נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע הערב (ראשון) על פרישה מהמרוץ לנשיאות, ולמעשה נכנע ללחץ הכבד שהופעל עליו במפלגה הדמוקרטית מאז העימות עם דונלד טראמפ בחודש שעבר. ביידן בן ה-81 הצהיר על פרישה פחות מארבעה חודשים לפני יום הבחירות. סגניתו, קמלה האריס, צפויה להתמודד במקומו מול הנשיא לשעבר טראמפ - שבשלב זה נחשב לפייבוריט מובהק. אם האריס תנצח היא תהיה הנשיאה הראשונה בהיסטוריה האמריקנית.
הדיווחים בארה"ב על פרישת ביידן

5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב וושינגטון 11 ביולי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב וושינגטון 11 ביולי
לא ירוץ לכהונה נוספת. ביידן הודיע על פרישה
(צילום: AP /Jacquelyn Martin)
שאלת כשירותו של ביידן עלתה שוב ושוב במהלך כהונתו, לאור שורת תקריות ואמירות מביכות. הנושא עלה ביתר שאת מאז העימות הנשיאותי החלש שלו מול טראמפ, שבו נראה ביידן תשוש ומבולבל. בסקרים האחרונים הצהירו רוב המצביעים הדמוקרטים שביידן אינו צריך להיות מועמד המפלגה בנובמבר ושמוטב שיפנה את הבמה. במקביל פתח טראמפ פער על ביידן בסקרים.
עד סוף השבוע ביידן דחה בתוקף את הקריאות של אנשי מפלגתו לפרוש מהמרוץ, אך בימים האחרונים פורסמו עוד ועוד דיווחים על כך שגם הנשיא הדמוקרטי הבין שאם לא יודיע על פרישה - הסיכויים של המפלגה הדמוקרטית לנצח בבחירות קטנים מאוד. שורת בכירים דמוקרטים קראו לו לפרוש - באופן פומבי ומאחורי הקלעים - והצהירו שעליו "להעביר את הלפיד" בהקדם.
בהצהרה שפרסם הערב ביידן הוא מנה את הישגיו בכהונתו כנשיא, כולל ההתגברות על מגפת הקורונה, ואמר: "למרות שהתכוונתי להיבחר מחדש, אני מאמין שהאינטרס של המפלגה שלי ושל המדינה הוא שאפרוש - ואתמקד אך ורק במילוי חובותיי כנשיא למשך שארית כהונתי".
עוד סרטון מביך של ביידן: שכח את שמו של שר ההגנה לויד אוסטין וכינה אותו "האיש השחור"
5 צפייה בגלריה
סגנית הנשיא קמלה האריס ו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
סגנית הנשיא קמלה האריס ו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן וסגניתו האריס
(צילום: Mandel NGAN / AFP)
ביידן אמר שבהמשך השבוע הוא יפרסם התייחסות נרחבת יותר לפרישתו, והודה לקמלה האריס ולצוות שסייע לו לנסות ולהיבחר מחדש. "אני מאמין היום במה שתמיד האמנתי - אין שום דבר שאמריקה לא יכולה לעשות, כשאנחנו עושים את זה ביחד", כתב. "אנחנו רק צריכים לזכור שאנחנו ארצות הברית של אמריקה".
מדובר בפעם הראשונה שנשיא מכהן מחליט שלא להתמודד על כהונה נוספת מאז 1968 – אז החליט הנשיא לינדון ג'ונסון שלא לרוץ לכהונה שנייה. ביידן לא מתכנן לפנות את מקומו לפני הבחירות, אלא רק ביום שבו מסתיימת באופן רשמי כהונתו, ונשיא חדש מושבע לתפקיד: 20 בינואר 2025.
5 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
העימות הנשיאותי שנערך ביוני
(צילום:AP Photo/Gerald Herbert)
5 צפייה בגלריה
סגנית הנשיא קמלה האריס ו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
סגנית הנשיא קמלה האריס ו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
האריס תהיה הנשיאה הראשונה?
(צילום: AP /Susan Walsh)
בהמשך הצהיר כי הוא תומך בהאריס כמועמדת המפלגה במרוץ מול טראמפ: "ההחלטה הראשונה שקיבלתי כמועמד המפלגה ב-2020 הייתה לבחור בקמלה האריס לסגנית הנשיא. זו הייתה ההחלטה הכי טובה שעשיתי. היום אני רוצה להצהיר על תמיכתי המלאה בקמלה כמועמדת המפלגה שלנו השנה. דמוקרטים: זה הזמן להתאחד ולנצח את טראמפ, בואו נעשה את זה".
כשעתיים אחרי הודעת ביידן על תמיכתו בה פרסמה גם האריס הצהרה, שבה הודתה לו על "הנהגתו היוצאת מגדר הרגיל כנשיא ארה"ב" ועל העשורים הארוכים שבהם שירת את המדינה. "לכבוד הוא לי לקבל את תמיכתו של הנשיא, ואני מתכוונת להרוויח את המועמדות הזו לנשיאות ולזכות בה. במהלך השנה האחרונה סיירתי ברחבי ארצנו, שוחחתי עם אמריקנים על הבחירה הברורה שניצבת בפנינו בבחירות הקריטיות הללו, וכך אמשיך לעשות בימים ובשבועות הקרובים. אעשה כל שביכולתי כדי לאחד את המפלגה הדמוקרטית – ולאחד את המדינה שלנו – כדי לנצח את דונלד טראמפ. יש לנו 107 ימים עד לבחירות. יחד נילחם, ויחד ננצח".
לאחר הצהרתו של ביידן החלו שורת דמוקרטים - בהם ביל והילרי קלינטון - להצהיר על תמיכתם במועמדות של קמלה לנשיאות ארה"ב. "לכבוד הוא לנו ולהצטרף לנשיא ולתמוך בסגנית הנשיא האריס, ונעשה כל שביכולתנו כדי לעזור לה", מסרו הקלינטונים.

נדבק בקורונה וקיבל החלטה בבידוד, "ברגע האחרון"

לפי הפרסומים רק בימים האחרונים החל ביידן לשקול בחיוב את הקריאות לפרוש, ואף החל להתעניין בסיכויה של האריס לנצח את טראמפ. גורם אמריקני אמר הערב לרויטרס כי ביידן, שנדבק בשבוע שעבר בקורונה ונמצא בבידוד בביתו בעיירה רחובות ביץ' בדלאוור, קיבל את ההחלטה רק בשעות האחרונות והודיע למקורביו שהוא לא יתמודד לכהונה שנייה.
לפי רויטרס, בשבת בערב עוד אמר ביידן לאנשיו שהוא מתכנן להישאר במרוץ – אך היום אחר הצהריים חזר בו, והודיע להם על ההחלטה רגע לפני שפורסמה. אחד מאנשי הקמפיין טען כי ביידן לא עדכן את צוות הקמפיין על ההחלטה שקיבל - ונודע להם עליה רק ברגע שפרסם ביידן את ההודעה הרשמית בטוויטר.
ביידן לפני כשבועיים, מצהיר שהוא ממשיך במרוץ
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ההצהרה של ביידן
המועמד הרפובליקני טראמפ התייחס לפרישתו של ביידן ואמר כי הוא "ייזכר כנשיא הגרוע בהיסטוריה של המדינה שלנו". מועמדותה של האריס טרם רשמית, אך טראמפ אמר כי הוא מאמין שבהשוואה לביידן, לנצח את האריס תהיה משימה קלה יותר.
טראמפ, שאחרי ששרד את ניסיון ההתנקשות קרא להוריד את גובה הלהבות לקראת הבחירות ולנהל קמפיין מתון יותר, חזר לסורו ואמר הערב על הנשיא המכהן: "ג'ו ביידן הרמאי לא היה כשיר לרוץ לנשיאות. הוא לא כשיר לכהן כנשיא - ומעולם לא היה".