יותר מ-400 אלף נסיעות התקיימו בחמשת הימים הראשונים של פעילות הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. כך לפי הערכות חברת נת"ע והחברה המפעילה את הקו "תבל", שנמסרו אמש (שלישי). זה הוא רק קו אחד מתוך רשת קווים שתושלם רק עם השקת שניים נוספים בעתיד (הקו הסגול והירוק, בשנים 2027 ו-2028, בהתאמה). בירושלים מחכים כבר 12 שנים לפתיחת הקווים הנוספים של הרכבת הקלה ובבאר שבע רק בשבוע שעבר אישר מינהל התכנון את קידום תוכנית תוואי הרכבת, שאמורה לסייע למהלך שיעתיק בסיסי צה"ל רבים לדרום.
3 צפייה בגלריה
הרציף ברכבת הקלה מיהודית בתל אביב לקריית אריה בפתח תקווה
הרציף ברכבת הקלה מיהודית בתל אביב לקריית אריה בפתח תקווה
הרכבת הקלה בת"א. תקלות בתיעדוף ברמזורים
(צילום: אדם קוטב)
במוצאי השבת, היום שבו היו אמורים להתחיל לשלם עבור הנסיעה בגוש דן, התרחשה תקלה בכל מכשירי התיקוף בעבור המשלמים באפליקציות. בנת"ע ובתבל העריכו כי בין הנוסעים שהראו את קוד ה-Qr שלהם למנהלי התחנות ובין משתמשי הרב קו, נסעו בקו כ-50 אלף נוסעים. ביום ראשון, היום המלא הראשון לפעילות הקו בתשלום, נערכו כ-115 אלף נסיעות. ביום שני מספר הנסיעות קפץ ל-145 אלף. בכירים בנת"ע העריכו אמש כי גם ביום שלישי נראה מספר שדומה לזה של יום שני.
מספרים אלו כמובן רחוקים מהתחזיות שהציג משרד התחבורה על השימוש בקו, כ-250 אלף נסיעות ביום - אך יש לזכור כי הקו נפתח בכוונה בחציו השני של חודש אוגוסט, שבו רבים נמצאים בחופש, וכן ישנו זמן הסתגלות שבו תושבי גוש דן ילמדו כיצד הקו יכול לשרת אותם.
פתיחת הקו לא עברה ללא תקלות: אתמול נאלצו להפסיק חלק מנסיעת הקו במקטע הדרומי למספר דקות בשל תאונת דרכים בין שני כלי רכב בצמוד לתוואי המסילה. בעיות כרטוס התגלו לפרקים, ונפתרו במהרה. גורמים במשרד התחבורה סיפרו כי מרבית תלונות הנוסעים הן סביב חוסר תיעדוף הרמזורים בבת ים. "זה הדבר שאנו עמלים עליו הכי קשה בימים אלו. בירושלים לקח כשלושה חודשים לכייל את הרמזורים. אנו מקווים שזה ייקח הרבה פחות זמן בגוש דן", אמרו הגורמים".
3 צפייה בגלריה
תחנת שאול המלך של הרכבת הקלה
תחנת שאול המלך של הרכבת הקלה
בעיות תיקוף ברכבת בת"א
(צילום: אדיר ינקו)
מי שמסתכלים אולי מעט בזלזול על הפסטיבל של הימים האחרונים בגוש דן הם תושבי ירושלים, שם כבר יש כבר קו אחד של רכבת קלה הפועל זה 12 שנה. אורכו של הקו האדום בבירה הוא 20 קילומטרים, הוא עובר בין פסגת זאב להר הרצל, ומדי יום מתקיימות בו כ-200 אלף נסיעות. בימים אלו נמצאות בשלבים מתקדמים עבודות הרחבה לקו, כך שיגיע לשכונת נווה יעקב בצפון העיר ובית החולים הדסה עין כרם בדרומה. העבודות על הרחבת הקו נמצאות בשלבים מתקדמים, ובעירייה מספרים כי נסיעות המבחן כבר החלו.
הקו השני במערכת בירושלים יהיה הקו הירוק, שצפוי להיפתח בחלקו ב-2024 ובמלואו ב-2025. הקו יימתח לאורך 20 קילומטרים, מקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים בצפון העיר ועד שכונת גילה בדרום העיר, ויעבור ב-42 תחנות. לקו זה יתווספו שתי שלוחות, האחת תצא לשכונות גבעת שאול והר נוף ושלוחה שנייה לשכונת מלחה, דרך אצטדיון טדי. הקו הכחול הוא השלישי והאחרון שייסלל נכון לעכשיו וצפוי להיפתח ב-2030. הוא נמצא בשלבי מכרז, ייצא משכונת רמות ויסתיים בשכונת גילה ובו יהיו 52 תחנות, שחלקן יהיו מתחת לאדמה, בדומה לקו האדום בגוש דן.
3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה נוסעת ברחובות ירושלים
הרכבת הקלה נוסעת ברחובות ירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לקו הכחול יהיו שתי הסתעפויות - הקו הסגול, שישמש כקו רוחב בדרום העיר ויקשר בין הקו הכחול לקו האדום. ואת קו התכלת שיקשר בין הקווים הירוק והכחול, ויאפשר מעבר המשכי ורציף בין שכונות תלפיות וגוננים בדרום העיר להר הצופים בצפון העיר, לרבות בית החולים הדסה והאוניברסיטה העברית. בעיריית ירושלים סיפרו כי שלב התכנון הושלם ברובו וכי העבודה על הקו הכחול צפויה להתחיל בשנה הקרובה, כולל חלק משלוחת הקו הסגול.
כאמור, הוועדה לתשתיות לאומיות שבמינהל התכנון החליטה בשבוע שעבר על קידום התוכנית לתוואי הרכבת הקלה בבאר שבע. הקו צפוי לעבור במוקדים מרכזיים בעיר, בתחנות רכבת ישראל, במוקדי ביקוש לאורך כביש 60 ולחבר את קריית המודיעין החדשה ההולכת ומוקמת בליקית. התוכנית, אומרים במנהל התכנון, הינה חלק משמעותי לקראת העתקת בסיסי צה"ל לנגב, והיא תיתן מענה להגעת משרתים רבים מתחנות רכבת ישראל והאוטובוסים לשער הכניסה של קריית המודיעין החדשה.
לשיקולים צבאיים הייתה השפעה גדולה בכל הנוגע לתוואי הרכבת, שכן משרתי קריית המודיעין יגיעו מאזורים שונים ברכבת ישראל ומשם יעלו לרכבת הקלה. אורכו של התוואי 25 קילומטרים והוא ייצא מדרום מרכז העסקים של באר שבע, יעבור דרך רחוב חיים יחיל, הגובל בתחנת האוטובוסים המרכזית, תחנת רכבת מרכז וקריית הממשלה, ימשיך לאורך שדרות רגר הסמוכות לעירייה, למשכן לאמנויות הבמה ובית החולים סורוקה, ומשם יפנה לשדרות בן-גוריון, בין האוניברסיטה לבית החולים - שם יתחבר לתחנת רכבת צפון (האוניברסיטה) המשרתת את קריית התקשוב החדשה. הרכבת הקלה אמורה להתחבר באזור לדרך אליהו נאווי, מחלף חטיבת הנגב והיציאה מהעיר לכביש 60.