מסמך פנימי של מחלקת המדינה של ארה"ב, שנחשף ברשת הרדיו האמריקנית NPR, מלמד כי בממשל ביידן מודאגים מכך שישראל עושה "טעות אסטרטגית גדולה" במלחמה בעזה. על פי המסמך "בישראל מכחישים נזק גדול, ככל הנראה בין-דורי" למוניטין של המדינה ברחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
 מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם חברי קבינט המלחמה הישראלי בבסיס הקריה בתל אביב
 מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם חברי קבינט המלחמה הישראלי בבסיס הקריה בתל אביב
בלינקן בפגישתו עם נתניהו. מסמך שהודלף חושף: בארה"ב חושבים שישראל עושה טעות
(צילום: David Azagury, US Embassy Jerusalem )
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מודאג מהמצב? הנשיא ביידן
(צילום: EPA/CHRIS KLEPONIS / POOL)
על פי המסמך, שנכתב בשבוע שעבר, המפקח על ענייני הציבור העולמיים במחלקת המדינה אמר לגורמים במשרד החוץ הישראלי כי גם ארה"ב וגם ישראל "מתמודדות עם בעיית אמינות גדולה, בעקבות הפעולות הצבאיות בעזה". בעיקרי המסמך הודגש כי פעילות צה"ל בעזה לא זוכה לפופולאריות ברחבי העולם.
"אנחנו מודאגים שבישראל מחמיצים את התמונה הגדולה, ועושים טעות אסטרטגית גדולה באופן שבו הם מטפלים בנזקי המוניטין בעקבות המלחמה", נכתב במסמך - אליו נוספה המלצה ללחוץ על גורמים ישראלים בנושא. בנוסף יתכן כי הדלפת המסמך לתקשורת בארה"ב נועדה על מנת ללחוץ על ישראל, ולהטיף לה מוסר בנוגע לסכנה שבפניה היא ניצבת לכאורה. ככל הנראה מדובר בהדלפה אמריקאית.
ב-NPR טענו כי ההבדלים החריפים בהשקפות בין המדינות מציגים את "הקרע המתרחב בין ישראל לבין בעלת בריתה הגדולה ביותר". עוד צוין כי "התנהלותה של ישראל במלחמה הובילה לקרע". מנגד, הם הציגו את עמדתו של עמנואל נחשון, סמנכ"ל המשרד לדיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ, שלא הסכים עם ההערכה האמריקנית לפיה המוניטין של ישראל בעולם נפגע.
בלינקן בישראל: יש עוד הרבה עבודה לעשות
(צילום: רויטרס)

לדברי נחשון, סקרי דעת קהל מצאו כי "הרוב השקט" בארה"ב ובאירופה תומך בישראל. הוא אף האשים את האלגוריתם של TikTok, שלטענתו נותן תיעדוף לתוכן פרו-פלסטיני ומפנה צעירים נגד ישראל. גם במחלקת המדינה התייחסו לטענות, ובמסמך נכתב כי ממשלת ישראל פנתה למשפיעני רשת במטרה להתמודד עם "הכחשת מעשי הזוועה במתקפת חמאס" מול קהל בארה"ב ובאירופה.
בנוסף, צוין במסמך כי ישראל מתכננת קמפיינים דומים גם במדיה החברתית במדינות ערב במזרח התיכון ובים האדום. לסיכום נכתב כי גורמים רשמיים במשרד החוץ הישראלי אמרו כי "ישראל יכולה לראות מי הם חבריה האמיתיים" לאחר אירועי שבעה באוקטובר.
נזכיר כי רק אתמול ביקר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל, ושוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפגישה עם חברי הקבינט לניהול מלחמה בלינקן הפעיל לחץ בסוגיית הפעולה ברפיח וסביב עסקת החטופים - בניסיון לשכנע את ישראל לאפשר חזרה של תושבים עזתים לצפון הרצועה. הוא אף הזהיר כי ללא תוכנית ליום שאחרי, ישראל תאבד את תמיכת העולם ותמצא עצמה תקועה בעזה.