1 צפייה בגלריה
רתם איזק
רתם איזק
רתם איזק
(צילום: גיא כושי ויריב פיין)
נכון לשעת הקלדת שורות אלה, שני גינקולוגים בכירים בישראל - פרופ' מני אלקלעי וד"ר גיא רופא - נותנים את הדין על שורת האשמות מצד מטופלות, שנחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". סיפורים על אונס, הטרדות מיניות או "סתם" טיפול פוגעני ומבזה הגיעו לכותרות הראשיות - ואילצו את מערכת הבריאות להתחיל להתייחס למה שנראה כתופעה שאינה דו-פעמית. רוצה לומר: ניקוי האורוות בתחום רפואת הנשים לא יסתיים בכמה שמות.
אני בטוחה שלא מעט רופאים פעילים בתחום שואלים את עצמם בשבועות שחלפו מאז התפוצצה פרשת פרופ' אלקלעי אם גם להם, בין התעודות הממוסגרות, מסתתרת קופת שרצים. אלה תהיות מפחידות שבוודאי גורמות גם לצדיקים שבגינקולוגים (ויש צדיקים גמורים) לחשבון נפש, לשחזור ולבחינה מחודשת של אירועים, בדיקות, אמירות ואבחנות לאורך הקריירה.
זה בסדר גמור. העולם משתנה, המודעות החברתית והאישית הולכת וגוברת, והפרופסיה הרפואית החשובה כל כך, שחווה עכשיו משבר אמון חריף, תחווה כאבי גדילה עד שיחול בה השינוי העמוק והרוחבי שמגיע לנו הפציינטיות; עד שגם בה על כל שלוחותיה - מהרופא המטפל, דרך המזכירה ועד נציגי הקופה והנהלת בתי החולים - יפנימו את התפיסה הרדיקלית שגם נשים הן בנות אדם.
על בשרי חוויתי גם רופאי נשים מצוינים. אלה הצליחו להחזיר אותי לכיסא המטופלת לאחר שנים של חרדות בעקבות חוויות מצלקות. גם זה אומר משהו על גברים במקצוע
הסיטואציה הגינקולוגית היא רגישה מטבעה, והאינטראקציה הזו, האינטימית, בין גבר זר עם תעודות על הקיר לבין אישה חשופה פיזית ורגשית - היא זירה מועדת לפורענות. גם אם התמזל מזלך ורופא הנשים שלך לא התחכך בך עם איבר מינו, דיבר אליך בגסות או התייחס אליך כאל אובייקט פשוק רגליים - המפגש על הכיסא המתכתי לא נמצא על סקאלת החוויות הנעימות בחייה של בת אדם. לא מדובר בבדיקת אוזניים או גרון, אלא במפגש שממנו כמעט כל מטופלת חמישית יוצאת בטראומה, על פי דו"ח משנת 2017 של קרן "בריאה", שמתמקדת בבריאות לנשים.
זה נתון חמור, שמשמעותו שתחום רפואת הנשים מפספס משהו בסיסי ומהותי בתפיסה של רפואה ובתפיסה של נשים. היינו רוצות לחשוב שהתקדמנו קצת מאז שהיפוקרטס טבע את המונח "אישה היסטרית" - שמקורותיו במילה היוונית הקדומה לרחם - אבל כנראה שהרפואה המודרנית בישראל עדיין רואה במחצית מהאוכלוסייה גוש הורמונים זעקני שאין לקחת ברצינות.
והנה תקווה שאולי יש בה כדי לפתור את המצב הקיים בטווח הנראה לעין: נתוני משרד הבריאות מראים כי מאז 2010 מוכשרות מדי שנה יותר נשים שמתמחות ביילוד וגינקולוגיה מאשר גברים. רק בשנה החולפת ניתנו 81 רישיונות חדשים. 46 מתוכם ניתנו לנשים. אני רוצה להאמין שגם 35 הגברים שהצטרפו לתחום ב-2020 הם מקצועיים, רגישים ומחויבים למקצוע ולטובת הפציינטיות.
על בשרי חוויתי גם רופאי נשים מצוינים. אלה הצליחו להחזיר אותי לכיסא המטופלת לאחר שנים של חרדות בעקבות חוויות מצלקות. גם זה אומר משהו על גברים במקצוע. אך ניקוי האורוות הנוכחי, לצד חוויותיהן של נשים רבות כל כך ונתונים על נהירת נשים למקצוע, מלמדים שהעתיד שייך לנשים. שרופאות נשים, שמסתכלות על המטופלת שמולן ורואות את עצמן, יעבירו את התחום לידה מחודשת. ההיסטריה תהיה להיסטוריה, וכולנו - נשים וגברים - נרוויח.
  • רתם איזק היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com