חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה שלחו היום (חמישי) מכתב לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בדרישה שיורה על ביטול הסנקציות שהוטלו על פעילי ארגון "צו 9", שפעלו לשבש את אספקת הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה דרך ישראל. לטענת הח"כים, מדובר בצו נשיאותי שניתן נגד אזרחי המדינה בעת שעסקו בפעולות מחאה לגיטימיות בשטח ישראל.
פעילים חוסמים משאיות בכביש 1 בחודש מאי
(צילום: צו 9)

כזכור, בשבוע שעבר התפרסמה החלטת הממשל האמריקני להטיל סנקציות כלכליות אישיות על ראשי תנועת "צו 9", רעות בן חיים ושלמה שריד, וזאת ללא הליך משפטי. ביוזמת ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) חתמו ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה על מכתב אישי לנשיא ביידן בבקשה לבטל את הסנקציות. "אנו, חברי כנסת ישראל, פונים אליך בבקשה לחזור בך מההחלטה, שמהווה פגיעה בריבונות ובזכויות הדמוקרטיות של אזרחים ישראלים", כתבו. "לא מתקבל על הדעת שמחאה אזרחית במדינה דמוקרטית היא עילה לסנקציות מצד הדמוקרטיה הגדולה בעולם, רק מפני שמישהו לא אוהב את העמדות של המוחים".
על המכתב חתמו יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, אביגדור ליברמן, גדעון סער, יו"ר הקואליציה אופיר כץ, זאב אלקין, מתן כהנא, יו"ר ועדת העלייה והקליטה עודד פורר, בועז ביסמוט, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה פנינה תמנו, יבגני סובה, חמד עמאר ושרון ניר.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא ביידן, לצד פעילי צו 9 החוסמים משאית סיוע לעזה
(צילום: SAUL LOEB / AFP, AP Photo/Leo Correa)
3 צפייה בגלריה
מכתב חברי הכנסת ל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מכתב חברי הכנסת ל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
המכתב של הח"כים
3 צפייה בגלריה
תיעוד חסימת המשאיות בכביש 1
תיעוד חסימת המשאיות בכביש 1
תיעוד מהחסימה בחודש במאי ליד לטרון, אז הפעילים שפכו את תכולת הארגזים
הח"כים טענו במכתבם כי פעילות התנועה היא לגיטימית לחלוטין ואינה פוגעת באיש. "תנועת 'צו 9' הבהירה מיום פעילותה הראשון כי היא מתנגדת באופן ברור להעברת סיוע לחמאס כל עוד משאיות האספקה והסיוע הללו נופלות לידיו ובשליטתו", נאמר במכתב. "פעילות המחאה של התנועה נעשית בצורה אשר תואמת את ערכי הדמוקרטיה הישראלית ומדינות מערביות. ב'צו 9' התנגדו באופן נחרץ לכל סוג של אלימות וכוחניות כלפי רכוש או אדם באשר הוא, וראשיה פעלו שוב ושוב למניעת אירועים שכאלה".
הח"כים מחו על פגיעה באזרחי ישראל במהלך פעולות מחאה לגיטימיות, וכתבו: "אנו מתקשים להבין כיצד בני משפחות חטופים ואזרחים שומרי חוק לפתע מצאו עצמם נתונים תחת איום סנקציות ככלל, וללא הליך משפטי ראוי בפרט".
ח"כ מלינובסקי אמרה: "פניתי לנשיא ביידן בבקשה שיבטל את הסנקציות שהוטלו על תנועת 'צו 9' ואנשיה. ארה"ב היא הדמוקרטיה החזקה בעולם, וערכיה מקדשים בין השאר את חופש הביטוי והמחאה. לכן הופתעתי יחד עם אזרחים ישראלים רבים אחרים מהטלת הסנקציות האלו. אני מברכת את חברי הכנסת מסיעות שונות, הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה, שהצטרפו אליי בקריאה הזו וחתמו על המכתב".