היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה קובעת כי כל עוד ניצב אבשלום פלד יכהן בתפקיד מ"מ המפכ"ל, ולא כמפכ"ל קבוע - אם מינויו יאושר - הוא לא יוכל לקבל החלטות רוחביות או מבניות ארוכות טווח ביחס למשטרה. כך נודע ל-ynet.
משמעות ההחלטה היא שניצב פלד, שנכנס לתפקיד מ"מ המפכ"ל החל מחצות ומינויו כאמור טרם אושר על-ידי הוועדה למינוי בכירים, לא יוכל לבצע מינויים של הקצינים החברים בסגל הפיקודי הבכיר של המשטרה, וכן, של בעלי תפקידים רגישים אחרים או בעלי השפעה מהותית על תפקוד המשטרה והתנהלותה, גם בדרגות נמוכות יותר, אלא "בהתקיים נסיבות חריגות - המהוות שיקול נוגד משמעותי שמחייב את ביצוע המינוי".
שבתאי נפרד מהמשטרה, השבוע
(צילום: דוברות המשטרה )

2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה אבשלום פלד
גלי בהרב מיארה אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד - מהיום מ"מ המפכ"ל. בהרב-מיארה קבעה שיוגבל בהחלטותיו, בינתיים
(צילום: דוברת המשטרה, יואב דודקביץ')
הדברים כלולים בחוות דעת ששיגר המשנה ליועצת המשפטית, ד"ר גיל לימון, ליועץ המשפטי של המשרד לביטחון לאומי אריאל סיזל. עוד נאמר כי במידה שנדרש לדעת ממלא מקום המפכ"ל לקבל החלטות רוחביות או מבניות ארוכות טווח ביחס למשטרת ישראל בתקופת הביניים שבה הוא מכהן כממלא מקום, לבצע מינויים לתפקידים בכירים או רגישים, או לבצע שינויים מהותיים בדפוסי פעילותה, יש להביא את הדבר לבדיקת משרד היועצת המשפטית לממשלה, באמצעות הייעוץ המשפטי של המשטרה, כדי לוודא עמידה באמות המידה המשפטיות.
כזכור, העבירה היועצת בהרב-מיארה לפני כשבוע, לבקשת יושב ראש הוועדה למינויים בכירים, השופט בדימוס אשר גרוניס, חוות דעת שבה פרסה את הבעיות המשפטיות-משמעתיות שבהן היה ניצב פלד מעורב, כדי שהוועדה תוכל להחליט האם אלה יוצרות מכשול מהותי המונע את מינויו של פלד כמפכ"ל המשטרה הקבוע. ועדת גרוניס אמנם זימנה את ניצב פלד להשיב על הנכתב, אך טרם הכריעה בנושא.
בחוות הדעת, ד"ר לימון מציין כי ממלא מקום שמבקש להתמנות לתפקיד באופן קבוע, תלוי בשר הממנה לשם קידום מינוי הקבע שלו. בית המשפט העליון קובע כי כאשר משרתו של שומר סף תלויה באדם אחר – כאשר ישנן תלות וזיקה בין מינויו והמשך כהונתו ולעיתים גם תנאי שכרו לבין אותו אדם אחר – מצוי שומר הסף בניגוד עניינים מובנה ככל שהדבר נוגע להחלטות הנוגעות לאינטרסים של אותו אדם אחר.
"במקרים כאלה", קובע לימון, "קשה להניח כי חרף העניין שיש לגורם הממנה - המפוקח בהחלטה כזו או אחרת, יהיה שומר הסף מסוגל לקבל החלטה עניינית שאינה מביאה כלל בחשבון את שאיפותיו ואת האינטרסים של אותו גורם שמינה אותו ושאחראי על קידומו האפשרי או על פיטוריו. מכאן נובע כי יש חשיבות להליך מינוי 'נקי' ולניתוק הזיקה בין שומר הסף לבין מי שאותו הוא אמור לבקר".

שבתאי נפרד

הלילה בחצות, אחרי 33 שנות שירות במשטרה, ובתום קדנציה של שלוש שנים וחצי, סיים רב-ניצב יעקב שבתאי את תפקידו כמפכ"ל משטרת ישראל. סגנו, ניצב פלד, נכנס לתפקידו כממלא מקום זמני - כשברקע הוועדה למינוי בכירים עדיין לא החליטה האם לאשר את מינויו הקבוע.

2 צפייה בגלריה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
(צילום: עמית שאבי)
על סיום כהונתו של שבתאי כמפכ"ל העיבה מערכת היחסים הקשה והעכורה בינו לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. שבתאי, שנכנס לתפקידו בינואר 2021, מסיים את הקדנציה שהתאפיינה בעיקר לקראת סיומה בעימותים פומביים עם השר הממונה. באמצע החודש שעבר, על רקע העתירה לבג"ץ נגד "חוק בן גביר" לשינוי פקודת המשטרה, ציין שבתאי בעמדתו בנושא כי "כשהחוק מופעל כלפי אזרח, הוא צריך לדעת שהשוטר שעומד מולו משרת את החוק בלבד, ולא שר כזה או אחר". בן גביר מצידו ניסה להוביל לפיטורי שבתאי.
המפכ"ל היוצא, שמסיים כאמור 33 שנות שירות במשטרה ובמשמר הגבול, מונה לתפקידו האחרון לפני שלוש שנים וחצי על-ידי יו"ר הכנסת אוחנה שכיהן אז כשר לביטחון הפנים. היחסים עם בן גביר ידעו עליות ומורדות, ובמהלכם האריך השר את כהונתו של שבתאי בחצי שנה, תוך כדי שהוא מרעיף עליו שבחים. אחרי שהיחסים עלו שוב על שרטון, שבתאי הצהיר כי בן גביר מתערב בעבודת המשטרה.
באירוע הפרידה שקיים במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש ביום ראשון הוא אמר כי "אסור להפוך את המשטרה לפוליטית, ככזאת נאבד את הלגיטימציה הציבורית ותיאבד זכות קיומנו". שבתאי תקף את בן גביר מבלי להזכיר את שמו: "ההתמודדות נגד פוליטיזציה של המשטרה והסטתה מהדרך המקצועית נמצאת בעיצומה".