ההרס הרב בחאן יונס, שנגלה לעיני הפלסטינים שחזרו לעיר עם יציאת כוחות צה"ל ממנה שלשום (ראשון) – ממשיך לטלטל אותם. על פי הערכות של מומחים אמריקנים, שמבוססות על ניתוח של תמונות לוויין – היקף הנזק בחאן יונס עצום: כ-55% מהמבנים בחאן יונס - כ-45 אלף - נהרסו או נפגעו במהלך הקרבות העזים בעיר – מעוזם של יחיא סינוואר ומוחמד דף.
3 צפייה בגלריה
הרס בחאן יונס
הרס בחאן יונס
(צילום: AP /Fatima Shbair)
מג'די אבו סהרור, תושב חאן יונס, שחזר לביתו, גילה שהוא שוטח לחלוטין. "לא יכולתי למצוא את הבית שלי בגלל ההרס. איפה המקום שלי? איפה הבית?", הוא תהה. אתמול חזרו אלפי בני אדם לחאן יונס, רובם על חמורים ועגלות – מהמחסות ברפיח. לדברי השבים, העיר כבר לא ניתנת למחיה.
"איפה אני אשן? לאן אלך?", אמרה היבה סהלול, שהגיעה לביתה ההרוס וישבה בהריסות הסלון. הבנות שלה חיפשו אחר כל דבר שיוכלו לקחת מהבית. לטענתה, חיילי צה"ל הורו לה ולמשפחתה לעזוב את הבית במהלך הלחימה. "עזבנו את כל הדברים שלנו – יצאנו רק עם הבגדים שלנו", היא אמרה.
"אין מילים לתאר את הכאב. הזיכרונות שלנו, החלומות, הילדות, המשפחה – הכול הלך", אמרה חנאן, תושבת אחרת בחאן יונס שהצליחה לחלץ מהבית כמה פריטים שמצאה – והכניסה לתיק שלה. נזק נגרם בחאן יונס גם לבית החולים נאסר, שם התבצרו מחבלי חמאס רבים. פסולת רבה אותרה במחלקות, והתקרה קרסה.
3 צפייה בגלריה
הרס בית החולים אל-נאצר
הרס בית החולים אל-נאצר
בית החולים נאסר
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
3 צפייה בגלריה
הרס בית החולים אל-נאצר
הרס בית החולים אל-נאצר
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
חלק ממי שחזרו לעיר נדהמו מממדי ההרס ותיארו את מה שראו כמראות של "אחרי רעידת אדמה". אחרים סיפרו כי הם "אבודים" - ולא יודעים לאן ללכת בתוך העיר. לטענתם, הם אפילו לא מצליחים לזהות את הרחוב שבו התגוררו במשך מרבית ימי חייהם. בחלק מהתיעודים ניתן לראות את אזור בית החולים אל-אמל שאליו נכנס צה"ל וגם מה שנותר מהמסגד א-רחמה בדרום העיר. חלק מהתושבים שחזרו לעיר דיווחו כי מעבר להרס הרב יש "ריח של גופות באוויר".
בינתיים, בסוכנות הידיעות AP דווח שבזמן שישראל נערכת למתקפה על רפיח, ההיערכות עוסקת גם בפינוי האוכלוסייה. גורם ישראלי אמר כי במסגרת ההיערכות, ישראל רכשה 40 אלף אוהלים למען העקורים – אף שלא ברור איפה הם יוצבו, וכמה אנשים הם יכולים לאכלס. ברפיח, לפי ההערכות, נמצאים כ-1.2 מיליון בני אדם.
שלשום, נזכיר, הוציא צה"ל את רוב הכוחות המתמרנים, המעטים ממילא, שנותרו ברצועת עזה. כעת יש ברצועה כמה מאות לוחמים, כאשר בשיא התמרון הקרקעי עמד המספר על 30–40 אלף (סדר גודל של קצת יותר מ-20 חטיבות). הנסיגה כללה את כל כוחות אוגדה 98, שפעלה בחודשים האחרונים באזור חאן-יונס שבדרום הרצועה. ברצועה נותרה חטיבת הנח"ל, שמחזיקה את פרוזדור נצרים שמבתר את הרצועה במרכזה, מאזור הגבול ליד קיבוץ בארי ועד לים, בעיקר כקלף מיקוח להמשך - וממנו יוצאים לוחמים לפשיטות ממוקדות באזורים אחרים.
ההרס בחאן יונס לאחר יציאת כוחות צה"ל מהעיר

בצה"ל ממתינים כעת להחלטה של הדרג המדיני בנוגע לפעולה אפשרית ברפיח, המעוז הגדול האחרון של חמאס שבו פועלים ארבעה גדודים של ארגון הטרור, ואומרים שיוכלו לשוב לחאן-יונס במידה שיהיה צורך בכך.
אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו המשיך לאיים בפעולה ברפיח - על רקע הלחץ מימין וההכרזות של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. "אנחנו פועלים כל הזמן להשגת מטרותינו, ובראשן שחרור כל חטופינו והשגת ניצחון מוחלט על חמאס. הניצחון הזה מחייב כניסה לרפיח וחיסול גדודי הטרור שם. זה יקרה, יש תאריך", אמר נתניהו. פחות משעה אחרי אותה אמירה, נשאל על כך דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר וענה: "ארצות הברית לא עודכנה לגבי תאריך למתקפה ברפיח".