נציגי המחלקה לחקירות שוטרים הודיעו היום (רביעי) לבני משפחתו של יובל קסטלמן, שנורה למוות על-ידי חייל מילואים בזמן שנטרל מחבלים, כי לא תיפתח חקירה פלילית נגד השוטרים שהיו מעורבים בקביעה שאין קליעים בגופתו. ממח"ש נמסר כי החקירה העלתה שהמסקנה השגויה של המשטרה כי לא נמצאו קליעים בגופתו של קסטלמן התבססה על חומר הראיות שהונח בפניה באותה עת, והטעות נעשתה "בתום לב ובכנות, הגם שמסקנה זו גרמה לתקלה קשה ולעוגמת נפש מרובה למשפחת קסטלמן".
הצהרת בני משפחת קסטלמן
(צילום: אלכס גמבורג )

בהצהרה מטעם המשפחה נמסר כי הם מאוכזבים מהחלטת מח"ש, ושוקלים להגיש ערעור ליועצת המשפטית לממשלה. בא כוחה של משפחת קסטלמן אמר כי "יצאנו מפגישה בת שעתיים, ולצערנו בתום ארבעה חודשי בדיקה, מח"ש החליטה שלא לפתוח בחקירה. אנחנו כמובן מאוכזבים, אך לאחר שנקבל את מכלול הראיות ממח"ש, נבדוק אם יש אפשרות להגיש ערער ליועצת המשפטית לממשלה. הייתה כאן שורה של כשלים מקצועיים".
אחיו של יובל, שקד קסטלמן, אמר כי "אנחנו בתחושות מאוד קשות, אנו מאוד מתוסכלים כי מבחינת מח"ש, מההתחלה הם לא בחנו את זה כחשד לפלילים. המשטרה אמרה לנו לאורך הדרך דברים לא נכונים, ובהקלטות של קציני המשטרה שחשפנו הם פשוט משקרים. קשה להבין איך בהינתן הדברים האלו לא נמצא חשד לפלילים. כשנראה את החומרים אני מקווה שנוכל להבין יותר. בכל מקרה, מה שראש מח"ש אמרה לנו זה שיש המון כשלים שהמשטרה חייבת ללמוד מהם".האב, משה, הוסיף: "אני כמובן מאוכזב, אך עד שלא נקרא את חומר החקירה לא נוכל לגבש דעה סופית. לא ניתן לתאר את השקרים שפורסמו והסבל שעברנו".
2 צפייה בגלריה
הצהרת משפחת קסטלמן
הצהרת משפחת קסטלמן
"התחושות קשות. קשה להבין איך לא נמצא חשד לפלילים". שקד קסטלמן
(צילום: אלכס גמבורג )
קסטלמן, נזכיר, הרים את ידיו אחרי נטרול המחבלים שרצחו את הרב אלימלך וסרמן (73), חנה איפרגן (67) וליביה דיקמן (24) ביריות בפיגוע שהתרחש בירושלים בסוף חודש נובמבר אשתקד. קסטלמן אף פשט את הז'קט שלבש, הציג את תעודת הזהות שלו, ולפי עדויות בשטח גם צעק "אני ישראלי, אל תירו", אך למרות כל זאת הוא נורה למוות על-ידי אביעד פריג'ה, לוחם מילואים שחזר מרצועת עזה. בחודש פברואר משפחתו של קסטלמן קראה להקים ועדת חקירה ממלכתית בפרשה, והאשימה את המשטרה ומח"ש בטיוח. "הוא פעל לסכל פיגוע, אנחנו פועלים לסכל טיוח", אמרו אז.
ממח"ש נמסר הערב כי "בשל הפערים שהתגלו בין הצהרת משטרת ישראל, שלפיה לא נמצאו קליעים בגופת המנוח, לבין ממצאי הנתיחה שבוצעה לאחר הוצאת המנוח מקברו, הנחה פרקליט המדינה, בהיוועצות עם מנהלת מח"ש, כי מח"ש תקבל לידיה את חומרי החקירה בתיק, כדי לבחון האם עולה חשד לביצוע עבירה פלילית על ידי מי מהשוטרים שטיפלו באירוע. בד בבד, הונחתה המשטרה לחדול מתחקור פנימי של השתלשלות האירועים הנוגעים לאופן חקירת התיק".
2 צפייה בגלריה
יובל וזירת הפיגוע הקטלני
יובל וזירת הפיגוע הקטלני
יובל וזירת הפיגוע הקטלני
(באדיבות המשפחה)
במח"ש הדגישו: "פרקליטות המדינה אינה מלווה את חקירת נסיבות מותו של קסטלמן, אלא הפרקליטות הצבאית, והבדיקה במח"ש לא עסקה כלל באירועים הקשורים לאירוע שבו מצא את מותו המצער. במסגרת הבדיקה בוצע מגוון רחב של פעולות חקירה, בהן גביית עדויות מגורמים רבים המעורבים באירוע, לרבות מהצוותים הרפואיים, הגורמים המשטרתיים השונים ובני משפחת קסטלמן.
"לאחר בחינת חומר הראיות והשתלשלות הדברים, נמצא כי התנהלות צוות החקירה אינה מגבשת חשד כי מי מגורמי המשטרה ביקש לשבש את הליכי החקירה. מהראיות עולה כי מסקנתה השגויה של משטרת ישראל התבססה על חומר הראיות שהיה מונח בפניה באותה עת, אשר גרם לה להאמין בתום לב ובכנות כי לא נמצאו קליעים בגופת המנוח. בנסיבות אלה, הגם שמסקנה זו גרמה לתקלה קשה ולעוגמת נפש מרובה למשפחת קסטלמן, לא נותר כל ספק כי לא הייתה בבסיסה כוונה לשבש את הליכי החקירה".
עם זאת, במח"ש ציינו כי למרות שהתנהלות המשטרה לא מגבשת חשד לעבירה פלילית, "היא מצדיקה בחינה מעמיקה על ידי הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל והפקת הלקחים הנדרשים, ומנהלת מח"ש פנתה בעניין זה לגורם הרלוונטי במשטרת ישראל. אנו שבים ומשתתפים בצער המשפחה".