2 צפייה בגלריה
(צילום: הרצל יוסף)
בית משפט השלום בבאר שבע זיכה את חסן זאיד בן ה-26, תושב הנגב משבט אל-עזזמה, מעבירות של תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות ואיומים. זאיד נשך וקילל את השוטרים, אך זוכה מכיוון שלטענת בית המשפט התנהגות השוטרים גרמה להסלמה מיותרת של המקרה, תוך שהתנהגו בחוסר איפוק וטעו בשיקול דעתם.
לפי כתב האישום ב-2019 הגיעו שוטרים לאזור רמת בקע לצורך איתור חשודים בבניה לא חוקית. כאשר אחד השוטרים התקרב אליו אמר זאיד "תעופו מפה, זה לא השטח שלכם", ולאחר מכן קילל את השוטר "אני אזיין אותך". בתגובה הודיע השוטר שהוא מעוכב, ואז קילל אותו זאיד בשנית. לאחר מכן זאיד התנגד למעצר, השתולל ונשך את השוטר פעמיים. הוא נשך שוטר נוסף שהגיע לסייע במעצר. שני השוטרים נחבלו וקיבלו חיסון טטנוס.
השופטת ענת חולתא, סגנית נשיא בית המשפט, החליטה לזכות את זאיד מחמת הספק לאחר החקירות הנגדיות של השוטרים ועדות הנאשם. לדברי זאיד, הוא קיבל את פניו של אחד המפקחים במקום בברכה, והוצע להם תה וקפה. הוא צעק לעבר שוטר שהלך לכיוון המגורים במקום כי אין לו מה לחפש במגורי הנשים, והשוטר התעצבן עליו. "'התלבשו' עליי כולם, ובא אחד מהם וחנק אותי. אני בכלל לא השתמשתי בכוח, פשוט מאוד אחד מהם חנק אותי, בכלל לא היה לי אוויר", אמר זאיד, שהוסיף כי לא התכוון לנשוך את השוטרים.
2 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
השוטר הגיב באופן מוגזם לקריאת הנאשם. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
השופטת חולתא קבעה כי בבית המשפט הצטיירה "תמונה עצובה" של עדויות שוטרים שלא התיישבו זו עם זו. לפי בית המשפט סביר יותר שהייתה התנהלות תוקפנית שלא לצורך מצד השוטר כלפי זאיד, ובהמשך גם של שאר השוטרים, זאת לאחר שהשוטר הגיב באופן מוגזם לקריאת הנאשם שלא להתקרב למגורי הנשים.
"בית המשפט מציב ציפייה לרף התנהגות גבוה יותר לעובדי ציבור, שוטרים, מאשר אזרחים", קבעה השופטת חולתא. "בית המשפט מצפה כמובן מאזרחים לנהוג בכבוד וביראה כלפי גורמי אכיפת החוק ולציית להם, אך הנאשם עשה כן בחלקו הראשון של האירוע. ההסלמה במקרה זה הייתה מיותרת, והיא הייתה תוצאה של חוסר יכולת להתאפק וטעות בשיקול הדעת של השוטר, ולא הפוך". השופטת קבעה כי התנהגותו של הנאשם לא היוותה איום ממשי על השוטרים, לא באופן מילולי ולא באופן פיזי.
עוד נקבע כי הביטוי "אני אזיין אותך", בהקשר שבו נאמר, ספק אם עולה לכדי עבירת איומים כלפי השוטר. "לא הייתה כוונה מצד זאיד 'לזיין' את השוטר, לא במובן המילולי ולא במובן המטאפורי, גם לא היה בכוחו לעשות כן, כאשר הוא מוקף בשוטרים". בית המשפט ציין כי "הציבור בישראל מצפה כי השוטרים יגנו עליו, ישמרו על הסדר הציבורי, יטפלו בנחישות בהפרות הסדר הציבורי ובמקרי עבירה וימנעו במקרים אחרים הסלמה מיותרת של אירועים".
"שימוש מידתי בכוח הוא אבן יסוד בכל חברה, בפרט בתקופות של מתחים והתנגשויות חוזרות בין חלקי האוכלוסייה ובין רשויות אכיפת החוק. ללא היכולת של הציבור לתת אמון בשוטרים, כי אירועים מתאימים יטופלו באמצעים מתאימים, שלומו של כלל הציבור אינו מובטח. הדברים נאמרים בצער רב בשל כך שההתרשמות מעדויות השוטרים בבית המשפט הייתה של היעדר תובנה מוחלט לגבי ההסלמה המיותרת של האירוע בזירה כפי שהתרחש, היעדר נטילת אחריות מצדם, גם במרחק הזמן על אירוע מיותר זה ותוך מסירת עדויות שעוררו חוסר אמון".
עורך הדין יוסי ליןעורך הדין יוסי ליןצילום: אסף מגל
סנגורו של זאיד, עו"ד יוסי לין, מסר בתגובה: "אני שמח שבית המשפט עשה צדק וזיכה את מרשי זיכוי מהדהד. מדובר באירוע שבו הנאשם התנהג בתחילה בצורה אדיבה עם השוטרים, אולם הם נקטו בבריונות כלפיו, תקפו אותו ולאחר מכן הודיעו לו כי הוא עצור. לאחר שבית המשפט שמע את החקירות הנגדיות של השוטרים, הוא ביקר בצורה חריפה את התנהגותם וזיכה את זאיד מכל העבירות שייוחסו לו".