בניין משרדים ברחוב הירקון 266 בתל אביב ישמש את משרדי הקישור של מרוקו שייפתחו עד סוף החודש בעקבות החתימה על הסכם השלום. משלחת טכנית מרוקאית הגיעה כבר לישראל כדי להכשיר את המקום ולהפוך אותו לנציגות פעילה. בקרוב יתנוסס במבנה דגל מרוקו.
מדובר בבניין שבו החזיקה ממלכת מרוקו ללא שימוש במשך כעשרים שנה, מאז נותקו היחסים עם ישראל בעקבות האינתיפאדה השנייה, כשהיא ממשיכה לשלם עבורו דמי שכירות. המבנה בן ארבע קומות בשטח של 600 מ"ר. בעבר פעלה בבניין שגרירות בלגיה, שעברה לרמת גן.
1 צפייה בגלריה
הבניין שבו תפעל השגרירות המרוקאית ברחוב הירקון בתל אביב
הבניין שבו תפעל השגרירות המרוקאית ברחוב הירקון בתל אביב
הבניין שבו תפעל הנציגות המרוקאית ברחוב הירקון בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
משרדי הקישור המרוקאיים שכנו בדירת מגורים בכיכר המדינה בתל אביב. בשנת 2000 הם עברו לבניין המדובר ברחוב הירקון. המקום לא הספיק לפעול זמן רב ובאוקטובר אותה שנה הודיעה מרוקו על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. כאמור, למרות זאת החליטה מרוקו להמשיך להחזיק את המבנה ריק במשך עשרים שנה, כנראה מתוך מחשבה שלא ירחק היום והיחסים יחודשו.
בחודש שעבר סיכמו ישראל ומרוקו לחדש את היחסים הדיפלומטיים ביניהן, בשלב הראשון בדרג של משרדי קישור. ככל הנראה, אחרי שיתברר שממשל ביידן לא הופך את ההחלטה של הנשיא היוצא טראמפ להכיר בריבונות מרוקו על סהרה המערבית, היחסים אמורים לעלות לדרג שגרירויות.
גם לישראל יש משרדים דיפלומטיים שהיא החזיקה ריקים במשך עשרים שנה ברבאט, בירת מרוקו. לאורך הזמן שמר עליהם שוטר מקומי. בשני המקרים נדרשו עבודות שיפוץ נרחבות שכן הנציגויות נותרו ריקות ומוזנחות.
משרד החוץ המרוקאי הגיש לישראל בקשה לבצע את עבודות השיפוץ ביום ובלילה, שבעה ימים בשבוע, כולל שבת. לאחר שהוסבר לו שנאסר על עבודות שיפוץ בשבת סוכם שהן יתבצעו עד כניסת השבת ויחודשו במוצאי השבת. העבודות כוללות, בין היתר, החלפת חלונות חיצוניים, התקנת מדרגות חירום, מעלית חיצונית לבעלי צרכים מיוחדים ועבודות גבס, צבע, מים וחשמל. המרוקאים מעוניינים להקים עמדת שומר בכניסה לבניין, והרשויות הישראליות אישרו את הבקשה.
משלחת ישראלית מקבילה הגיעה לרבאט כדי להתחיל בשיפוץ המבנה שישראל מחזיקה שם וזכתה לסיוע מהרשויות המקומיות. שתי המדינות מבקשות למסד טיסות ישירות ביניהן בחודשים הקרובים. המרוקאים מעוניינים גם בחימום היחסים ובשיתופי פעולה בשורה של תחומים.