5 צפייה בגלריה
היורה בתל אביב
היורה בתל אביב
המחבל חוואג'ה בתיעוד מהזירה
זיהו את המחבל בדיווחים בתקשורת, הסגירו את עצמם - וטוענים להגנתם שכלל לא ידעו על כוונותיו: בית משפט השלום בתל אביב האריך בצהריים (שישי) בשבוע את מעצרם של תושב רמלה ותושב כסייפה שלפי החשד הסיעו את המחבל הפלסטיני מועתז חוואג'ה (23) לזירת פיגוע הירי אמש ברחוב דיזנגוף בתל אביב. מצבם של שניים מהפצועים מוגדר קשה וחברם מאושפז במצב קל.
על-רקע חקירת פיגוע הירי בשב"כ וביחידה המרכזית של מחוז תל אביב במשטרה, הסגירו עצמם שני הישראלים שלפי החשד עוסקים בהסעת שוהים בלתי-חוקיים (שב"חים) מיהודה ושומרון לתחומי המדינה. לתושב רמלה מיוחס חשד להסעת המחבל ולתושב כסייפה חשד למעורבות בהסעה.
גורמי הביטחון חוקרים עד היכן הסיעו שני החשודים את המחבל, ובין היתר נבדק אם הם הורידו אותו בתל אביב. בחקירת השניים התברר כי הם ראו את הפרסומים בתקשורת על אודות פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף, והחליטו להסגיר את עצמם למשטרה אחרי שגילו כי מדובר בפלסטיני שהסיעו. השניים ציינו בחקירתם כי לא חשבו שמדובר במחבל.
5 צפייה בגלריה
מעתז חוואג'ה
מעתז חוואג'ה
המחבל מועתז חוואג'ה
תיעוד: המחבל מסתובב ברחוב דיזנגוף דקות לפני הפיגוע

מוקדם יותר היום הותר לפרסם את זהותם של שלושת הפצועים בפיגוע. אור אשכר (33) נפצע אנושות מהירי. במהלך הלילה התייצב מצבו של אשכר והוא מוגדר כעת קשה. לצידו נפצע מהירי גם רותם מנסנו (35) ממעלה אדומים שמאושפז במצב קשה וחבר נוסף, מיכאל אוסדון (36), שמצבו מוגדר קל.
אוסדון הוא אחד ממקימי הסטארט-אפ הישראלי בונד (בונד פוסט פארצ'ס), שנרכש ב-18 מיליון דולר על-ידי חברת ריף האמריקנית. בבית החולים איכילוב הוא שחזר הבוקר: "הלכנו על דיזנגוף מצפון לדרום, לכיוון בן גוריון. היינו בדרך לחתונה של חבר קרוב. ממש בהגעה לצומת, אחד החברים שלי שהיה משמאלי קיבל כדור מאחורה. לאחר מכן המחבל עבר לצד שלי, גם ירה בי כדור מאחורה. הזזתי את הראש ולכן הלחי שלי נפגעה ולא הראש. הוא ירה עוד כדור אחד בחבר השלישי.
"שני החברים שלי לצערי נפלו, ואני ניסיתי לרוץ לכיוון צפון כדי לברוח. המחבל המשיך לרוץ אחריי, ירה עוד כדור אחד ופספס. הוא המשיך צפונה ואני נכנסתי לגלידרייה שהייתה בצד ימין. ביקשתי שיזמינו אמבולנס והאירוע התגלגל בערך עוד משהו כמו דקה וחצי עד שהמחבל נוטרל. לצערי, שני החברים שלי כרגע במצב שמצריך להתפלל עבורם ולהיות חזקים. החתונה של החבר נמשכה כמו שצריך ואני שמח על זה כי אנחנו חייבים להמשיך בחיים ואסור לנו לעצור".
5 צפייה בגלריה
אור אשכר, מיכאל אסדון, רותם מנסנו
אור אשכר, מיכאל אסדון, רותם מנסנו
שלושת הפצועים בפיגוע: מיכאל אסדון, אור אשכר ורותם מנסנו
(צילום: באדיבות המשפחה, מתוך פייסבוק, מתוך לינקדאין)
אשכר הוא בן זוג של הבלוגרית לי מנחם, שרק אתמול בבוקר פרסמה באינסטגרם סטורי שבו הציגה חבילת שוקולדים שקיבלה ממנו בזמן חופשת סקי שבה היא שוהה. בת הזוג קיבלה את ההודעה על פציעתו של אור במהלך שהייתה בחופשת סקי בשווייץ. בחודש אוקטובר האחרון אור השתתף בתחרות אליפות העולם ב"איש הברזל", וכתב: "זו חוויה של פעם בחיים. אני בספורט הזה ארבע שנים וחצי, והוא מוכיח לי כל פעם מחדש כמה שאין גבול לחלומות ושאין מטרה שהיא לא אפשרית".
"התחרות בהוואי תמיד הייתה לי בראש כפסגה של כל השאיפות בתחום, מאין יעד רחוק ובלתי מושג", כתב אור על אליפות העולם שבה השתתף. "אבל היופי באיש ברזל (ובחיים בכלל) - הוא שכמה שתשקיע, ככה תקבל בחזרה. תרצה מאוד מאוד - ותצליח. העניין הוא שלא באמת הייתה לי את הסיבה לקחת את הדבר הזה קדימה לרמה הזאת שמצריכה אליפות העולם. יש לזה מחיר שבלי סיבה מספיק טובה, או כישרון ועומק יוצאי דופן (שכמובן אין לי) - יהיה קשה מאוד להצליח".
עשרה חודשים לפני התחרות נפרד אור מאביו, שלדבריו היה מלווה אותו לכל אימון ותחרות. "פעמיים שהוא חיכה לי בקו הסיום של תחרויות איש הברזל, ואלו היו מהרגעים המעטים בחיים שהרגשתי גאווה אמיתית, ושכל המאמץ הזה אכן היה שווה", כתב. "כשהמחלה ניצחה את אבא היה לי ברור שאני חוזר לסיבוב נוסף, משיג קריטריון לאליפות עולם (טופ 6% מהמתחרים בקבוצת גיל) ומסיים אותה בכבוד. לא משנה כמה שנים זה ימשך ואיזה מחיר הדבר הזה יגבה ממני.
"המטרה הזאת נתנה לי את הכוחות לעבור את התקופה העצובה בחיים שלי עם מספיק מוטיבציה כדי לקום כל בוקר ולדחוף קדימה, גם בימים שזה היה הדבר האחרון בעולם שרציתי לעשות. 4 חודשים אחר כך השגתי את המטרה הראשונה בדרום אפריקה, והשבוע את המטרה השנייה בהוואי. אחרי 10 שעות ושש דקות של סבל טהור ואמוציות בלתי נשלטות, המעגל הזה נסגר.
"בתוך עשרה חודשים חוויתי את היום הכי עצוב שהיה לי בחיים, וגם את היום הכי שמח. התקופה הזאת לימדה אותי שמעבר להציב מטרות דמיוניות ולהאמין שאפשר לגרום להן לקרות, חשוב לא פחות להקיף את עצמך באנשים הנכונים, שיהיו שם בשבילך בשני הרגעים האלו. חייב תודה אינסופית לכל מי שהיה שם בשבילי בתקופה הזאת, הבין, תמך, דחף קדימה, ובמיוחד לאלו שלקחו חלק בפרויקט הזה של איש הברזל".
בסיום הפוסט כתב אור: "מרגיש שבתחום בו הצבת מטרות היא הכול, הגדולה האמיתית היא להגיע לפסגה ולהמשיך הלאה, אחרת הסיפוק והאושר לא יגיעו לעולם. הוואי הייתה הטופ אחרי 4 תחרויות איש ברזל שעשיתי, וכנראה שלא אפסיק להתאמן ואולי גם להתחרות - אבל הקשב, האנרגיה והיעדים הבאים יהיו בתחומים אחרים לגמרי. הבטחתי ואקיים".
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
זירת הירי בתל אביב
זירת הירי בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מנסנו עובד כדי ג'יי, וברשתות החברתיות תיעד עצמו מתקלט במגוון אירועים, בין השאר בחתונות. באתר "מתחתנים למען מתחתנים" כתבו עליו שורת המלצות חמות, כשבין השאר ציינה כלה בשם רעות: "רותם הוא לב זהב. די ג'יי ברמה הכי גבוהה, אחת הבחירות הכי טובות שלנו". מורן כתבה שבחרה במנסנו לתקלט בחתונתה אחרי שראתה אותו באירוע אחר, וציינה כי "הוא נתן לנו אווירה קלילה, והתייחס לכל שיגוע או שאלה בשיא הרצינות ובחיוך. הוא נתן טיפים ועצות טובות, והיה ממש מרגיע ונעים".
נעמי ציינה את "האנרגיות הטובות והמדהימות" של מנסנו, ואמרה כי יש לו "כישרון מטורף". תגל כתבה כי "מעבר להיותו די ג'יי מטורף, הוא גם אדם מדהים". דריה תיארה אותו כמקסים וחייכן, ואנאל ציינה כי הוא היה "הבחירה הטובה ביותר שיכולנו לעשות". כולם ציינו כי רותם הביא אנרגיה ושמחה לחתונתם, וגרם לקהל "לא להפסיק לרקוד".
מנסנו מעיד על עצמו שהחל את פעילותו בתחום המוזיקה לפני כ-12 שנים, ומלבד חתונות הוא מתקלט גם במסיבות ובמועדונים ובמגוון הפקות. "מוזיקה היא בשבילי קודם כל דרך חיים. השמחה שבמוזיקה ממלאת אותי ומבחינתי השמחה של האנשים שווה הכול", כתב. הוא עבד בעבר כדי ג'יי הבית בכמה מקומות בירושלים ובתל אביב, עבד גם במועדון האומן 17 והופיע גם בחו"ל.

"מודים לכולם על התמיכה"

משפחתו של מנסנו ומכריו פרסמו הודעה שבה נכתב: "בננו אחינו וחברינו היקר רותם מנסנו נפצע אמש בפיגוע בדיזנגוף. הוא כרגע נמצא במצב קשה מאוד אך יציב. אנו המשפחה והחברים צמודים למיטתו ותומכים בו ומודים לכולם על כל התמיכה, האהבה והתפילות שלכם עבורו.
"רותם הוא די ג'יי אהוב שמשמח כלות וחתנים ואנו מבקשים להעביר כעת מסר לכל בעלי השמחה שסגרו עימו אירוע בשבועות הקרובים, לצערנו כאמור הוא אינו יוכל להגיע אך הסירו דאגה מליבם ומיטב עמיתיו ימלאו את מקומו. רותם הוא בחור חזק ואנו בטוחים כי יילחם ומחכים להמשך שיפור במצבו ומאמינים כי הוא יחזור לשמח עוד זוגות רבים באירועים בעתיד ושולחים איחולי החלמה מהירה לחבריו שנפצעו עימו".
המחבל חוואג'ה מהכפר הפלסטיני נעלין הגיע לרחוב ההומה אחרי השעה 20:30 בערב, ופתח באש לעבר המבלים סמוך למסעדה. המחבל חוסל על-ידי מתנדב במשטרה, לוחם ביחידת הגדעונים של המשטרה ולוחם ומפקד צוות ביחידת מגלן. המחבל ריצה פעמיים מאסר בכלא הישראלי בגין החזקת נשק ואמל"ח ומעורבות באירוע ירי.