המו"מ מתחדש בקטאר, אך המתווכות פסימיות. אנשי צוות המו"מ ייפגשו ביום ראשון הקרוב בדוחא, חודשיים אחרי הפסגה המשמעותית האחרונה שנועדה לקדם עסקת חטופים - לפני רצח 6 החטופים במנהרה בתל א-סולטאן.
מובילי השיחות ספקנים בנוגע לאפשרות להוביל לפריצת דרך של ממש, בצל ההמתנה לתגובה ישראלית באיראן שנדחית בינתיים עוד ועוד - וההערכה שחמאס יחכה כדי לראות לאן הולך העימות הישיר בין ירושלים לטהרן.
קבלת שבת בכיכר החטופים, היום
(צילום: מיקי שמידט)

4 צפייה בגלריה
עצרת למערן שחרורם של 101 חטופים וחטופות משבי חמאס ביום ה-379 כיכר החטופים בתל אביב
עצרת למערן שחרורם של 101 חטופים וחטופות משבי חמאס ביום ה-379 כיכר החטופים בתל אביב
101 לאן? המו"מ יתחדש בקטאר, המתווכות פסימיות
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
4 צפייה בגלריה
תמים בן חמד אל-ת'אני ג'ו ביידן א-סיסי
תמים בן חמד אל-ת'אני ג'ו ביידן א-סיסי
המתווכות תולות תקוות בהצעה המצרית, וושינגטון בספק שניתן להגיע להפסקת אש כעת
(צילום: AFP / Christophe Ena / POOL / רויטרס / REUTERS / Evelyn Hockstein)
למרות הפסימיות הזו, גורמים ערביים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם נאחזים בתקווה שההצעה המצרית ל"עסקה קטנה", עליה בירך אמש גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, תפתח צוהר לעסקה מקיפה יותר, רחבה יותר, שתוביל אולי גם לסיום המלחמה בעזה, אחרי חודשים ארוכים של משא ומתן שלא הביא לדבר.
עוד לפני הפסגה נפגשו גורמים שמעורבים במשא ומתן גם עם נציגי חמאס, שסירבו בינתיים לעסקה שהגיעה מכיוון קהיר - וגם הודיעו על כך באופן פומבי.
גורמים מצריים וקטאריים צפויים להיפגש להמשיך לדון בסוגייה עם נציגים מארגון הטרור, בעוד שגורמים אמריקניים סבורים כי אחת הסיבות לאי-היתכנות של עסקה כעת הוא הריק שנוצר בהנהגת חמאס אחרי חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שמאז חיסולו של איסמעיל הנייה בשלהי חודש יולי האחרון שימש גם כראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור.
גורמים שמעורבים בנעשה בחמאס טוענים בפני "וול סטריט ג'ורנל" כי בינתיים הוקמה "מועצת מנהיגים" שמורכבת מבכירים בארגון בתוך ומחוץ לרצועת עזה - וזו תקבל את ההחלטות עד שייבחר מנהיג חדש, ייתכן שרק ב-2025.
4 צפייה בגלריה
עצרת למערן שחרורם של 101 חטופים וחטופות משבי חמאס ביום ה-379 כיכר החטופים בתל אביב
עצרת למערן שחרורם של 101 חטופים וחטופות משבי חמאס ביום ה-379 כיכר החטופים בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
לכן, אומרים גורמים בוושינגטון, ספק אם ניתן להגיע להסכם בין ישראל לחמאס לפני תום ממשל ביידן - שיסיים את כהונתו בבית הלבן בכל מקרה באמצע חודש ינואר, בעוד קצת פחות משלושה חודשים.
השבוע, טענו גורמים ערביים בפני העיתון, מצרים הציגה למשלחת חמאס בקהיר, בשם ישראל, הצעה ל"מעבר בטוח" למנהיגי ארגון הטרור בעזה בתמורה לפירוז הרצועה. גורמים בחמאס מנגד אמרו שהם "פתוחים לדיון בהצעה להפסקת אש, אך מתנגדים בתוקף לפירוק מנשקם. אותם גורמים טענו בפני המצרים כי ארגון הטרור יכול להמשיך להילחם בצה"ל במשך חודשים, אם לא שנים.

"רק כשנראה חטופים חוזרים, נאמין שמשהו קורה"

בתוך כך התכנסו היום, כמדי שישי, משפחות חטופים לקבל שבת בכיכר החטופים בתל אביב. גליה דוד, אימו של החטוף אביתר דוד, אמרה כי היא "חווה בכל יום מחדש את ההיעדר, החוסר שלא ניתן לתאר במילים. בליבי כל הזמן מבקשת מהיקום - שישמור על גופו ונפשו של אביתר. שהוא יודע שחלום הבלהות הזה יסתיים בקרוב, שלא יתייאש".
עילי, אחיו של אביתר, הוסיף כי הוא מאוד מקווה שחידוש המגעים יניב תוצאות. "אני כל הזמן מקווה, אני מלא תקווה שמשהו בסוף יזוז. אחרי מותו של סינואר, קיווינו שהחסם העיקרי הוסר ואנחנו עדיין לא יודעים אם זאת המציאות או לא. אני עדיין מקווה שיש פרטנר בצד השני לעשות איתו עסקים, כי עד עכשיו זה לא נראה ככה. אני מקווה שהממשלה שלנו תיתן מנדט אמיתי ומלא לצוות המשא ומתן. בינתיים אני לא אני לא מצפה לשום דבר".
דני מירן, אביו של החטוף עמרי מירן, התייחס לאפשרות שפסגת דוחא תוביל לפריצת דרך ואמר כי "אצלנו המשפחות הזמן עומד מלכת, הציפיות שלנו הן בין החגים - מחג לחג. אני לא מחכה לחנוכה, אני רוצה שיבואו קודם. עוד יום שישי, 385 ימים לא בבית. 385 ימים ללא יקירניו. 385 ימים אנחנו עדיין לא רואים את האור בקצה המנהרה, הכול לוט בערפל אצלנו".
4 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בצעדה לשער שאול של בסיס הקריה בתל אביב
משפחות החטופים בצעדה לשער שאול של בסיס הקריה בתל אביב
"תפסיקו לספר סיפורים, שראש המוסד יגיע להסכם". דני מירן
(צילום: דנה קופל)
הוא ציין כי כיום, כבר הפסיק לחשוב על התנאים הפיזיים שבהם הוא חי. "התחלתי לחשוב במקום אם בתנאים שבו הוא חי אפשר לשמור על שפיות. בני עמרי, יחד עם עוד 100 חטופים, נמקים במנהרות חמאס. בכל מחשבותיי - לא יכול לדמיין את הסבל שעוברים".
הוא פנה לראש הממשלה ואמר כי יאפשר למשלחת שיוצאת לקטאר, בראשות ראש המוסד דדי ברנע ובאישורו, לעשות את העבודה. "תפסיקו לספר סיפורים, אל תשלו אותנו, אנחנו דורשים שתתחילו לדבר אמת, זה מגיע לנו. שראש המוסד יגיע להסכם, לא קל, עם המון ויתורים, שיחזיר את כל יקירנו. 101 חטופים שיוחזרו בפעימה אחת. אני מדבר על פעימה אחת, כי אני חושש ממספר פעימות, בהן אם הפעימה האחרונה לא תתבצע - גורל הנותרים שם יהיה כשל רון ארד. אנחנו לא רוצים עוד רון ארדים במדינה".
גם עומרי ליפשיץ, בנם של החטופה ששוחררה יוכבד ליפשיץ ועודד לישפיץ שעדיין מוחזק בשבי החמאס, אמר כי "אנחנו פה אחרי שנה, אני כבר לא יודע מה להגיד. היינו בכל העולם, נפגשנו עם כל הבכירים, ולא הצלחנו עדיין להביא אותם. בדרך כלל אנחנו מתנצלים, אז אחרי שנה אני מתנצל עוד פעם. אנחנו נמשיך".
"כל משלחת שיוצאת נותנת תקווה, לצערנו המשלחות עד היום חזרו בידיים ריקות ולא הייתה עסקה. רק כשנראה את החטופים חוזרים - נאמין שמשהו קורה. כי עד היום כשפיתחנו תקווה - זה נגמר באכזבה. החשש הוא שעם סינוואר הלך גם הרבה מידע של הרבה חטופים שלא נדע לעולם איפה הם, שיהיה יותר כאוס. מקווים שהנהגת חמאס מצאה מחליף או מחליפים כמה שיותר מהר, החמישה שהם אומרים, ושיחזרו למשא ומתן, כי כאוס לא טוב לאף אחד. הוא יגרום לנו לאבד אותם לנצח את חלקם, כי רק מעטים יודעים איפה כולם".
הדסה לזר, אחותו של החטוף שלמה מנצור, אמרה כי לקראת יציאת המשלחת "יש לי גם תקווה וגם ציפייה. קודם כל אנחנו מברכים על כך שסוף סוף, אחרי כל כך הרבה ימים שלא הייתה שום משלחת לא יצאה - שהיום סוף סוף החליטו לתת לו (לראש המוסד) את המנדט והוא יוצא. יש לנו תקווה גדולה, אנחנו תולים בו תקווה ואנחנו מבקשים מראש הממשלה שייתן לו מנדט מלא להחזיר את כולם בפעימה אחת. אנחנו מאוד מקווים שזה ייצא לפועל".
"אני מבקשת גם מהשרים סמוטריץ' ובן גביר, לא לטרפד את העסקה ולא ללחוץ על ראש הממשלה שלא לקיים את זה. אני מבקשת מחבר הכנסת אריה דרעי שלא ימלא את פיו מים, שידבר, כי יש לו השפעה מאוד חזקה על הממשלה. אני מבקשת ממנו ללחוץ לחזק את ראש הממשלה ואת האנשים שיוצאים, ואני מאוד מקווה שזה יצא לפועל. אנחנו עם אופטימיות זהירה, אבל אופטימיים, מאוד מקווים".