העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", שמזוהה עם חיזבאללה, דיווח הבוקר (שלישי) כי עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הציג בביקורו בביירות הצעה חדשה לפתרון מדיני לחזית הצפון בהתבסס תיקון החלטה 1701 במועצת הביטחון של האו"ם. לפי הדיווח בשופרו של ארגון הטרור השיעי, הוכשטיין מבקש לשנות את נוסח המבוא כדי להפוך אותה להחלטה "שמטרתה להביא שלום בגבול בין לבנון לישראל ולמנוע נוכחות חמושה באזורי לבנון הקרובים לגבול".
1 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
השליח האמריקני הוכשטיין בפגישתו בביירות עם ראש ממשלת לבנון מיקאתי
(צילום: Anwar AMRO / AFP)
השליח האמריקני הוכשטיין דן בפרטים בפגישתו אתמול בביירות עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ויו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי. "ארה"ב רוצה לסיים את הסכסוך בצורה מוחלטת ועלינו להגיע לנוסחה כדי לשים לזה סוף בפעם האחרונה", אמר הוכשטיין. "עלינו להבטיח כי כל הצדדים יודעים שיש ליישם את החלטה 1701. אנחנו מחויבים לפתור את הסכסוך על בסיס החלטה זו".
בדיווח הבוקר ב"אל-אחבאר", צוין כי ההצעה של הוכשטיין כוללת את הרחבת ההיקף הגיאוגרפי של סמכות קבלת ההחלטות הבינלאומית צפונית לנהר הליטני, הגדלת מספר הכוחות הבינלאומיים שפועלים במסגרת כוחות שמירת השלום, והגדלת מספר כוחות הצבא שאמורים להיות פרוסים באזור זה.
תיעוד לבנוני מההרס בדאחייה

ההצעה, כך דווח, כוללת גם את הרחבת המשימות של הכוחות הבינלאומיים (יוניפי"ל), כך שיכללו את הזכות לבדוק כל נקודה, רכב או בית החשודים כמכילים נשק, וזכות לבצע סיורי פתע בכל אזור ללא צורך באישור שלטונות לבנון (חוץ מאשר במקרים של חדירה לשטח פרטי).
עוד כוללת ההצעה של הוכשטיין הרחבה של פעולת הכוחות הבינלאומיים בחופי לבנון, כולל הנמלים הימיים בלבנון ובדיקת ספינות, פריסת צוותי פיקוח בשדות תעופה אזרחיים פעילים או סגורים והקמת מגדלי שמירה ומחסומים לאורך הגבול של לבנון וסוריה. בדיווח צוין כי יו"ר הפרלמנט הלבנוני ברי הודיע להוכשטיין כי החלטה 1701 ברורה ולא זקוקה לתיקון.
בדיווח נאמר עוד כי השליח האמריקני ניסה למעשה לפתות את לבנון עם הצעותיו. מקורות של העיתון ציינו כי כל מנגנון חדש חייב לספק צעדים דומים בשני צידי הגבול והבטחה שלא יהיו "הפרות ישראליות, ביבשה, בים או באוויר".
עוד נמסר כי לפי חיזבאללה, כל דיון לא יתייחס לנשק של ארגון הטרור מחוץ לתחום הגיאוגרפי של החלטה 1701. בנוסף, חיזבאללה דוחה פריסה של כוחות בינלאומיים או זרים לאורך הגבול עם סוריה, מכיוון שהיא סותרת את הריבונות הלבנונית.
לפי חיזבאללה, מועצת הביטחון של האו"ם לא יכולה לצרף מדינה חדשה למדינות הפועלות בכוחות הבינלאומיים ללא קבלת הסכמה לבנונית מלאה. ארגון הטרור גם דוחה פיקוח אמריקני ובריטי על מנגנון העבודה של הכוחות הבינלאומיים.