית לרשות רכבת ישראל באוגוסט השנה, ופתיחת הקו לקהל הרחב צפויה להתרחש באמצע שנת 2026. חלקה של החברה מתפרש על פני 42 ק"מ בין חדרה לכפר סבא, וחלקה של רכבת ישראל מתפרש על פני 23 ק"מ נוספים בין צומת חמד ללוד. בינתיים, בניית החלק של רכבת ישראל מתעכבת אפילו יותר, והוא לא צפוי להיפתח לציבור לפני שנת 2027.
בתוך כך, רק לאחרונה הודיעה הרכבת כי תשבית שוב את תנועת הרכבות החודש בשל עבודות על המסילה החדשה. זאת לאחר ששמונה תחנות בשרון ובגוש דן נסגרו למשך חודשיים בתחילת השנה שעברה. על פי הודעת רכבת ישראל, תחנת ראש העין צפון תהיה סגורה לשירות החל מיום שישי, 17 בינואר 2025, עד יום ראשון שבוע לאחר מכן, 26 בינואר 2025. בתאריכים אלו יופעלו רכבות בקו אשקלון-הרצליה במתכונת מפוצלת, בעקבות סגירת התחנה. בינתיים יופעל מערך היסעים ללא עלות עבור הנוסעים, אבל זהו פתרון חלקי בלבד שכמעט תמיד אינו עומד בביקוש.
מהצפון לדרום - בלי לעבור בתל אביב
"המסילה המזרחית" הוא פרויקט ענק במסגרתו יוקמו שבע תחנות רכבת לאורך כ-65 ק"מ במזרח שפלת החוף. הוא יעבור דרך חדרה, אחיטוב, כפר סבא, נתב"ג ולוד, ותקציבו עומד על כ-8 וחצי מיליארד שקלים. הוא מתבצע כאמור על ידי רכבת ישראל וחברת "נתיבי ישראל", ובינתיים הושלמה בנייתם של שישה ק"מ, שמהווים את החלק הראשון במסילה הארוכה. המטרה: מערך רכבתי שעוקף את גוש דן.
לפי חברת "נתיבי ישראל", החלק שהושלם מהווה "שלב ראשון ומשמעותי במיזם. הוא יהווה חלופה אסטרטגית למסילת החוף ויתמוך בשימוש בתחבורה ציבורית, הסעת המונים והובלת מטענים בין צפון לדרום תוך התמודדות עם צוואר הבקבוק בפרוזדור איילון".
בנוסף, כך אומרים בחברה, למקטע הספציפי שיחל לפעול בקרוב יש השפעה סביבתית וכלכלית משמעותית. "הוא מאפשר את כניסת המטענים למפעל אמבר גרנות, ובכך רכבת אחת תוכל להחליף 62 משאיות כבדות מדי יום. הדבר צפוי להפחית את עומסי התנועה וזיהום האוויר, ולהוביל גם לניצול יעיל יותר של משאבי המדינה", נמסר.
ומה זה אומר עבור האזרח הפשוט? השלמת המסילה, גם אם תקרה במלואה רק בעוד כשנתיים, צפויה להפחית משמעותית את העומסים ברכבת שמתבססת כעת על תוואי אחד בלבד. הפרויקט יועד כדי לאפשר לתושבים להגיע מצפון לדרום, או להפך, מבלי לעבור בהכרח דרך תל אביב. גם מסילות ביישובי השרון יחוברו למתווה, כך שגם הם לא יידרשו להיכנס לתוך המטרופולין.
בנוסף, מדובר על סיום שלב נוסף מתוך שורה של פרויקטים שגורמים בשנים האחרונות לשיבושים חוזרים ונשנים בתנועת הרכבת, בשל הצורך בעבודה על התוואי, כך שפתיחתה של המסילה כשתושלם צפויה להפסיק גם את השיבושים הללו.
מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע תשתיות רכבת בחברת "נתיבי ישראל", מסר כי "מדובר באבן דרך ראשונה ומשמעותית בפרויקט לאומי אסטרטגי. מיזם המסילה המזרחית מקודם על פי לוחות הזמנים שנקבעו, ואנו צופים את מסירתו לרכבת ישראל לקראת ההפעלה בקיץ 2025. אני גאה להוביל מיזם אסטרטגי המהווה מנוע צמיחה אדיר לכלכלת ישראל ואבן יסוד בשיפור תשתיות התחבורה בישראל".