נתניהו בוועדת החקירה למירון: "לא יכול לקבל אחריות על מה שלא יודע"
(צילום: אלכס גמבורג, דוברות ועדת החקירה)

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בצהריים (ראשון) בישיבת הממשלה, במהלך דיון על הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, כי ראש האופוזיציה בנימין נתניהו אחראי לאסון מירון - בניגוד לדבריו בוועדת החקירה, שם טען כי הוא "לא יכול לקבל אחריות על מה שלא ידעתי".
2 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
לפיד אמר את הדברים אחרי שהשר יועז הנדל התייחס לאלימות בחברה הערבית וטען כי "ראש הממשלה לשעבר ישב בוועדת החקירה על מירון ואמר 'לא ידעתי ואני לא אחראי'. במקרה הזה אנחנו יודעים ואנחנו אחראים". לפיד השיב: "הוא ידע והוא אחראי".
נתניהו התייצב ביום חמישי שעבר בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, כדי למסור את גרסתו לאירועים שקדמו להילולת ל"ג בעומר באפריל 2021. חבר הוועדה שלמה ינאי שאל את ראש הממשלה בתקופה שבה אירע האסון: "האם אתה מרגיש שיש לך אחריות ציבורית לאסון הזה?", ונתניהו השיב, כאמור: "אני לא יכול לקחת אחריות על מה שאני לא יודע. אני לוקח אחריות על הנושא האפידמיולוגי ובזה טיפלתי".
נתניהו אמר עוד: "הכשל העיקרי היה שההחלטות שהתקבלו לא בוצעו בפועל. לא בדקתי בעיון כל דבר, אני לא יורד לרזולוציות כאלה. אני מרגיש צער ויגון, ומצר על כך שלא היה מנגנון מקדים כדי לטפל באי-ביצוע של ההחלטות שקיבלנו".
2 צפייה בגלריה
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
נתניהו בוועדת החקירה ביום חמישי האחרון. "הסינון לדברים גדול, רוב ההתרעות לא בהכרח הגיעו אליי"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה לשעבר שמע במהלך העדות כמה מכתבים שאליהם היה מכותב, ובהם התריעו הגורמים השונים על הליקויים בהר. "הסינון לדברים שראש הממשלה קורא הוא גדול, רובן המכריע של ההתרעות לא בהכרח הגיעו אליי", הוא השיב בתגובה למכתבים. "אם היו תופסים בדש מעילי ואומרים לי שעומד לקרות אסון נורא - הייתי מטפל. בכל הנוגע להיבטים האפידמיולוגיים של ההילולה - התריעו לי על כך ופעלנו בהתאם".
כשנשאל מדוע ריבוי ההתרעות שהגיעו לגורמים השונים לא גרמו לכך שהדברים יובאו לידיעתו, אמר נתניהו: "כדי שזה יקרה צריכים אלגוריתם מיוחד, בינה מלאכותית". הוא סיכם את הטענה בכך שאמר "הפקידים לא באמת יכולים לסנכרן הכול. הפניות לגורמים השונים לא מתנקזות למקום אחד - הן נפרדות ולא מתואמות".

עדות נתניהו בחקירת מירון - ריאיון עם מי שהיה יועצו מ-2010 ועד 2017
(צילום: ירון ברנר)

גלעד כץ, שהיה מנהל המחלקה לתכתובת עברית במשרד ראש הממשלה בין 2010 ל-2017, הצדיק את נתניהו בריאיון שנתן הבוקר לאולפן ynet. לדבריו, "בשנים האלה, ואני ממש לא מגזים, לשולחני הגיעו אלפי מכתבים במגוון תחומים, מנושאים אישיים ועד נושאים מקרו-אסטרטגיים. כל המכתבים בעברית שמיועדים לראש הממשלה, הגיעו לשולחני. בכל יום מדובר במעל מאה מכתבים.
"כדי להשתלט על כמות כזו יש נוהל, שלא אני המצאתי וגם לא נתניהו המציא. קיבלתי את הנוהל הזה כנראה מאלה שקדמו לי בתקופת אולמרט כראש ממשלה, והנוהל הזה מאוד ברור. גם אין שיקול דעת כדי שהעסק הזה יעבוד כמו שצריך. מגיע מכתב לשולחני, אם מחבר כנסת, מפכ"ל המשטרה, ראש רשות, אני צריך לבחון לאן לנתב את המכתב. כולם מבינים שאין שום יכולת שעכשיו ארוץ עם כל מכתב לראש הממשלה".
כץ אמר עוד: "תפקידה של ועדת חקירה ממלכתית היא לראות איך זה לא חוזר על עצמו. יש פה אנשים שרוצים רק את הראש של נתניהו. אני אומר כאיש מקצוע, אני מכיר את הנוהל ואומר לך בוודאות - המכתב אמור להגיע לגורם המטפל. ואם לא טיפלו - צריך לשאול אותם".