(צילום: נויל האריס)

דובר צה"ל, תת-אלוף רן כוכב, אמר הבוקר (יום ג') כי יידרש עוד זמן כדי לחקור ולגלות מה גרם להתרסקות מסוק ה"עטלף" של צה"ל מול חופי חיפה אמש. "כיווני החקירה כולם פתוחים, האם מדובר בתקלה טכנית, בטעות אנוש, מזג אוויר או כל סיבה אחרת", אמר תא"ל כוכב לאולפן ynet. הבוקר התחדשו הסריקות אחר שברי המסוק והצוותים פועלים להרכבת הפאזל ומציאת שברים זעירים שנסחפו לחוף.
"אחרי שהניצול יתאושש נוכל לתחקר גם אותו, מה קרה בקוקפיט ובבטן המסוק לפני התאונה, תוך כדי התאונה ובפעולות החילוץ. אנחנו נדע בסוף מה הוביל לתאונה המצערת", אמר תא"ל כוכב.
3 צפייה בגלריה
זירת התרסקות המסוק בחיפה
זירת התרסקות המסוק בחיפה
החיפושים התחדשו. זירת התרסקות המסוק בחיפה
(צילום: איתן גליקמן)
בהתרסקות המסוק נהרגו סגן-אלוף ארז שחייני ורב-סרן חן פוגל. שחייני היה סגן מפקד בסיס חיל האוויר ברמת דוד, בן 38, נשוי ואב לשלושה ממחנה יהודית. רס"ן פוגל היה טייס מסוקים בטייסת 193, בן 27 מחיפה. קצין הסיור מחיל הים בדרגת סרן שהיה במסוק יחד עם השניים זינק למים וחולץ על ידי השיטור הימי. הוא מאושפז בבית החולים רמב"ם בחיפה ומצבו מוגדר יציב.
תא"ל כוכב אמר כי שחייני ופוגל היו "טייסים מאוד מנוסים, עם הרבה מאוד שעות טיסה". הוא הוסיף כי המסוק לא היה חמוש ו"לא שידר קריאות מצוקה לפני שפגע במים".
3 צפייה בגלריה
סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל
סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל
סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל
"מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קרקע את מערך העטלף כולו שלא יטוס בימים הקרובים, לא לטיסות אימונים ולא לטיסות מבצעיות. בחיל האוויר כולו, כל המערך האווירי לא יטוס היום טיסות אימונים אלא טיסות מבצעיות בלבד", אמר דובר צה"ל. "מפקד חיל האוויר הקים ועדת חקירה ברשות אלוף משנה ט' לחקור את הנסיבות המקצועיות, הבטיחותיות, הטכנולוגיות והטכניות של התאונה המצערת הזו".
זה מסוק בן 25 שנמצא הרבה שנים בשירות צה"ל. יכול להיות שהוא קצת ישן? "מסוק העטלף הוא מסוק אמין מאוד, טס בחיל האוויר יותר מ-20 שנה, יש לו מאות אלפים, אולי עשרות אלפי שעות טיסה, מסוק אמין ביותר, טס באימונים, טס במבצעים, טס במלחמות. לא התרחשה תאונה מהסוג הזה בחיל האוויר בשנים האחרונות. אנחנו נבדוק מה קרה למסוק הספציפי הזה ואם יידרש, מה קרה למערך העטלף כולו".
מתי יהיו ממצאים יותר ברורים? "זה ייקח זמן, נדרשת סבלנות גם כדי שנמשה את גוף המסוק, חלקים ממנו כבר נמצאים מחוץ למים אבל גוף המסוק עצמו, עוד ייקח זמן עד שנצליח לחלץ אותו מעומק הים. אני מניח שנחכה גם להתאוששות של הפצוע בבית החולים רמב"ם. צוות החקירה והתחקיר כבר עובדים בשטח וכשיהיו לנו ממצאים נוספים נעדכן את הציבור".
זירת התרסקות המסוק בחיפה
(צילום: איתן גליקמן)

3 צפייה בגלריה
מסוק התרסק מול חופי חיפה
מסוק התרסק מול חופי חיפה
חלקי המסוק שהתרסק
(צילום: גיל נחושתן)
הבוקר התחדשו הסריקות באתר התרסקות המסוק. עשרות חיילים נעים על רצועת החוף בניסיון לחפש אחר שרידי המסוק הצה"לי. במהלך הלילה, מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין חתם על צו שמונע כניסת אזרחים למרחב החוף בחיפה שבו התרסק המסוק.
המסוק, מטייסת 193, יצא אתמול בערב מבסיס רמת דוד של חיל האוויר לטיסת אימון מול חופי חיפה. מסיבה שעדיין אינה ברורה, התרסק לים בדרכו חזרה לבסיס. קצין חיל הים ששרד את ההתרסקות חולץ זמן קצר לאחריה על ידי שוטרי השיטור הימי של מחוז חוף ופונה לבית החולים. רק אחרי יותר משעה אותרו שני אנשי הצוות הנותרים, סא"ל שחייני ורס"ן פוגל, ללא רוח חיים. ברמב"ם נקבע מותם של השניים.
מפקד השיטור הימי במחוז חוף רפ"ק ארז יהודה וסגנו ערן אזרד, שפקודיהם חילצו אמש את קצין הסיור הימי, ביקרו הבוקר את הפצוע בבית החולים. השניים שוחחו עמו והוא הודה להם ולשוטריהם.