ב-1953 פרסם הוגה הדעות הבריטי-יהודי פרופ' ישעיהו ברלין את מסתו המפורסמת על "הקיפוד והשועל". "קיפודים", שמתכנסים לתוך עצמם ככדור קוצני, רואים את העולם בעדשה חד-ממדית של רעיון או קונספציה מרכזית. הם מכפיפים כל דבר לתפיסה שולטת אחת, שדרכה הם מסבירים את המציאות.
לעומתם, "שועלים", המשוטטים בחופשיות, מתבוננים בעולם ללא תיווך של קונספציה או רעיון מסדר. הם מישירים מבט למציאות מורכבת, שוקלים מגוון אפשרויות, לעיתים קשורות ולעיתים בלתי קשורות ואפילו מנוגדות, ובכל מקרה, מעוגנות במציאות.
החוקר האמריקאי-קנדי פרופ' פיליפ טטלוק אימץ את האבחנה בין "קיפודים" ל"שועלים" לצורך מחקר מקיף על תחזיות. בשנים 1988 עד 2003, פרופ' טטלוק וצוותו חקרו למעלה מ-27 אלף תחזיות של 284 "מומחים" באקדמיה, בממשל, במכוני מחקר, במוסדות בינלאומיים ובתקשורת.
מסקנות המחקר אשררו את האבחנה בין "קיפודים" ל"שועלים" בעודם מדרגים את איכות המחקרים. ה"שועלים" גברו משמעותית על ה"קיפודים" במידת הדיוק של תחזיותיהם.
מסקנות המחקר אשררו את האבחנה בין "קיפודים" ל"שועלים" בעודם מדרגים את איכות המחקרים. ה"שועלים" גברו משמעותית על ה"קיפודים" במידת הדיוק של תחזיותיהם
"השועלים" הסתמכו בתחזיותיהם על מארג של מקורות מידע שונים ומגוונים. הם טרחו כל כך לחפור במורכבות האירועים, שמנחי תוכניות אירוח בטלוויזיה התייגעו מהם והרחיקו אותם מאולפניהם.
לעומתם, "הקיפודים" של מחקר טטלוק היו נפוחים מחשיבות עצמית. הם דחו בבוז כל ביקורת ונהגו בחוסר סבלנות וסובלנות כלפי "אלה שלא תופסים את זה". הם הפכו לאסירים של תפיסותיהם, לכודים בסבבים של טפיחה עצמית על השכם.
תפיסת צה"ל והדרג המדיני לקראת אוקטובר 2023 הייתה "קיפודית". היא התכנסה פנימה לשתי אמונות משלימות.
מצד אחד, השלטון "צרב בתודעתו" את האמונה שצה"ל נהנה מעליונות צבאית טכנולוגית מוכחת בהתקפה ובהגנה, על פני כל צירוף של כוחות אויב.
1 צפייה בגלריה
עמית סער
עמית סער
ירה שני חיצים בקונספציה של "חמאס מורתע". עמית סער
(צילום: מוטי קמחי)
כהשלמה לתזה הזאת, צמרת צה"ל והדרג המדיני סיפרו לעצמם שאויבינו שותפים מלאים לעמדת ישראל בדבר עליונותו המוחצת של צה"ל. מאחר שהאויב שותף לדעתנו בדבר עליונותנו הצבאית, הוא לא יעז לאתגר את צה"ל במערכה צבאית. לכן חמאס מורתע.
תא"ל עמית סער, רמ"ח המחקר באמ"ן, ירה שני חיצים בקונספציה של "חמאס מורתע". בחודשים מרץ ויולי 2023, הוא שלח לדרג המדיני שני מסמכי התרעה אסטרטגית.
תא"ל סער התריע על הפרשנות הערבית והאיראנית להפיכה המשטרית שיזמה הממשלה, ולשסע העמוק שהיא פערה בחברה הישראלית. במרץ 2023 הוא כתב ש"כל השחקנים מזהים הזדמנות למהלכי תודעה והשפעה שיעמיקו את קווי השסע הפנימיים". הוא הזהיר מפני "המוטיבציה הגבוהה של חמאס להוציא לפועל פיגועים מהצפון בעת הנוכחית".
אך תא"ל סער גם סבר ש"גורמים באיראן, בחיזבאללה, בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי חושבים שישראל, בחולשתה, עלולה להסיט את תשומת הלב הציבורית למצב ביטחוני, ולכן תיזום הסלמה".
לכן, תא"ל סער פסח על שני הסעיפים. מצד אחד, הוא סבר ש"ההפיכה המשטרית", שהריצו לוין ורוטמן, מפצלת את העם, מביאה להחלשתה של החברה הישראלית ומזמינה פעולות התקפיות מצד אויביה. מצד שני, צמרת אמ"ן האמינה שאויבי ישראל סבורים שסכנת ההסלמה עולה דווקא מישראל, וזאת נוכח חולשתה הפנימית והצורך להסיט את תשומת הלב החוצה.
מכתבי תא"ל סער נפלו על אוזניים ערלות. הם לא הזיזו את המחט. הקיבעון "הקיפודי" של הדרג המדיני והצבאי לא אִפשר לקברניטים להשתחרר מכבלי היהירות והזחיחות. הפוגרום של 7 באוקטובר עשה זאת עבורם.
ד״ר שמואל חרל״פ הוא יו״ר כלמוביל