בישראל פועלים בשבועות האחרונים מאחורי הקלעים בניסיון לגבש תמיכה בינלאומית להצעה לפינויים של מאות אלפי אזרחים פלסטינים מרצועת עזה למצרים, בחצי האי סיני, באופן זמני ועד לתום המלחמה מול חמאס. כך מדווח הלילה (בין ראשון לשני) העיתון "ניו יורק טיימס", מפי שישה דיפלומטים בכירים שאינם אמריקנים.
8 צפייה בגלריה
נתניהו וא-סיסי. מאמץ ישראלי שקט, שנדחה בינתיים גם על ידי ארה"ב
נתניהו וא-סיסי. מאמץ ישראלי שקט, שנדחה בינתיים גם על ידי ארה"ב
נתניהו וא-סיסי. מאמץ ישראלי שקט, שנדחה בינתיים גם על ידי ארה"ב
(צילום: EPA, AP)
על המאמץ הישראלי לקדם מהלך שכזה דווח כבר כמה וכמה פעמים בעבר, ורק לפני שבוע פורסם כי ישראל מנסה לדחוק בנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לקלוט פליטים מעזה – וכי הציעה שבתמורה לכך הבנק העולמי ימחק למצרים חוב כספי גדול. בדיווח הלילה מתפרסמים פרטים חדשים על הניסיון הישראלי לגייס תמיכה למהלך, ומצוין בו כי מנהיגים ודיפלומטים ישראלים העלו את הרעיון בשיחות עם כמה ממשלות בעולם.
בשיחות הללו, כך דווח, מדגישה ישראל שמדובר ביוזמה הומניטרית ביסודה, שנועדה להפחית את הסיכון לאזרחים הפלסטינים ברצועה. אלא שלפי הדיווח רוב מ"בני השיח" של ישראל, בהם ארה"ב ובריטניה, דחו את ההצעה מחשש שפינוי המוני של פליטים למצרים יהפוך מזמני לקבוע. הדיפלומטים ששוחחו עם ה"טיימס" אמרו כי אותן מדינות חוששות שהמהלך יערער את יציבותה של מצרים וימנע מ"כמות משמעותית" של פלסטינים לחזור לאדמותיהם.
8 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים שהוקם בחאן יונס, בדרום הרצועה
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
8 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים בחאן יונס
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
החששות הללו ניכרים גם בקהיר, ולפי הדיווח הממשלה שם מודאגת מהאפשרות שהגירה המונית של פלסטינים לסיני תערער את הציבות בצפון חצי האי, שם הצבא המצרי נאבק כבר שנים ארוכות בארגונים ג'יהאדיסטיים. חשש נוסף במצרים הוא שמחבלים פלסטינים ישגרו מתקפות נגד ישראל משטחי סיני, באופן שעלול לגרור את מצרים לסכסוך מול ישראל.
הממשלה בקהיר סירבה להתייחס לדיווח הלילה ב"טיימס", אך נשיאה א-סיסי הצהיר כמה וכמה פעמים שהוא מתנגד נחרצות להעברת פליטים פלסטינים לסיני – ואף הציע שבמקום זאת ישראל תקלוט אותם בנגב. באחד מנאומיו בחודש האחרון אמר א-סיסי: "מצרים אישרה והדגישה את דחייתה המוחלטת לגירוש הכפוי של פלסטינים ולאקסודוס שלהם לאדמות מצרים בסיני, כיוון שמדובר בחיסול מוחלט של המאבק הפלסטיני".
טענה שכזו משמיעים גם הפלסטינים, שמנהיגיהם דחו מכל וכל את הרעיון לפינוי פליטים לסיני. החשש המוצהר שלהם הוא שההצעה הישראלית תביא ל"נכבה" נוספת, הכינוי שלהם לתבוסה הערבית במלחמת העצמאות שבמהלכה ברחו או גורשו מאות אלפי ערבים מבתיהם, שלא הורשו לחזור אליהם בתום המלחמה. כעת הם חוששים שהצאצאים של אותם פליטים, שממשיכים להגדיר עצמם פליטים עשרות שנים אחרי מלחמת העצמאות, לא יורשו לחזור לעזה בתום המלחמה הנוכחית.
8 צפייה בגלריה
הריסות בג'באליה
הריסות בג'באליה
ההרס בג'באליה. יש פלסטינים שמסרבים להתפנות: "לא אאפשר עוד נכבה"
(צילום: AP Photo/Mohammed Alaswad)
8 צפייה בגלריה
הריסות בג'באליה
הריסות בג'באליה
(צילום: AP Photo/Mohammed Alaswad)
"כפלסטיני, לא אחדש את הנכבה", הצהיר אחמד עבד, בן 35 שמתגורר בג'באליה, אזור שמכונה "מחנה פליטים" אף שהמבנים בו הם מבני קבע. ישראל קראה לתושבי ג'באליה ושאר יישובי צפון הרצועה להתפנות דרומה – כדי להתרחק ממוקדי הקרבות ולהציל את חייהם, אך טרם קראה פומבית לפלסטינים לחצות את הגבול למצרים במעבר רפיח – מעבר שנותר רוב הזמן סגור, ונפתח כעת רק עבור הכנסת סיוע הומניטרי ופינוי של כמה מאות אזרחים זרים ועשרות פצועים פלסטינים.
מצרים אותתה לאחרונה כי ייתכן שתקבל לבתי חולים בשטחה פצועים פלסטינים נוספים, ובשבוע שעבר דווח כי היא שוקלת קליטה של 7,000 פצועים פלסטינים. הפינוי שנעשה עד כה דרש תיאום מורכב מול ישראל וחמאס, בתיווך קטארי, ובסוף השבוע דווח כי הוא התעכב בשל ניסיון מצד חמאס לכלול ברשימת הפצועים המפונים מחבלים של ארגון הטרור – ניסיון שכשל.
בדיווח הלילה הודגש כי למרות ההסתייגות במערב וההתנגדות הנחרצת מצד מצרים והפלסטינים לרעיון הפינוי לסיני, פוליטיקאים בקואליציה בישראל ממשיכים לקדם אותו. "אנחנו מנסים להוריד את היקף הנפגעים לכוחותינו ולאזרחים", אמר ל"ניו יורק טיימס" ח"כ דני דנון מהליכוד, אף שאינו מעורה באמת במאמצים הדיפלומטיים. "אנחנו מצפים לא רק ממצרים, אלא מהקהילה הבינלאומית כולה, לעשות מאמץ אמיתי על מנת לתמוך בתושבים מעזה ולקלוט אותם".
8 צפייה בגלריה
מעבר רפיח
מעבר רפיח
פלסטינים עם אזרחות זרה מתפנים למצרים דרך מעבר רפיח, בשבוע שעבר. הוא סגור ברובו
(צילום: Mohammed ABED / AFP)
8 צפייה בגלריה
מעבר רפיח
מעבר רפיח
(צילום: Mohammed ABED / AFP)
בדיווח נכללו גם אמירות ניציות הרבה יותר מצד חברי קואליציה, כמו זו שבה קרא ח"כ אריאל קלנר מהליכוד ליצור "נכבה" נוספת כתגובה למתקפת הטרור של חמאס, שבה נרצחו 1,400 ישראלים וכ-240 נחטפו לעזה. את הקריאה שלו, יודגש, השמיע קלנר יממה בלבד אחרי מתקפת הטרור, כשהזוועות הקשות רק החלו להתברר ועוררו זעם אדיר בישראל.
אמירה אחרת שמוזכרת בדיווח היא זו שהשמיע ביום רביעי האחרון שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית), שבפוסט בפייסבוק כתב: "אנחנו חייבים לדבר על היום שאחרי. בעיני רוחי אנחנו מחלקים מגרשים לכל אלו שלחמו על עזה לאורך השנים ולמגורשי גוש קטיף – בע"ה. (בלי ממ"דים)". אליהו הסתבך אתמול עם אמירה אחרת, שבה אמר כי הטלת פצצת אטום על עזה היא "דרך אחת", והושעה בעקבות זאת על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו מישיבות הממשלה.
8 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו
השר עמיחי אליהו. "חייבים לדבר על היום שאחרי. בעיני רוחי אנחנו מחלקים מגרשים לכל אלו שלחמו על עזה לאורך השנים ולמגורשי גוש קטיף"
(צילום: משה מזרחי)
ב"טיימס" מציינים כי הרעיון לפינוי עזתים לסיני עלה גם במסמך שהוכן על ידי משרד המודיעין בראשות השרה גילה גמליאל, מסמך שאחרי פרסום פרטים ממנו באתר "שיחה מקומית" האותנטיות שלו אומתה על ידי משרד ראש הממשלה – תוך שהוא מדגיש כי מדובר ב"נייר ראשוני". עצם קיומו של המסמך נחשף עוד לפני כן, לפני כשבועיים, ב"כלכליסט", ומוצע בו למעשה טרנספר של תושבי עזה לסיני בתום המלחמה.
ב"כלכליסט" מציינים כי המסמך נושא את לוגו משרד המודיעין ומשמש לדיונים פנימיים בין משרדי הממשלה. הוא לא אמור היה להגיע לידי הציבור, אך הגיע לידי קבוצה שמקימה בימים אלה תנועה בשם "המטה להתיישבות – חבל עזה", שמבקשת להחזיר את ההתיישבות לרצועה. ייתכן שהמסמך, שכנראה לא ישפיע על מדיניות הממשלה, נכתב כדי לתת רוח גבית לתנועה ומטרותיה ולכן גם הגיע לידיה.