9 צפייה בגלריה
שוב חילופי האשמות. ביידן ופוטין
שוב חילופי האשמות. ביידן ופוטין
שוב חילופי האשמות. ביידן ופוטין
(צילום: AP)
ארה"ב מאשימה את רוסיה בטענה שהיא מתכוונת לביים מתקפה של "כוחות אוקראיניים", וזאת כדי להצדיק פלישה לשטחה של המדינה השכנה. דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, ציין כי כחלק מהתוכנית להצדיק פעולה צבאית משמעותית נגד קייב, מוסקבה תכננה להפיק סרטוני תעמולה מפוברקים שמציגים מתקפה, הכוללת פיצוץ באמצעות ציוד השייך לאוקראינה או לבעלות בריתה במערב. עם זאת, בוושינגטון לא הציגו שום הוכחה המגבה את טענות הפנטגון. במחלקת המדינה האמריקנית הסבירו: "יש צורך להגן על מקורות רגישים, אך אנו בטוחים במידע שחשפנו".
התוכנית לביים מתקפה לכאורה נגד "אוכלוסיה רוסית" או דוברי רוסית באוקראינה תוארה במסמך מודיעיני, שהוצג בימים האחרונים לגורמים בכירים באוקראינה ונציגים אחרים ממדינות באירופה. בארה"ב מקווים כי פרסום המסמך יגרום לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסגת מהרעיון לפברק תקיפה כדי להצדיק פעולה זו או אחרת, שעלולה להגביר את המתיחות הגבוהה גם כך בין קייב למוסקבה. "ראינו ניסיונות רוסיים כאלה בעבר, ואנחנו מאמינים שזה חשוב לחשוף זאת בזמן אמת", אמר קירבי בשיחה עם עיתונאים בפנטגון. דובר מחלקת המדינה נד פרייס ציין כי ארה"ב מפרסמת את המידע כדי להניא את רוסיה מ"התעמולה המסוכנת הזאת".
9 צפייה בגלריה
נד פרייס
נד פרייס
"להניא את רוסיה מהתעמולה המסוכנת, בטוחים במידע שחשפנו". נד פרייס
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה
צבא אוקראינה
צבא אוקראינה בהכנות
(צילום: רויטרס, EPA)
סגן היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ונתן פינר, אמר לרשת MSNBC כי הסרטון צפוי לכלול גופות, צילומים של בניינים שפוצצו, ציוד אוקראיני צבאי מזויף, מל"טים טורקיים ושחקנים דוברי רוסית שיעמידו פנים כי הם מתאבלים על אותם הרוגים במתקפה המדומה - שרוסיה יצאה בעצמה.
ההאשמה האמריקנית היא הדוגמה האחרונה למאמצי ממשל ביידן להציג ממצאי מודיעין במטרה למנוע את ניסיונות רוסיה לדיסאינפורציה, בעוד בקרמלין ממשיכים לטעון שאין בכוונתם לפלוש לאוקראינה.
רק שלשום ברוסיה זעמו על החלטת ביידן לאשר שליחת אלפי חיילים למזרח אירופה, וטענו כי זה "צעד הרסני", שלדבריהם, "מגביר את המתיחות הצבאית - לשמחת קייב". מוקדם יותר השבוע רוסיה האשימה כי "ארה"ב רוצה מלחמה", ולכן "יוצרת היסטריה". פוטין טען כי ארה"ב התעלמה מדרישות מוסקבה ומנסה לגרור אותה למלחמה.
9 צפייה בגלריה
חיילים אמריקנים
חיילים אמריקנים
חיילים אמריקנים לפני המראה למזרח אירופה. ברוסיה זועמים
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
המתווך? ארדואן, הציע לארח פגישה
(צילום: AFP )
9 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בשיחת טלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בשיחת טלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא אוקראינה זלנסקי
(צילום: Ukrainian Presidential Press Service / REUTERS)
בשבועות האחרונים הבית הלבן אמר כמה פעמים כי המודיעין האמריקני מראה שרוסיה מנסה ליצור קמפיין ברשתות החברתיות נגד אוקראינה. בחודש שעבר טען משרד החוץ של בריטניה בהודעה חריגה כי רוסיה מתכננת להקים ממשלה פרו-רוסית באוקראינה כדי להשתלט על המדינה השכנה. ברוסיה אמרו בתגובה כי "בריטניה צריכה להפסיק להפיץ שטויות".
בינתיים, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, הציע לתווך בשיחות בין רוסיה לאוקראינה. ארדואן, שקשריו עם פוטין נחשבים לקרובים, שוחח עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במשך כשלוש שעות ואמר לאחר מכן כי "טורקיה מוכנה לקחת עליה אחריות כדי לסיים את המשבר בין שתי המדינות הידידות". לדבריו, "נשמח לארח פגישה בין ההנהגות. במקום ללבות את האש, אנחנו פועלים להפגת המתחים". זלנסקי בירך על מאמציו של ארדואן והודה לו על "תמיכתו".
9 צפייה בגלריה
תמונות לוויין של Maxar ריכוז כוחות של רוסיה בחצי האי קרים 15 ספטמבר
תמונות לוויין של Maxar ריכוז כוחות של רוסיה בחצי האי קרים 15 ספטמבר
עיבוי כוחות בחצי האי קרים: מימין ב-1 בפברואר, משמאל ב-15 בספטמבר
(צילום: רויטרס/MAXAR TECHNOLOGIES)
כוחות הצבא הרוסי מגיעים לבלארוס
(צילום: רויטרס)

9 צפייה בגלריה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג
"רוסיה מעבה את כוחותיה בבלארוס, יותר מבכל 30 השנים האחרונות". מזכ"ל נאט"ו
(צילום: רויטרס)
ארה"ב טענה כי לפי המודיעין החדש שהושג, הרוסים יציגו בסרטון המפוברק ציוד צבאי המשמש את אוקראינה, כולל נשק מרכזי שסופק על ידי טורקיה, החברה בנאט"ו, כדי לחזק את האמינות של המתקפה המבוימת. נאט"ו הזהירה כי הכנות הצבא הרוסי לפלישה נמשכות כל העת. בברית הצבאית טוענים כי רוסיה מעבה את כוחותיה באזור ופורסת עוד ועוד ציוד צבאי בבלארוס השכנה, "יותר מאשר בכל 30 השנים האחרונות".
מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הזהיר כי רוסיה עשויה להגדיל את מספר החיילים בבלארוס ל-30 אלף. "בימים האחרונים ראינו צעדים משמעותיים של הכוחות הרוסיים בבלארוס", טען. במקביל, שר ההגנה הרוסי סרגיי שיוגו ביקר במינסק, בירת בלארוס, פיקח על ההכנות לתרגיל צבאי משותפת של המדינות ונפגש עם הנשיא הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו. סטולטנברג הבהיר שוב כי "רוסיה תצטרך לשאת בהשלכות על כל תוקפנות מצידה". עם זאת, לנאט"ו אין שום כוונה כרגע להציב חיילים באוקראינה.
כזכור, רוסיה הציבה יותר מ-100 אלף חיילים סמוך לגבול עם אוקראינה, ועוררה חשש כי תפלוש שוב לאוקראינה - כפי שעשתה ב-2014. מוסקבה מצידה טוענת כי אין לה כל כוונה לעשות זאת.
פוטין שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון אמש, בפעם השלישית תוך פחות משבוע. בקרמלין ציינו בהצהרה לאחר השיחה כי הם ממשיכים ב"דיאלוג על המצב סביב אוקראינה". עוד נמסר כי נשיא רוסיה הסב את תשומת ליבו של מקבילו הצרפתי כלפי "ההצהרות והמעשים הפרובוקטיביים" של ההנהגה האוקראינית.